Ja du Elisabeth, jag vet att du brukar att ha “svåra” svampar att gissa på, men att de är tickor är klart.
Kanske nr ett är Lammticka
och tvån Luddticka
Men den tredja som växer som blommor på marken har jag svårt att hitta igen, påminner om sidentickan men färgen stämmer inte ?
Svaren kommer väl så småningom.
Nya svampboken
av: Pelle Holmberg / Hans Marklund
Bonniers svampbok
av: Henning Knudsen / Jens H Petersen
Svampar
av; Edmund Garnweidner
Svampar i skog och mark
Av: Bo Nylen
Och ytterligare ett par som var mina första men som nu inte tjänar något större syfte.
Du nämde en tidigare, vad hette den ?
Bo Nylen Svampar i Norden och Europa.
Den är det mycket bilder i.
Ryman Holmåsen SVAMPAR
Så här tänkte jag klas Släkte Tickor familj Boletopsis och grovtickan hör till Phaeolus
“Förnamnet benämner jag som familj men vad kan man annars säga?
Elisabeth - släktet är Boletopsis, det tror jag alla kan vara överens om.
Tickor är det svenska namnet på ett stort antal arter med porer på hattunderidan och de är inte alla särskilt nära släkt,
Men vilken familj tillhör gråtickorna, där blir det mer besvärlgt. Olika förslag: Polyporaceae, Thelephoraceae. Och ordningen sedan, Thelephorales, Poriales eller Polyporales ? Aphyllophorales är dock numera föråldrat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.