Det är en härlig tid just nu på många sätt, men när det gäller svamp är det trist. Såvida man inte är speciellt fascinerad av murklor förstås.
Gick en tvåtimmarsrunda och det enda jag hittade var sippskål, intorkade styvskinn, halvt uppätna al-, björk-, tegel- och plattickor. Någon fnöskticka, och ett par intorkade krös.
Vintern ter sig riktigt artrik i jämförelse.
Nu känns det som verklig lågsäsong fram till juni-juli, då de första hattsvamparna som hör hösten till, exv. strecknagelskivling, visar sig. Vilket innebär startskottet för den egentliga svamptiden, då blir det kul igen. :)
Kan bara hålla med, här hos oss är det likadant. Kantareller till midsommar? Vi får se. Förra året litade jag alldeles för mycket på grannarna.De tog “mina” Kantareller dagen före midsommar.
Är det någon som är säker på Vårtrattskivling, den är ju så god rå ? Vilka förväxlingssvampar har den?
Att kaste bajspåsar i skogen tycker jag är höjden av idioti!
Plasten är ju ett värre skräp än bajset!
Bajspåsar ska bara användas i tätort och där placeras i därtill avsedda sopkärl!
Nej, jag är inte speciellt bekant med vårtrattskivlingen. Men är den ätlig så bör den testas!
Databasen sa inte mycket.
Gärna mer info om den!
Växtplatser, utbredning etc.
Har ni kollat in vad herr Krumlinde i Skåne hittat för vårsvamp?
ser många av dessa svarta påsar med hundskit i varje dag i parker och grönområden!
tydligen skall man inte förvänta speciellt mycket förstånd när det gäller hundägare. hade en granne som för några år sedan trodde att man kunde göra återvinningspapper av plast och hundskit då hon konsekvent kstade sina svarta hundpåsar i kvartets papperscontainer
Idioter finns det gott om…
Verkar som om det är någon form av sport att kasta upp hundskitpåsarna i träden här. Sitter troligen hundratals hundskitspåsar längs med motionsspåren i skogen.
Kanske hade varit dax för “hundkörkort” med därför avsedd vettutbildning…
Ja vad ska man säga? Nu bor jag nära Luxemburg, i detta lilla land finns det gratis hundbajspåsar. Fine, men inga rek om var man ska slänga dessa. Själv låter jag mina voffsar bajja där dom vill, skulle dom bajsa på olämplig plats plockar jag upp bajjet och spolar ner på toa.
Jag vill inte försvara någon….men där jag bor finns sådana där gröna hundbajs"pappers"korgar.
Där är det meningen att man ska lägga påsarna. Och så görs. Men så finns dessa kråkor, skator etc. som finner nöje i att leta/plocka upp/flyga i väg med innehållet i påsarna.
Jag har väldigt svårt att se ens i min vildaste fantasi hundägare som först gör sig besväret att plocka upp sen kasta påsen med innehåll upp i träden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.