0 2443 visningar

8 svar

Tickor på oxel

Bo E

16 apr 2007 kl. 15:31

Här kommer en fråga till er som kan mycket om tickor.

Dessa stora vackert formade tickor växte på flera träd i en allé av oxel. De växer vid Stora Hyddan nära Gustavsviks camping söder om Örebro.

Fråga 1
Vad är det för tickor?

Fråga 2 är det samma tickor på bild 1 och 2.
Jag tror det, och tog med bägge bilderna för att ni ska se ovansidan.

foto: Jan Nirving

0

Irene A

16 apr 2007 kl. 16:00

Det är eldticka, Phellinus igniarius, om man föredrar att göra det enkelt för sig (P. igniarius i vid bemärkelse är ett samlingsnamn för flera arter som ännu inte är riktigt utredda).

Annars kan man kalla den Phellinus alni, som bl.a. växer på al, apel och oxel. Det är fortfarande en eldticka, men utan ett eget svenskt namn.

0

Bo E

16 apr 2007 kl. 16:06

Tack Irene!

De var väldigt stiliga på oxel i alla fall.
Oxel verkar för övrigt vara ett träd som inte blir så gamla utan murknar fort. Den här allén ser ut att vara ganska illa medfaren.

Eller så är träden väldigt gamla fast inte så stora?
Har dock sett större oxlar i bättre skick än dessa.

0

Bengt Sandh

16 apr 2007 kl. 16:15

Hej Bo E!

Jag tror jag smäller av. Följande inträffade just:

Satt och läste olika inlägg och hamnade precis på “tickor på oxel”. I samma ögonblick som jag läste de orden nämndes namnet Siwert Oxelbark på vår lokalradio. Han är tydligen någon sorts kyrklig potentat någonstans i Västergötland.

Visst är livet märkligt ibland!

0

Bo E

16 apr 2007 kl. 16:20

Ja det var ett sammanträffande!

Du får väl kolla om det växer nån eldticka på hans bark oxå då!

0

Bengt Sandh

16 apr 2007 kl. 16:22

Då får jag nog jaga honom med blåslampa för särskilt eldfängd tror jag inte att han är.

0

Bo i Örebro

18 apr 2007 kl. 18:27

ingen expertis på oxel här?

ska bli spännande att se om det kommer några svampar på döda oxlar i alla fall.
de har legat och murknat i olika stadier från ca 5 år sedan till nyfallna i vintras.

var lite nyfiken på hur deras medellivslängd kan se ut.

de som är från oxelallén på bilden har i alla fall stått där i ca 50 år för jag har sett dem så länge jag kan minnas den platsen.

passerade där ibland som barn.

de fallna stammarna finns på ett helt annat ställe och en del av dem är grövre, därav undran om hur gamla de egentligen kan bli.

0

Irene A

18 apr 2007 kl. 19:09

Här finns lite info om oxlar:

http://www.naturcentrum.se/jattetrad/storsta/oxel.html

http://www.skogssverige.se/skog/svenskatrad/oxel.cfm

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/sorbu/sorbint.html

Jag har ingen större erfarenhet av det trädslaget, utom från Gotland, där vi brukar hitta pälstickor på dem…

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 19:40

Stort tack Irene!

Det stämde att de inte blir så gamla, men kan tydligen bli mycket större än de jag känner till.

Är maxåldern 100 år så stämmer det väl ganska bra i storleken att de jag känner till är typ mellan 50-75 kanske.

En överraskning var att den duger till virke!
Jag trodde den var mycket skör i träet och oandvändbar praktiskt!

Kul att lära lite nytt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone