0 338 visningar

8 svar

Ätlighet

Tony S

12 apr 2007 kl. 22:58

Några matsvampars uppgång och fall, heter denna sammanställning som kanske kan vara av intresse för många.

http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03SKSL.pdf

Det är en pdf-fil på över 1MB, så ha tålamod om uppkopplingen är klen.

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 23:29

Mycket intressant länk.
Jag tackar!

0

Lena M

13 apr 2007 kl. 06:31

Ja, det var intressant att läsa hur svamparnas matvärde har förändrats genom åren.

0

BaWa

13 apr 2007 kl. 06:55

Jag anser att det är en konstig, för att inte säga helt felaktig inställning, att matvärdet försämras av att förväxlingsrisken är stor. En svamp blir väl vare sig mindre god eller giftig bara för att det finns förväxlingsarter.

0

Tina Nordberg

13 apr 2007 kl. 08:22

Det handlar ju om omvärdering pga nya kunskaper.Svampen i sig har knappast förändrats.Men nog sjunker värdet. Det har väl de flesta förstått.

0

BaWa

13 apr 2007 kl. 08:24

Inte sjunker värdet för mig för att andra har problem med förväxlingar.

0

Tony S

13 apr 2007 kl. 08:27

Jag håller med dig BaWa. Men förmodligen har svampars ätlig- eller giftighet till stor del bestämts av svampboksförfattare. Det är väl förståeligt att de försöker vara lite försiktiga. Att ge ut en svampbok medför trots allt ett visst ansvar, i och med matintresset för svamp.
Jag misstänker att de flesta författare famlar i mörkret angående ätlig/giftig-het, och till stor del följer tidigare uppfattningar från namnkunniga mykologer. Förmodligen är väldigt få svamparter noga kontrollerade.

0

Ätlighet Tony

BaWa

13 apr 2007 kl. 10:31

Det sista du säger är nog tyvärr väldigt sant. Det är nog mestadels bara sådana svampar som bevisligen förgiftat folk som kontrollerats i någon större omfatttning. Vi har iaf helt slutat äta Riddarmusseron efter ett flertal rapporter från framförallt utlandet om misstänkta förgiftningar.

0

Bengt Sandh

13 apr 2007 kl. 13:14

Intressant, Tony S!

Tack för tipset om länken. Nu tänker jag ta vara på blodsoppen inte bara för växtfärgning utan också för att testa smaken som ju tydligen anses vara god.

Där jag bor finns det vissa år ganska gott om denna vackra svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone