0 349 visningar

9 svar

Promenad i kväll.

Alf Pallin

15 apr 2007 kl. 19:06

Hittade denna vackra skålsvamp,
charlakansröd vårskål (saroscypa coccinea), och en gammal övervintrad ticka som jag undrar om det går att bestämma, den växte i ändan av en avsågad alstock, samt en ticka/skinn på undersidan av murken björkstock som jag också undrar över.

0

Alf Pallin

15 apr 2007 kl. 19:09

Här kommer bilden på tickan/skinnet på björkstocken.

0

G.G

15 apr 2007 kl. 19:10

Tycker det ser ut som alticka

0

gunhild

15 apr 2007 kl. 22:11

Den på björkstocken är det möjligen en slingerticka?

0

Scharlakansvårskål

Irene A

16 apr 2007 kl. 11:03

Av de 7 europeiska arterna i släktet är det med nära 100%-ig säkerhet Sarcoscypha austriaca du har hittat. Det är den enda av arterna som växer på al.

Sarcoscypha coccinea är mycket sällsynt och har en sydligare utbredning. Jag vet inte om den ännu är funnen i Sverige, men kan nog förväntas, i första hand på alm eller bok, även några andra lövträd som hassel, ek, och träd som hör till släktet Rosaceae, men aldrig på al.

De båda arterna är mycket lika varann, även i mikroskop om man bara ser på sporerna.

Här kan man läsa mer om släktet:

http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm

Från Danmark är båda arterna kända, och man kan jämföra dem i nyckeln på sid 44:

http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Asconoegle.pdf

0

Scharlakansvårskål

Eva

16 apr 2007 kl. 11:47

Irene jag hängde inte med riktigt Är det inte Sarcoscypa coccinea det jag hittat då? Här växer det mest al o hassel

0

Scharlakansvårskål

Hans v E

16 apr 2007 kl. 15:23

Den scharlakansvårskål man hittar i Sverige heter S. austriaca. Även den som heter S. coccinea i gamla och enklare böcker.

0

Hans Scharlakansvårskål

Eva

16 apr 2007 kl. 15:46

Tack för hjälpen Hans Får satsa på nyare litteratur Har du något förslag Tack

0

Eva

Hans v E

16 apr 2007 kl. 16:17

Irene kom ju med bra förslag!

0

Scharlakansvårskål

Alf Pallin

16 apr 2007 kl. 18:58

Scharlakan SVÅRSKÅL.
Svårt att hitta namnet Sarcoscypha austriaca i några böcken, inte ens i Ekologisk Katalog över Storsvampar kan jag finna den, dock många sidor med svampen på internet. Har kollat den igen och den växer inte på al, möjligen någon salixart, fanns mycket små rester av bark, ser ut som pinnen den växer på har kommit till platsen med vatten, området är ofta översvämmat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone