0 365 visningar

16 svar

Hjälp med identifiering

Joachim Krumlinde

11 apr 2007 kl. 17:17

Jag behöver hjälp att bestämma svampen på bifogade bild. En liten trattskivlingsliknande svamp, hattdiameter 2.5 cm, foten inte så seg som brosk- eller nagelskivling, mer som trattskivling. Funnen i måndags 9 april strax utanför Lund i delvis trädbevuxen betesmark, växer i förna bland vissna boklöv och enebarr. Bilden är något överexponerad. Sporfällning vit, sporerna i mikroskop runda, något oregelbundna, svagt ornamenterade, icke-amyloida.

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 17:19

Intressant.

Helt ny vårsvamp för mig, så jag kan tyvärr inte ge några gissningar om namn.

Hoppas någon kan hjälpa dig identifiera den.

0

Hans v E

11 apr 2007 kl. 17:22

Lepista?

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 17:27

lepista = musseron?

Kollade violmusseronen, men är den verkligen en vårsvamp?
Eller är tiden så ur led att vi glömmer traditionella växtperioder i år?

Jag vet ej, för violmusseronen är för mig en ny art.
Den såg dessutom väldigt färgstark ut i databasen.

0

Irene A

11 apr 2007 kl. 18:18

0

Hans v E

11 apr 2007 kl. 18:38

Ja när du säger det så, Irene.
Då fick vi inte nöjet att lära oss en ny vårskivling.

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 19:00

Vårtrattskivling är ny för mig.
Den har ingen text i databasen.

Någon skrev att den är ätlig.

Stämmer det?
Har den några förväxlingssvampar?

Det verkar ju inte gott om arter så här års.

0

Joachim Krumlinde

11 apr 2007 kl. 19:17

Tack Irene, det verkar mycket sannolikt. Jag missade den, fast jag var igenom en hel del bilder och nycklar. Sällsynt, enligt Ryman, jag tror inte att jag har sett den tidigare.

0

Irene A

11 apr 2007 kl. 19:34

Om det är stor vårtrattskivling, så är rhizomorferna, de tjocka vita mycelsträngarna vid fotbasen, ett bra kännetecken. Jag vet inte om det är såna som syns på bilden, men det skulle kunna vara det.

0

Joachim Krumlinde

11 apr 2007 kl. 19:36

Jodå, de har vita rhizomorfer. De följde också med hem, så de borde jag ha noterat.

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 19:37

OK
Det syns något vitt vid fotbasen i alla fall.

Tack för kunnig info om denna för mig nya art.

Sällsynt så det kanske inte är nåt man springer på i första taget.

Men utifall så bra att veta!

0

Stor vårtrattskivling

Joachim Krumlinde

11 apr 2007 kl. 19:41

Jag kan bekräfta att smaken var mild och kan tänka mig att den nog är en god matsvamp. Dock fann jag bara två små svampar så det var inte just något för stekpannan. Tror inte heller att jag kommer att rusa på några mängder av den.

0

Hans v E

11 apr 2007 kl. 19:47

Bäst att tillägga att den vanliga vårtrattskivlingen också har rhizomorfer.

0

Vårtrattskivling

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 07:50

Vårtrattskivling, den har ni sett förut men tycker den kommer till pass nu igen. Det är bara att ställa in ögonen och ut och leta. OBS ! Att jag tidigare blivit rek att vara försiktig med ätandet.
Det finns visst förväxlingsrisker.
Men god var den.

0

Vårtrattskivling

Lena M

12 apr 2007 kl. 07:55

Är det verkligen samma art på Joachims och Tinas bilder, tycker att de skiljer sig både i storlek och färg ???

0

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 08:14

Joachim visade stor vårtrattskivling.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 09:03

Det förklarar saken ! Men J:s svamp var ju inte speciellt stor den heller. Kul iallafall att få se bilder på nyuppkommet.
Jag nöjer mig med att plocka nässlor idag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone