0 330 visningar

11 svar

Lågsäsong

Tony S

11 apr 2007 kl. 15:20

Det är en härlig tid just nu på många sätt, men när det gäller svamp är det trist. Såvida man inte är speciellt fascinerad av murklor förstås.
Gick en tvåtimmarsrunda och det enda jag hittade var sippskål, intorkade styvskinn, halvt uppätna al-, björk-, tegel- och plattickor. Någon fnöskticka, och ett par intorkade krös.
Vintern ter sig riktigt artrik i jämförelse.
Nu känns det som verklig lågsäsong fram till juni-juli, då de första hattsvamparna som hör hösten till, exv. strecknagelskivling, visar sig. Vilket innebär startskottet för den egentliga svamptiden, då blir det kul igen. :)

0

Svarta plastposer??????????

Grethe F

11 apr 2007 kl. 15:49

Hittade jag i massor i dag på min svamplösa tur i skogen, fint knutna runt hundens lämningar och sen slängt i skogen??????????????????  men anners en herlig dag mycket blåst viol och vitsippa

0

Tina Nordberg

11 apr 2007 kl. 15:49

Kan bara hålla med, här hos oss är det likadant. Kantareller till midsommar? Vi får se. Förra året litade jag alldeles för mycket på grannarna.De tog “mina” Kantareller dagen före midsommar.
Är det någon som är säker på Vårtrattskivling, den är ju så god rå ? Vilka förväxlingssvampar har den?

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 17:42

Att kaste bajspåsar i skogen tycker jag är höjden av idioti!
Plasten är ju ett värre skräp än bajset!
Bajspåsar ska bara användas i tätort och där placeras i därtill avsedda sopkärl!

Nej, jag är inte speciellt bekant med vårtrattskivlingen. Men är den ätlig så bör den testas!
Databasen sa inte mycket.
Gärna mer info om den!

Växtplatser, utbredning etc.

Har ni kollat in vad herr Krumlinde i Skåne hittat för vårsvamp?

0

Lena M

11 apr 2007 kl. 18:39

Ja Tony jag håller med om att det är härligt med vår, men oj vad tråkigt på svamp och tickfronten. På min runda på em. såg jag färditorkade vedmusslingar, cinnober, björk och vintertickor , ingenting nyuppkommet att skåda.

0

per d

11 apr 2007 kl. 19:45

ser många av dessa svarta påsar med hundskit i varje dag i parker och grönområden!
tydligen skall man inte förvänta speciellt mycket förstånd när det gäller hundägare. hade en granne som för några år sedan trodde att man kunde göra återvinningspapper av plast och hundskit då hon konsekvent kstade sina svarta hundpåsar i kvartets papperscontainer

0

Affe Nv Skåne

11 apr 2007 kl. 21:10

Idioter finns det gott om…
Verkar som om det är någon form av sport att kasta upp hundskitpåsarna i träden här. Sitter troligen hundratals hundskitspåsar längs med motionsspåren i skogen.
Kanske hade varit dax för “hundkörkort” med därför avsedd vettutbildning…

0

Affe Nv Skåne

11 apr 2007 kl. 21:12

Inflikar bara lite enkelt:
Det finns jättefina hundlatriner på parkeringsplatsen utanför..

0

cicki T Belgien

11 apr 2007 kl. 21:29

Ja vad ska man säga? Nu bor jag nära Luxemburg, i detta lilla land finns det gratis hundbajspåsar. Fine, men inga rek om var man ska slänga dessa. Själv låter jag mina voffsar bajja där dom vill, skulle dom bajsa på olämplig plats plockar jag upp bajjet och spolar ner på toa.

0

Evus

11 apr 2007 kl. 21:57

Jag vill inte försvara någon….men där jag bor finns sådana där gröna hundbajs"pappers"korgar.
Där är det meningen att man ska lägga påsarna. Och så görs. Men så finns dessa kråkor, skator etc. som finner nöje i att leta/plocka upp/flyga i väg med innehållet i påsarna.

Jag har väldigt svårt att se ens i min vildaste fantasi hundägare som först gör sig besväret att plocka upp sen kasta påsen med innehåll upp i träden.

0

Bo Reyer

12 apr 2007 kl. 09:42

Tillbaka till ursprungsämnet. Gräset är nu snustorrt i stora delar av landet. Detta innebär “lågsäsong” för brandförsvaret. Sedan får man hoppas att de inte glömmer att ta på sig lågskorna.

0

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 12:35

Risk för Brandriske(o)r.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone