0 579 visningar

24 svar

Murklor

Bo Reyer

16 apr 2007 kl. 12:54

Jag är nyss hemkommen efter en kort tur till ett “säkert” murkelställe. Där kammade jag noll, men en annan sak slog mig. Vad fruktansvärt torrt det är i markerna, åtminstone här i salatrakten. Var försiktiga med elden!

0

Tina Nordberg

16 apr 2007 kl. 13:00

Lika knastertorrt här i Kolsva, på mitt “säkra” ställe hittade jag 4 st stora som 5-kronor .......SMÅ som 5-kronor.

0

Bo E

16 apr 2007 kl. 15:20

Torrt men den timmerväg där jag hittade murklor förra våren har flera stråk genom kärrmark och där var det vatten i hjulspåren ännu.

Inga murklore uppe än.

Kollade ställen från förr och under en del rotvältor som det finns gott om nu.

0

Grethe F

16 apr 2007 kl. 15:44

Jag tyckar det ser hoplöst svårt utt at gå utt på kalhyggen men får forsöke endera dagen har inte hittat en enda svamp i år om man inte räknar trattkantarellen i Januari

0

Helena A

16 apr 2007 kl. 15:50

Väldigt torrt här i Sörmland också.
Plockade några murklor i lördags som nått plockstorlek.
Mycket smått på gång som verkar stå stilla i växten pga torkan.
Men SMHI har ju lovat regn imorgon och på torsdag.

0

Bo E

16 apr 2007 kl. 15:54

Jag hittade inte murklorna på själva hygget utan på vägen som de forslat timret på.

Har letat i flera år på hyggen och skogsbrandplatser utan resultat, men så fanns de bara där mitt på vägen!

Under rotvältor är ett annat bra ställe att leta. Under en aspvälta fann jag 2 knytnävstor murklor som jag inte plockade, men i år hade vältorna sas vikt tillbak sig så det var tji där oxå!

Kanske kommer nåt upp framöver. Det var minst två veckor senare förra året i alla fall.

0

Lena M

16 apr 2007 kl. 17:27

Samma här Bo, de flesta som jag hittade förra säsongen var i hjulspåren efter skogsmaskiner och vid rotvältor.
Två små har jag sett hitentills, inget annat av intresse.

0

Bo E

16 apr 2007 kl. 18:12

Om de har kommit även uppe i Gästrikland så var det i alla fall inte helt koko av oss som letade murklor i lördags.

Tyvärr hittade vi inga.

Kan vara lite mer nederbörd de väntar på.

0

Affe Nv Skåne

16 apr 2007 kl. 23:39

Snustorrt här i Skåne på Söderåsen också.
Inga murklor funna, däremot en himla massa djur av olika slag…

Kanske någon skåning som vill gå på murkeltur tillsammans…

0

Bo i Örebro

17 apr 2007 kl. 14:59

idag regnar det io örebro

väntar på att det ska hända nåt i murkelmarker nu

0

Tina Nordberg

17 apr 2007 kl. 16:15

Skicka några droppar till Orsta. Du delar väl med dig

0

Bo E

17 apr 2007 kl. 16:24

det får du säkert om vinden ligger på åt det hållet

0

Tina Nordberg

17 apr 2007 kl. 18:39

Tack Bo, det kom några droppar i Kolsva. Himlen är svart här. Det ser ljust ut ;)

0

Bo E

17 apr 2007 kl. 18:55

här rör sig de tunga mörka molnen sakta mot nordost, så det bör kunna ge dig lite regn om jag inte tar alldeles fel på väderstrecken för Kolsva..

0

Tina Nordberg

17 apr 2007 kl. 22:25

Tack Bo, det har kommit med besked.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 15:41

Här ganska lite, men en skvätt varje natt verkar det som.

0

Irene A

18 apr 2007 kl. 17:41

Jag har fått lära mig att det är dags att leta stenmurklor samtidigt som björkarna har slagit ut, d.v.s. ungefär från mitten av maj i de trakter jag känner till.
Det riktmärket borde vara användbart i hela landet, men i marker som hunnit bli för torra fram till dess, kommer det inga murklor senare heller.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:05

Då ser det ju bra ut här i mina trakter.

Björkarna slår ut för fullt samtidigt som det faller små regnskvättar varje natt!

0

Lena M

19 apr 2007 kl. 10:03

Ja, det är också ett kännetecken som jag har, när björklöven är som musöron är det dags att leta murklor.
Idag regnar det och kommer värmen tillbaka finns det chans till svamp.

0

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 11:36

Irene det brukar stämma men, om det rengnar rikligt i andra och tredje veckan maj, dâ har jag skördat mycket stenmurklor i första till tredje veckan i juni. Det kan vara svârt att hitta svampen dâ gräset stâr högt, med det gâr.

0

Bo Reyer

19 apr 2007 kl. 17:48

Detta evinnerliga regnande! Snart ruttnar väl murklorna bort. Skämt åtsido som skepparen sa när han kastade kärringen över bord. Här i Sala fick vi lite regn igår natt och tidig morgon. Idag har det regnat sedan tidigt i morse. På eftermiddagen en rejäl hagelskur följd av några rejäla åsksmällar, och det regnar fortfarande. Jag var inne på svensk åskvarning på eftermiddagen. Det såg ut som om gävletrakten fick en skaplig åskdos och förhoppningsvis övriga gästrikland. Jag ser fram emot en rapport från Lena M.

0

Lena M

19 apr 2007 kl. 17:52

Nej du Bo Reyer här har det bara kommit 4 mm, alldeles för lite för att gynna svamptillväxten. Däremot kallt och småblåst, hoppas att det faller regn under natten, sen får det gärna bli lite varmare igen.

0

Evus

19 apr 2007 kl. 18:24

Uschingamej, har det åskat. Det vill jag inte ha hit.
Här i Botkyrka har det regnat så gott som hela dagen…och just nu är himlen verkligen hotfullt åskgrå/svart.
8+ just nu,  brrr

Lena det var ett bra knep/tips det där med musöronen på björken, jag kör med samma när rosorna ska klippas ner.

0

Tina Nordberg

19 apr 2007 kl. 20:20

Här har det varit alla väder idag i tur o ordning, regn sol, regn , hagel och snö.Riktiga norsylingar hela dagen.SädesÄrland och Sädes Ärla sitter på taknocken och funderar.

0

Monika

21 apr 2007 kl. 21:30

Alla tips kring toppmurklor mottages tacksamt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone