0 113 visningar

6 svar

Svampår?

Fia-Lotta

3 jul 2005 kl. 12:33

En liten rapport från Ljusterö i Sthlms skärgård: Har aldrig sett så mycket “pärlörhängen”(kantarellbebisar) som bara står och väntar på ett regn såhär i värmeböljan. Hittade speciellt massor på ställen där de växtre förr, men där de inte har dykt upp de senaste 15 åren. Även Karl-Johan och några andra soppar hade vågat sig upp. Kanske svampår på gång?

Nu dansar vi alla en regndans! ;-)

0

Bo Reyer, Sala

3 jul 2005 kl. 20:01

Regndansen behövs verkligen, men det börjar bli bråttom. De bebisar som väntade på ett rejält regn på midsommaraftonens morgon har på många ställen i Salatrakten redan förtvinat. Ser det lika illa ut i resten av vårt avlånga land?

0

Helena

3 jul 2005 kl. 20:44

Nädå inte alls! I alla Fall inte i mina trakter i Sörmland. Här åskar och regnar det av och till och det är gott om fukt i markerna. Detta märks även på svamptillgången. Det kommer mer och mer i skogen nu.

0

bo e

4 jul 2005 kl. 12:22

Här i Närke runt Örebro har det börjat dyka upp både björksopp och kremla, men kantarellerna är på vissa platser endast på knoppstadiet och riskerar torka bort. Tror att regnen faller mycket lokalt och det kan skilja i fuktighet mellan olika delar av skogen.

0

Lena

4 jul 2005 kl. 21:06

Här i N:a Bohuslän är det så torrt att till och med svampen jag fick i rabatten har torkat bort.

Nä, här får vi hålla oss till att dra upp makrill ett tag till :-)

0

Gessie

4 jul 2005 kl. 23:22

Jag ska ta och ge mig ut här på Mälaröarna imorgon, är riktigt nyfiken på hur det ser ut… En dag att längta till!

0

bernadott 1

5 jul 2005 kl. 15:57

Mälaröarna är intressanta! Förra sommaren hade jag glädjen att besöka en ö där det växte väldigt mycket sopp. Faktiskt de största exemplaren av Karl - Johan jag sett.
Hade vi varit där typ en vecka tidigare hade nog några följt med hem, men nu var de bara stora och övermogna. Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone