0 767 visningar

20 svar

Svampkurs för hundar?

Esmeralda Sjöstedt

2 jul 2005 kl. 15:18

Någon som vet en bra svampkurs för hundar? Någon bra sida? Tack på för hand;)

0

Marie

3 jul 2005 kl. 23:40

Jag tycker det är osportsligt att använda hund… dessutom sorgligt att se hur de räfsar upp stora hål i backen. Tycker jag, kattägarn ;)

0

Bengt Sandh

4 jul 2005 kl. 00:27

Marie, kattägaren!

Du skulle bara se alla hundägare där jag bor som räfsar upp åkrar, ängar, gräsmattor, betesmarker, gator, vägar och fotbollsplaner under sin envisa jakt på osportsliga kattägare.
Sedan stoppar de ner kantarellrens i hålen och fyller igen för att nästa år finna att dom hade glömt att dressera katterna att avge ståndsjamare så snart en ny kantarell dök upp på dessa platser.
Du kan tänka dig vilket elände detta framkallar.

0

bo e

4 jul 2005 kl. 12:34

Håll hunden kopplad i skogen!
Måtte vargen skrämma slag på “svamphundarna”!

0

Totte

5 jul 2005 kl. 10:12

Hej!
Det finns en bok du kan testa som heter: Svampsök med hund. Gå in på http://www.netbokhandeln.se/ så finns den att köpa för 175 kr.

0

Tommy K

5 jul 2005 kl. 11:13

Själv kan jag lukta mig till kantareller i skogen. Ser inget fel i det, och inte när hundarna sniffar sig fram heller.

0

Esmeralda

7 jul 2005 kl. 19:28

Jaha men det är väll skilnad om hunden tycker det är kul? Han får springa runt i skogen och belöning… Kul för hunden kul för mej

0

no dogs

7 jul 2005 kl. 19:44

Lösa hundar SKA inte springqa runt i skogen!
De ska hållas i tukt och koppel.
Har vid ett par tillfällen mött lösa hundar i skogen, i ett fall t o m utan vare sig husse eller matte inom synhåll.
Det är mycket dålig stil tycker jag.
Det kan finnas mycket hundrädda bär- och svamp-plockare som skulle må mycket dåligt av att möta en dylik skällande, dreglande hund!
Själv tyckte jag också att det var mycket obehagligt och tänker i fortsättningen ta till rottingen om en dylik “tamvarg” kommer gläfsande igen!

0

Esmeralda

7 jul 2005 kl. 19:54

Inte lös utan med långt koppel….. Jag respekterar hundrädda. Men hundar har stor glädje av att vara i skogen under kontrollerade former.

0

Marie S

7 jul 2005 kl. 22:30

Självklart ska hunden få gå med husse/matte i skogen, finns väl ingen skönare plats vare sig för männskor eller djur. Men som sagt i koppel och med respekt för vilt och om man lär hunden svampsök så kan man se till att inte marken skövlas. Tycker jag, kattägarn med katter som vill följa med en bit in tills de “farliga dofterna” nalkas ;)

0

Totte

7 jul 2005 kl. 23:59

Ut i skogen och lär din hund leta svamp!

Angåede att hålla hunden kopplad så är det olika i olika kommuner tror jag och kopplad måste man ha sin hund om man är i en nationalpark tror jag om jag inte minns fel. Sunt förnuft verkar du ju ha och ett långt koppel :)
I vilket fall som helst så säger Jaktlagen så här:

JAKTLAGEN
Enligt jaktlagen får din hund under
tiden 1 mars – 20 augusti inte vara
lös där vilt finns om du inte har en
”strikt lydnad” på din hund. Strikt
lydnad innebär att kontrollen över
hunden ska vara sådan att hunden är
i ägarens omedelbara närhet. Alltså som
om den vore kopplad. Detta med tanke på alla de däggdjurs- och fågelungar
som då behöver skyddas. Under resten av året får hunden vara okopplad i
skog och mark, men ska hållas under uppsikt och komma vid inkallning.

Lycka till i svampskogen…

0

bo e

8 jul 2005 kl. 12:32

Ni som skriver här verkar ju ha en ansvarsfull inställning till hundar i skogen. Det är bra.
Hoppas slippa möta herrelösa skällhundar i fortsättningen!
Ha en bra hund & svampsommar i skogen!

0

Ulle

28 jul 2005 kl. 20:34

Verkar som många har problem med att det är lösspringande hundar i skogen, förstår det till fullo men det har ju inget att göra med frågan som gäller om det finns hjälp att få hunden att leta svamp… Det är ju dålig stil av ägare att inte hålla koll, o visst ska man ha sina hundar under uppsikt även när det råder tillåtelse att ha hunden lös! Från en inbiten hundmänniska med förståelse för resten av befolkningen som inte avgudar dessa fyrbeningar…

0

Esmeralda

15 aug 2005 kl. 12:30

Men gud är det ett problem??.... Det är både roligt för hunden och ägaren att vara ute i skogen…Och det betyder inte att hunden inte ska få ha kul… Hundar har vel lika stor rätt till att vara ute i skogen som människor.

0

bergatrollet

15 aug 2005 kl. 14:58

Har faktiskt ALDRIG mött en lös hund som det varit nån dressyr på.
Stora rackor har jag respekt för och bli väldigt irriterad om de nafsar.
Små gläfsande golvmoppar däremot kan man ju ta med en klackspark och bara le lite åt den frustrerade ägaren som står och ropar på dem…
Men SKA hundar överhuvudtaget få gå okopplade i skogar där det finns fåglar, annat vilt och ev. hundrädda svamp- & bärplockare?
Ska det va så svårt att hålla i ett snöre? Då borde man kanske överväga att byta hund mot marvin eller akvariefisk…?

0

Fialotta

15 aug 2005 kl. 17:35

Det trevligaste man kan möta i skogen är en hund, jag tycker människorna är farligare jag möter hellre en hund faktiskt!!!! Släpp hundarna lös:-)

0

Olle

15 aug 2005 kl. 21:19

Kan man lära undar att hitta alla sorters svampar?
Har någon försökt med tex. Svart trumpet som skulle vara fint att få hjälp med?

0

Agnes von Krusenstjärna

15 aug 2005 kl. 23:53

Det är så underbart när vi är ute i våra svampmarker….finns inte en “kotte” i närheten!Vi har vägbommar! Vår vovve får springa hur fritt som helst på¨våra egna marker..alla vovvar ska ha den friheten.
Allemansrätten gäller

0

Karin H

16 aug 2005 kl. 00:56

Ledet “man” i “Allemansrätten” står för “människa”. Här http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ kan man läsa vad som gäller för hundar i naturen. Oavsett det vore det kul att ha en hund som kunde sniffa sig till svampen. Det finns ju tryffelhundar i Frankrike så varför inte kantarellhundar i Sverige?

0

Karin h

16 aug 2005 kl. 01:22

Googlade på “tryffelhund” och hittade den här sidan http://www.systbot.uu.se/staff/c_weden/
Mycket skoj att läsa och intressanta länkar.

0

bergatrollet

16 aug 2005 kl. 14:48

Hund utan människa…?
Det måste vara en varg du sett i skogen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone