0 368 visningar

9 svar

Grankotteskivling?

Peter

16 apr 2007 kl. 10:15

Vid en otroligt skön promenad igår hittades denna svamp. Kan det vara den gäckande grankotteskivlingen?

Den växte i grupp i en nyplantering av…just det, gran.

0

Hans v E

16 apr 2007 kl. 10:22

Det är det säkert.

0

Peter

16 apr 2007 kl. 10:52

Är det någon som ätit denna svamp nån gång?

0

Irene A

16 apr 2007 kl. 11:14

Ja, jag har testat smörstekta och lätt saltade hattar av grankotteskivling på smörgås. Ingen smaksensation, men helt OK att äta för skojs skull om man hittar tillräckligt många.

0

Tobbe T

18 apr 2007 kl. 08:44

Jag har också ätit den några gånger. Bodde i Östersund tidigare, och där fanns det mycket gott om grankotteskivling längs promenadvägarna och hyggena på vårarna. Det var aldrig problem med att hitta många, men det tog lång tid att rensa. Stekt är den tveksam, men stuvad ganska OK. Hattarna blir beska på äldre exemplar, därför ska man helst inrikta sig på de allra minsta. Fötterna kastar man.

För att få bort lite av beskan kan man lägga ner de råa hattarna i lite mjölk och låta det stå någon timme. De blir bättre då.

Jag har faktiskt sett grankotteskivlingen få tre stjärnor i någon svampbok. Jag minns nu inte vilken, men gissar på något tidigt av Bengt Cortin.

0

Joachim Krumlinde

18 apr 2007 kl. 09:35

Den trestjärniga är väl tallkotteskivlingen? Grankotteskivling har nog vanligen ansetts oätlig.

0

Irene A

18 apr 2007 kl. 13:03

Det var något nytt för mig att grankotteskivlingen ansetts oätlig - just den av arterna som fått epitetet esculentus??

Jag har gått igenom alla mina svampböcker, och ingen som nämner båda arterna gör någon skillnad på dem när det gäller ätlighet eller smak.

I Ingelströms svampbok från 1942, nämns en liten läcker art som växer på tallkottar och kallas vårnagelskivling, Collybia tenacella (d.v.s. den som idag heter bitter kotteskivling..).

0

Tina Nordberg

18 apr 2007 kl. 13:10

Är det så viktigt vilken som har flest stjärnor. Det gäller väl vem som är sötast.

Tallkotteskivlingen

Här firas nyårsaftonen 2006.

0

Joachim Krumlinde

18 apr 2007 kl. 13:16

Nej, jag har nog fel i så fall, jag trodde grankotteskivling var den art som heter Collybia conigena hos Ingelström. Men både Cortin och Ingelström anger (väl?) att den trestjärninga växer på tallkottar.

Jag får nog erkänna att jag inte själv har ätit någon av arterna.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 14:42

Jättefin bild!

Trodde de växte på murkna kottar under jord!

Så mycket vet man!

Har aldrig sett nåt liknande!

Kul att se!

Hittar man den så är det väl i alla fall ofarligt att smaka?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone