0 358 visningar

13 svar

Flera svampar!

Elisabeth J

12 apr 2007 kl. 11:51

Här kommer två svampar till att sätta namn på! Oätliga.
Inga ledtrådar ännu!

0

Kapten Hammock

12 apr 2007 kl. 12:23

Bockspindling och stinkspindling?

0

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 12:43

Sista bilden Rodnande spindling.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 14:53

Är bild ett och två samma art ?

Gissar på
Stinkspindelskivling

Den tredje
Blå lökspindelskivling

0

Eva

12 apr 2007 kl. 15:38

Fina bilder Elisabeth

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 18:51

Elisabeth, hur är det med bilderna ? ettan och tvån samma art. Trean en annan ???

0

Elisabeth J

12 apr 2007 kl. 20:34

Lena du har rätt, glömde att skriva det.
1och 2 är samma svampen den ska gå i en lila ton, på växtplatsen är rätta färgen
Tänk vad svårt det är med vissa färger för kameran att uppfatta.
Svampen är mindre allmän och växer ofta i täta grupper på kalkgrund.

Bild 3 har Tina svarat rätt på rodnande spindelskivling
Cortinarius cyanites
När man skär i svampen blir den rosa till mörkt vinrött, efter ungefär en halv minut.

0

Irene A

12 apr 2007 kl. 21:16

Den första har jag problem att få rätt färg på när den ska fotograferas, den blir för röd..
Vilka fina kollekter förresten, jag hittar aldrig mer än en eller två exemplar åt gången av de där arterna.

0

Lena M

13 apr 2007 kl. 18:42

ELISABETH, DU KAN VÄL AVSLÖJA SVARET PÅ DEN FÖRSTA SVAMPEN INNAN DAGEN ÄR TILL ÄNDA .

0

Elisabeth J

13 apr 2007 kl. 20:17

JAG TRODDE NÅGON SKULLE KOMMA MED RÄTT SVAR!

0

Elisabeth J

13 apr 2007 kl. 21:04

Okej!
Här kommer svaret så du slipper att läsa svamp böcker hela natten!
Cortinarius cumátilis porslinsblå spindelskivling.
En mycket vacker svamp som kommer ganska sent på hösten jag har bara sett den vid två tillfällen.
Det växer violgubbe inte så långt från växtplatsen.

0

Lena M

14 apr 2007 kl. 06:56

Jasså, så heter den, finns inte med i mina böcker heller.

Den sist inhandlade är en ficksvampbok med många lite udda svampar av Edmund Garnweidner.( svensk bearbetning av Stig Jacobsson )
Det blir att införskaffa mer litteratur som det verkar !

0

Lila Spindling!

Ras Johan

14 apr 2007 kl. 16:31

Porslinsgrå Spindelskivling! Jasså det är så den heter?!! Hade faktiskt tänkt ställa frågan här! Den växer nämligen i mängder strax norr om Uddevalla!

0

Porslinsblå...

Ras J

14 apr 2007 kl. 16:33

...ska det förstås vara!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone