0 3130 visningar

27 svar

Latinska namn!

Elisabeth J

12 apr 2007 kl. 09:58

Hej!

Finns det någon som kan tipsa om någon ordbok med latinska namn.
Vissa namn på svampar återkommer i olika former ex.flava om jag har fattat det rätt så har svamparna oftast fått namn utifrån olika karaktärer.
Det måste vara lättare att minnas de latinska namnen om man har en liten ordlista.
Eller finns det någon annan som har något bra tips att lära sig de latinska namnen?

0

Karin Hedén

12 apr 2007 kl. 11:37

Hej!
Jag surfade litet och hittade den här sidan http://www.yourdictionary.com/languages.html#table .

Mängder av lexikon men inget latin-svenskt. Man får gå över ett annat språk. En del lexikon är lösenordsspärrade.

Här är den svenska sidan http://www.yourdictionary.com/languages/germanic.html#swedish.

Det kanske redan finns en lista över mykologiska begrepp på samma sätt som det finns en anatomisk ordlista? Till viss del kan man säkert ta hjälp av den anatomiska listan som finns här http://hem.passagen.se/bergis/ord.htm

0

Eva i Piteå

12 apr 2007 kl. 17:05

Hej Elisabet!

I Bonniers svampbok av Henning Knudsen & Jens H. Petersen finns det med förklaringar till vad det latinska namnet betyder. Boken är på drygt 300 sidor och många svampar finns med.

Exempelvis Karljohan på latin Boletus edulis av lat. boletus: den bästa sortens matsvamp och edulis: ätlig.

Jag kan verkligen rekommendera boken.

0

Joachim Krumlinde

12 apr 2007 kl. 17:05

Det är inte alldeles lätt att hitta översättningar på de vetenskapliga namnen på svamparna. Ett tips är att skaffa en latinsk-svensk ordbok från ett antikvariat (antingen man går ut på stan eller surfar in på
http://www.antikvariat.net).
Men det löser problemet bara delvis eftersom många av de vetenskapliga namnen inte alls är latin utan latiniserad grekiska. Då får man skaffa ett grekiskt lexikon också och dessutom kunna det grekiska alfabetet.

En annan metod är att skaffa en eller flera svampböcker där de vetenskapliga namnen är förklarade, t ex Nilsson-Mossberg Svampar i Naturen. Här finns dock bara ett ganska litet antal arter. Fler arter finns i Cetto Der grosse Pilzführer (på italienska: I funghi dal vero), om man är bra på tyska eller italienska.

En klassiker är Erik Wikéns bok Latin för botanister, numera mycket svåråtkomlig. Den inriktar sig dock mer på växter, men viss nytta har man av den för svampar också.

Jag kan bidra med översättning av några färgadjektiv:

latin:
albus, alba, album vit
griseus etc. grå
niger svart
ruber, rufus röd
aurantiacus orange
flavus, luteus gul
viridis, aerugineus grön
cyanus, coeruleus blå

grekiska:
leucos vit
melanos svart
rhodos röd
xanthos gul
chloros, glaucos grön

Om så önskas, kan jag återkomma med fler.

0

Joachim Krumlinde

12 apr 2007 kl. 17:15

Ja, just det. Bonniers svampbok av Henning Knudsen & Jens H. Petersen har betydligt fler arter än Nilsson-Mossberg. Den kanske löser problemet för de flesta.

0

Tony S

12 apr 2007 kl. 23:23

Jag hittade Växternas namn (vetenskapliga växtnamns etymologi) av Jens Corneliuson på bokrean för ett par år sedan. Även om den inte är riktigt rätt, så hittar man en hel del ord som även används på svamp.

http://www.antikvariat.net/search.cgi?id=cukovlretzpc, 1, 0, 16&qe=ROD18442

0

Tony S

12 apr 2007 kl. 23:24

Länken funkade inte riktigt, men den finns där på antikvariat.net om man söker på “Växternas namn”.

0

Elisabeth J

13 apr 2007 kl. 09:46

Tack Eva, Tony och Joachim för informationen.
Jag har många böcker men inte Bonniers svampbok, det verkar som den finns i två upplagor med olika framsidor, jag ska skaffa den.
Tack för utförlig info och latinska ord Joachim.

0

Joachim Krumlinde

13 apr 2007 kl. 11:25

Det finns minst 2 olika svampböcker med titeln Bonniers svampbok, den ena av Korhonen, den andra av Knudsen och Vesterholt. De har inget gemensamt förutom titeln och att båda är svampböcker.

Jag ställer mig lite tveksam till att Boletus översätts till “den bästa sortens matsvamp”. Boletus kommer ursprungligen av grekiska bolos som betyder klump. Boletus var från början ett av många namn på tryffel (liksom Hydnum och Tuber) men var under romersk kejsartid namn på kejsarsvampen (Amanita caesarea), Småningom blev det släktnamn för soppar.

0

Olika framsidor

Elisabeth J

13 apr 2007 kl. 11:50

Hej Joachim!

Det är samma boken med samma författare se på akademibokandeln
framsidan är trattkantareller och en skogs bild, på Bonniers svampbok
Henning Knudsen.
Bokus har samma boken en annan framsida (i bokskog tror jag) en fjällskivling möjligen stolt!

Det är dumt när man lägger nya framsidor på samma böcker, priset skiljer också, jag kan inte få fram när de givits ut de olika.

En av dem måste vara en senare upplaga! Vilken?

0

Olika framsidor

Eva i Piteå

13 apr 2007 kl. 12:12

Hej Elisabeth!

Bonniers svampbok som jag har är tryckt 2003 och det är den med trattkantareller och blodriskor på. Den fanns även med på bokrean här hos oss.

Boken med stolt fjällskivling är troligtvis en nyare upplaga.  Men det står att båda är tryckta 2004. Antagligen spelar det ingen roll särskilt om boken inte är reviderade, då är det ju endast trycket på framsidan som skiljer dem åt.

0

Olika framsidor

Helena A

13 apr 2007 kl. 12:58

Jag har också den med blodriskor och trattkantareller på framsidan.
I förordet står att den genomgick en mycket omfattande revidering 2003.
Svensk bearbetning Robert Daun

0

gunhild

13 apr 2007 kl. 13:38

Det finns en Latin svensk ordbok utgiven av Svenska Bokförlaget 1945 vet inte om den går att få tag i. Vi träffades några svampmänniskor här i Umeå runt Svamparnas namn. Vetenskapliga svampnamns etymologi språkligt ursprung och kulturell bakgrund. Vår studiecirkel resulterade i en utskrift. Om nån är intresserad så hör med Elisabeth Båht hon kanske kan fota upp ex till en billig penning.

0

gunhild

13 apr 2007 kl. 13:41

Elisabeths mailadress

elisabeth.baath@emg.umu.se

0

Eva i Piteå

13 apr 2007 kl. 14:43

Hej Gunhild!

Jag har nu försökt att maila till Elisabeth, men det misslyckades - fick meddelandet att mailet var olevererbart.
Vet inte om det är jag som har problem med mailen eller om det är något fel med hennes mail.

0

gunhild

13 apr 2007 kl. 18:35

Pröva den här istället
elisabeth.baath@bmg.umu.se

elisabeth.baath@bmg.umu.se

0

Eva i Piteå

13 apr 2007 kl. 20:42

Hej Gunhild!

Tack för tipset.

Det var min mail som krånglade, den är nu fixad och mailet är skickat ännu en gång.
Nu är det bara att vänta.

0

Latinska namn! Gunhild

Elisabeth B

13 apr 2007 kl. 21:54

Gunhild

Min adress är
elisabeth.baath@emg.umu.se och inget annat.

0

Latinska namn!

Elisabeth B

13 apr 2007 kl. 21:57

Som Gunhild nämner så har vi i Umeå haft en studicirkel och gått igenom alla vetenskapliga namn. Jag skickar Kompendiet för 20:- + porto. Beställ genom att skicka ett mail till
elisabeth.baath@emg.umu.se

0

Latinska namn! Elisabeth

gunhild

13 apr 2007 kl. 22:04

Nu har jag strukit den felaktiga adressen.

0

Karolina =)

15 sep 2019 kl. 16:16

Hej! Jag har surfat mycket på vad äkta tvättsvamp från djurriket svampdjur, heter på latin. Alltså vad eras vetenskapliga namn är, men har inte funnit något svar. Är det möjligt att någon av er vet vad äkta tvättsvamp heter på latin?
Tack!

0

JanAUppsala

15 sep 2019 kl. 17:07

Googla på “Spongia” och på “Hippospongia”!

0

Humoristen

16 sep 2019 kl. 11:49

Alla språk är besläktade..
Oftast finns ledtrådar i andra språk…franska italienska engelska….fast våran vikingska är ju speciell.

0

mumrik

16 sep 2019 kl. 13:14

Det där kompendiet som nämns i inläggen från 2007 vore roligt att få tag på. Men Elisabeth Båht verkar inte längre vara verksam vid Umeå universitet, så emailadressen lär väl vara död.

0

mumrik

16 sep 2019 kl. 14:16

Är det den? Tyvärr är det bara förord och innehållsförteckning.

0

JanAUppsala

16 sep 2019 kl. 14:26

Vet inte - googlade bara fram adressen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone