0 565 visningar

37 svar

Favoritsvampar?

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 18:24

Vilka är era favoritsvampar?
De som ni tycker är riktiga delikatesser utöver det vanliga?

Jag är verkligen Amatör när det gäller svampkännedom.
Jag plockar bara 7 sorter + soppar.

Min absoluta favorit är Blek Taggsvamp.
(Tyvärr så hittar jag den sällan.)

Därefter kommer Finluden Stensopp och Grynsopp.

Min dröm är att lära mig hitta och identifiera Sillkremla. Den lär vara gudomlig som gräddstuvad.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 18:48

Enelie, vi har haft uppe den frågan förut men eftersom det kommer nya deltagare kan vi ta det igen.
För min del är det karl-johan. stolt fjällskivling och rökslöjskivling.
Kremlor skall jag försöka att lära mig mera om, sillkremla har jag hittat men det är så många som går i röda nyanser så jag tycker att det är svårt att artbestämma.
Träning ger färdighet heter det !

0

cicki T Belgien

12 apr 2007 kl. 18:58

Fjällskivlingen utan tvekan och då panerad och smörstekt som en wienerschnitzel. Fick även smaka Goliatmusseron. Inte dumt alls, kanske lite dominant. Och som trea trattkantarell.
...fast all svamp (MATsvamp) är god. Beror lite på sinnesstämning och tidpunkt.

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 19:50

Jag misstänkte att den frågan varit uppe förut.
Men, som sagt, jag är ju ny här.
Kanske bättre att börja en annan tråd. Helt ok.

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 19:59

Enelie, fortsätt på tråden det är säkert flera som tillkommit senaste tiden och vi andra kan friska upp minnet, eller så har vi kanske rangordnat dem annorlunda än tidigare.

0

Tobbe T

18 apr 2007 kl. 09:14

För mig beror det på hur man tillagar dem! Blek taggsvamp är ett bra exempel: stekt ensam är den medelmåttig, men i redd soppa med tomatpuré är den suverän! Med hänsyn tagen till tillagningen blir mina fem-i-topp:

1. Gräddglaserade kantareller på stekt vitt bröd
2. Stuvad gul trumpetsvamp till stekt/grillat kött
3. Stuvad stenmurkla till kött eller fisk
4. Slät soppa på karl-johansvamp
5. Stekt tallblodriska

Man får heller inte glömma bort sotvaxskivling, helst lite “löst” stuvad (och något sötad) till kyckling och bandpasta.

0

Annemarie

18 apr 2007 kl. 10:27

Jag håller med Tobbe T, olika tillagning av svampar ger den ultimata smakupplevelsen.
1 Gräddstuvad Stenmurkla till grillat viltkött.
2 Pepparriska i finsk riskasallad
3 Ädelost gratinerade trattkantareller på kavring
4 Välstekt blodriska till pannbiff
5 Kanske det enklaste men mycket gott. Stekt blandsvamp(Kantarell, Karl-Johan, Fårticka, Taggsvamp, olika kremlor, riskor, soppar mm.) i en öppen omelett

0

Peter

18 apr 2007 kl. 11:29

Sotvaxskivling! Både konsistens och smak, men jag vill steka den försiktig och utan sällskap. Som skaldjur.

Ut i Vidingsjöskogen och leta, den finns där.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 15:20

Oftast blir det ju blandsvamp vare sig man vill eller ej.
Vad gör man med 7 kantareller, 5 taggsvampar, 8 trattkantareller och 2 Karl-Johan?

Visst är smörstekt blandsvamp en läckerhet!

Att tillreda separat är förstås de riktigt stora svamparna som blomkålsvamp, svavelticka och korallticka. Då räcker det ofta med ett eller ett par fynd för att fylla en panna.

Friterad blomkålsvamp är en höjdare!
Observera att de flesta andra svampar inte funkar att fritera! De blir bara slemmiga och frityrsmeten fastnar ej.

Recept på friterad blomkålsvamp ska finnas i receptbanken.

Andra goda svamprecept är förstås murkelsås på stenmurkla, se bara upp med att följa de rekommendationer som finns för “avgiftning”!
De är mycket farliga i färskt tillstånd!

Stolt fjällskivling hör ju oxå till de stora och goda.
Med lite tur kanske man hittar dfem!

Något nytt jag lärde mig förra säsongen är att torka Karl-Johan och andra stora soppar!
Det vinner de på!
Kan sedan smulas i såser etc!

Det finns förstås många fler “favoriter”, dethär kom bara direkt ur hjärtat vid första eftertanken!

0

cicki T Belgien

18 apr 2007 kl. 15:31

Ja torkade soppar är en höjdare, det “slemmiga” försvinner och smaken kommer fram på ett helt annat sätt! dessutom använder jag “blötläggningsvattnet” som buljong.

0

Helena

18 apr 2007 kl. 15:41

Jag har provat torkad goliatmusseron och är nu helt såld. Inget slår den smakupplevelsen.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 16:03

Tack för tipset cicki!
Jag brukar smulöa dem torra!

Ska testa att blötlägga nästa gång så får vi se hur det blir!

0

Grethe F

18 apr 2007 kl. 16:24

Kom ihåg att ha lite salt i vatnet särskild om det är trattkantarell

0

Birgitta D

18 apr 2007 kl. 16:33

Karl Johan är favoriten bland de som är vanliga. Jag blötlägger dem desssutom i matlagningsgrädde som jag aanvänder om det skall bli en riktigt god stuvning. Annars är ju blomkålssvampen kanongod men den hittar man ju inte så ofta. Nya läckerhetr för mig är också rökslöjskivlingen och Frostvaxingen och att inte förglömma Rimskivling och torkad sandsopp.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 16:55

Blomkålsvampen hade ju ett mycket bra år förra året.

Undrar om det är godtyckligt eller om det kan betyda att den ökat i de områden där den kom så bra i fjol?

0

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 17:02

Hej Eneli.
Mina favoriter ar ganska mânga men nâgra jag gillar extra mycket är dessa svampar:

Svart Trumpetsvamp stuvad till Biff.
Karl Johan (Stensopp) smör och Pasta.

Rund och Toppmurklan med lite rödlök och stekt kycklig.

Stolt Fjällskivling (Râ i Sallad)

Sillkremla, stuvad med Hasselbackspotatis.

Blomkâlsvamp (ung) friterad med anjoli.

Obs.. Champange och svamp âr fantastisk, tänk bara pâ att lufta vinet ett par timmar före = ljuvligt !!

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 17:31

Champagne / bubbelvin nyttjar jag i princip bara på nyårsafton, men det borde ju funka till exempelvis de stuvade sillkremlorna året om eller va?

0

Champange

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 17:52

Champange är ypperligt vin till mânga olika svampar, I regel kan du dricka unga viner till lite mildare svampar, kraftfullare och ârgângsviner till gräddstuvad svamp eller till stekt som Sopper och riskor. Jag brukar göra en Lasange med Kalvkött och mycket finhackade Kantareller, jag kryddar med färsk pommeransskal och en aning svartpeppar och salt. Jättegott. Prova en Tattinger till.

0

Champange

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:00

Ursäkta min okunskap men vad är en Tattinger?

0

Champange

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 18:02

Förlât, Champange:

0

Kanske felstavat ? (nt)

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 18:04

1

0

Kanske felstavat ? (nt)

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:07

Det är ett champagne-.vin som heter Tattinger alltså!

Då förstår jag.

Skulle föredra ett rött icke-mousserande till den maten, men smaken är ju olika!

Nej, champagne är inte min grej, varken bubblet eller prisnvån!

0

Kanske felstavat ? (nt)

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 18:26

Absolut inte, champangen tar fram mer smak hos kanatrellerna, rödvin dödar kantarellens smak. men du kan även dricka ett vin av druvan Pinot Gris frân Alsace.

0

Kanske felstavat ? (nt)

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:30

OK

ska testa en pinot gris till kantareller då!

vin på den druvan har jag annars nog druckit till fiskrätter med mandelriska.

men visst är det gott med smörstekta kantareller eller kantarellsås även till stekt fisk och då passar vitt vin även en sån som jag!

0

Nina A

18 apr 2007 kl. 21:09

åh mina favvosar blir
1svart trumpetsvamp
2. karl johan/stolt fjällskivling
3.kantarell /trattkantarell
4.blomkålssvamp
5.champinjoner
6.nejlikbrosking

jag är fortfarande relativt ny på detta med svamp, men förra våren hittade jag svampguiden och nu är det kört ;) och frysen är fortfarande full av svamp!

0

Lena M

19 apr 2007 kl. 10:00

Nina, du får göra som jag gjort nyligen, ge bort av överflödet för snart kommer nya svampar, förhoppningsvis.

0

Svamptokig sen barnsben

^¨¨¤&

19 apr 2007 kl. 12:40

Sommelier och inte kan stava till champagne…..........märkligt på min ära.

0

Svamptokig sen barnsben

Grethe F

19 apr 2007 kl. 13:41

Sluta att kritisere folks stavning har du hört talas om handikap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!eller felslag

0

lilla my

19 apr 2007 kl. 13:47

Stolt Fjällskivling, Karl-Johan, Blomkålssvamp och Kungschampinjon. Mmmmm…..

0

Bo E

19 apr 2007 kl. 14:57

Håller med dig Grethe F!

Stava kan jag men jag är själv en mästare på felslag när jag har bråttom, dessutom behöver man väl inte vara teoretisk språkexperet för att laga god mat?

0

Bo E

19 apr 2007 kl. 14:59

...om jag skulle önska 2 nya arter att hitta i år så blir det

toppmurkla

stolt fjällskivling

det blir till att gå ut o jaga dom

0

Grethe F

19 apr 2007 kl. 15:04

Jag önskar också att hitta topmurkla har alldrig lyckats med den, men väl stoltfjälskivling

0

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:12

såvitt jag förstått vill den stolta ha sandig mark, gärna med gräs och gles tallskog.

toppmurklan har jag hittat en gång i barndomen och har oxå rätt bra koll på miljön för.

senaste tipset med ödetomter är ju oxå miljöer som passar mig bra.

0

Affe Nv Skåne

19 apr 2007 kl. 15:13

Utan någon speciell ordning så är nuvarande favoriterna:
Rimskivling.
Blomkålssvamp.
Stolt fjällskivling.
Blek taggsvamp.
Kantarell.
Karljohan.
Och säkert någon som jag glömt.

Denna säsong hoppas jag kunna prova toppmurkla och rund toppmurkla, den senare hittade jag för första gången förra året men smakade aldrig den.

0

Monika

21 apr 2007 kl. 21:24

Blev bjuden på goliatmusseron i går kväll och nu är mitt svar enkelt: Nummer ett GOLIAT!

0

Nina A

22 apr 2007 kl. 00:57

och vad jag längtar efter den kommande säsongen!!har ju alltid gillat hösten, men nu går det ju nästan till överdrift *s*

hösten=jul för mig

0

Enelie Lkpg

22 apr 2007 kl. 01:06

Så mycket tips jag har fått här. Inte bara på vilka svampar som är riktiga delikatesser utan också på hur man kan tillaga dem på bästa sätt.
Goliatmusseron blir jag verkligen sugen på. Jag får väl försöka att hitta var jag kan köpa torkad för det finns inte så här långt söder ut.
En nyhet för mig är fritterad blomkålssvamp.
Jag har en del torkad men har inte vetat hur jag ska tillaga den på ett bra sätt förrut.
Den är inte någon höjdare att bara smörsteka har jag upptäckt.

0

Goliatmusseron finns söderut

Hasse

22 apr 2007 kl. 10:52

Enelie: Jodå, goliatmusseron finns både i södra Småland och i Halland, så det är bara ut och leta.

Titta i länkarna så får du läsa mer om fynd av goliatmusseron söder om dig:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=43620&fnr=1&sok=goliatmusseron&Start=0&Offset=50&12

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=43621&fnr=1&sok=goliatmusseron&Start=0&Offset=50&1

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone