0 456 visningar

16 svar

Dagens fynd

Tony S

14 apr 2007 kl. 18:28

Hade ingen kamera med mig, så bilderna är tagna i efterhand i fel miljö.

Bild 1 o 2: Svampen hittades i granskog, mossa och jord låg uppriven runtomkring.
Bild 3: i samma granskog.

Andra serien:
Bild 4: Ca 8 cm bred, spetsig kant, ljusbrunt porlager, på tunn död/döende björk i mossekant.
Bild 5: Rent vitt tunt skinn, på undersidan av tallåga, gick lätt att dra av 1-2 dm breda bitar, lite av den tunna barken följde med. Jag vet inte vad detta är, men har sett samma art flera ggr i vinter.

0

Tony S

14 apr 2007 kl. 18:29

Resten av bilderna.

0

Lena M

14 apr 2007 kl. 18:35

När jag såg första bilden trodde jag att det var en tryffelart men det var ju fel. Den sista är en skålsvamp men vad heter den tro ?

0

Tony S

14 apr 2007 kl. 19:04

Du tänkte rätt på den första, Lena.

0

Lena M

14 apr 2007 kl. 19:13

Man va kul att man prickar rätt nån gång iallafall.
Tickan tycker jag ser ut som en gammal fnöskticka och torra gamla skinn ser jag också lite då och då, men jag har ingen aning.

0

Alf Pallin

14 apr 2007 kl. 19:44

Jag kan gissa på skinnet, har hittat ett som ser lika ut, och fick det indentifierat som pergamentskinn. Mitt skinn växte på tallåga och var mycket lätt att lossa.

0

Tony S

14 apr 2007 kl. 21:09

Ett par bilder till från samma björk som tickan på min bild 4 satt på.
Fick just dessa från en vän som deltog i samma exkursion.

0

Alf Pallin

14 apr 2007 kl. 21:12

Då gissar jag att tickan på bild 4 är svart eldticka.

0

Lena M

14 apr 2007 kl. 21:17

jag kan ju göra en gissning och då blir det
eldticka
Tala vid tillfälle om vad du har på dina bilder.

0

lena M

14 apr 2007 kl. 21:19

Men vi hade svarat lika och jag hade INTE tittat på ditt svar ?

0

Tony S

14 apr 2007 kl. 21:37

Alf, tack för förslaget på det vita skinnet. Jag lutade också lite åt det hållet, ska försöka kolla om det kan stämma.

0

gunhild

14 apr 2007 kl. 23:19

Den på björken är helt klart svart eldticka, typiskt för den att den spricker upp som på din bild.

0

Hans v E

15 apr 2007 kl. 00:06

Ja 1 och 2 är ju grynig hjorttryffel - Elaphomyces granulatus.
Det första jag kom att tänka på när jag såg nr 3 var den mycket sällsynta vinterskålen - Urnula hiemalis. Är den tagen nu på våren? Annars påminner den lite om blåmjölkig storskål - Peziza saniosa som också är sällsynt men en höstsvamp. Är den blåvioletta disken ett färgstick?

0

Tony S

15 apr 2007 kl. 00:35

Samtliga är hittade idag, men blåsticket på skålen fanns inte i verkligheten. Istället var den bara riktigt mörkt brun. Själv tror jag att det är svart vårskål, Pseudoplectania nigrella.

0

Tony S

15 apr 2007 kl. 00:46

Bifogar en annan lite suddig bild på skålen. Fruktkroppen är ca 15 mm bred. Växte i mossig granskog.

De övriga:
Visst är det grynig hjorttryffel.

Alf och Gunhild har fått tickan till svart eldticka, det tror jag också att det är.

0

Hans v E

15 apr 2007 kl. 10:30

Du har nog rätt om Pseudoplectania. Om den är så liten så. Det är bara det “ludna” excipulum som förbryllar.

0

Tony S

15 apr 2007 kl. 15:43

Kollade sporerna på skålen, de var helt sfäriska, 8-13 my. Stämmer bra på svart vårskål.

Skinnet var däremot inte pergamentskinn. Sporerna var ca 10 x 2, 5 my, vilket är för stort.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone