Alla visste att det var “Färgsvampar”
Svamp 1 Grönköttig spindelskivling Cortinarius malicorius
Svamp 2 Blodspindelskivling C. Sanguineus
Svamp 3 Stor Blodspindelskivling C.Phoeniceus
Cinnoberspindelskivling växer mest i sydsverige i bok, ek och hassel, och är sällsynt.
Den grönköttiga är ganska enkel att känna igen för den är kraftigare än de andra oranga är mera kompakt och när man delar den ser man en grönaktig ton i hatt och även fot ibland.
Bild 1 är garnet färgat med Stor Blodspindelskivling (växer främst i tallskog men även granskog)
De ljusare färgerna är efterbad av samma svampen.
Lila= Lysticka
Garnet är vitt ullgarn!
Jag är inte heller helt övertygad om den första. Den ser ganska kraftig ut med uppsvälld orangefärgad fot. Det kan vara roströdskivig spindling, Cortinarius fervidus. Det är lite svårt att avgöra på grund av att svamparna är unga och att fotot är taket lite på distans.
Spindelskivlingarna är alltid svåra att särskilja särskilt när de blivit äldre.
Jag är nästan helt säker på att det är grönköttig spindelskivling jag har läst på i Cortinarius Flora Photographica.
Det finns ganska gott om den där jag bor. Kalkrik granskog.
Första svampen från vänster ser lite konstig ut men övriga svampar är så orange i skivorna, fervidus är inte så orange i skivorna när den är ung.
Kanelspindlingen tycker jag är lite spädare i foten och växer på näringsfattig mark.Den har faktiskt gul till gröngul färg i foten och något mörknande vid fotbasen men i hatten är köttet gulaktig.
Jag lovar att komma igen till hösten med bilder som jag har delat svamparna.
Tyvärr så mikroskopierar jag inte, de verkade dock vara rätt lika i storlek på sporer och form!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.