0 565 visningar

37 svar

Favoritsvampar?

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 18:24

Vilka är era favoritsvampar?
De som ni tycker är riktiga delikatesser utöver det vanliga?

Jag är verkligen Amatör när det gäller svampkännedom.
Jag plockar bara 7 sorter + soppar.

Min absoluta favorit är Blek Taggsvamp.
(Tyvärr så hittar jag den sällan.)

Därefter kommer Finluden Stensopp och Grynsopp.

Min dröm är att lära mig hitta och identifiera Sillkremla. Den lär vara gudomlig som gräddstuvad.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 18:48

Enelie, vi har haft uppe den frågan förut men eftersom det kommer nya deltagare kan vi ta det igen.
För min del är det karl-johan. stolt fjällskivling och rökslöjskivling.
Kremlor skall jag försöka att lära mig mera om, sillkremla har jag hittat men det är så många som går i röda nyanser så jag tycker att det är svårt att artbestämma.
Träning ger färdighet heter det !

0

cicki T Belgien

12 apr 2007 kl. 18:58

Fjällskivlingen utan tvekan och då panerad och smörstekt som en wienerschnitzel. Fick även smaka Goliatmusseron. Inte dumt alls, kanske lite dominant. Och som trea trattkantarell.
...fast all svamp (MATsvamp) är god. Beror lite på sinnesstämning och tidpunkt.

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 19:50

Jag misstänkte att den frågan varit uppe förut.
Men, som sagt, jag är ju ny här.
Kanske bättre att börja en annan tråd. Helt ok.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 19:59

Enelie, fortsätt på tråden det är säkert flera som tillkommit senaste tiden och vi andra kan friska upp minnet, eller så har vi kanske rangordnat dem annorlunda än tidigare.

0

Tobbe T

18 apr 2007 kl. 09:14

För mig beror det på hur man tillagar dem! Blek taggsvamp är ett bra exempel: stekt ensam är den medelmåttig, men i redd soppa med tomatpuré är den suverän! Med hänsyn tagen till tillagningen blir mina fem-i-topp:

1. Gräddglaserade kantareller på stekt vitt bröd
2. Stuvad gul trumpetsvamp till stekt/grillat kött
3. Stuvad stenmurkla till kött eller fisk
4. Slät soppa på karl-johansvamp