Nå´n som har smakat på den lelle pepparsoppen?
Di lärde brukar alltid klassa den som “ej matsvamp” i böckerna (p.g.a. smaken), men häromåret var jag på en utställning där två svampkonsulenter kom ihop sig och den ena hävdade att det var utomordentligt att slänga i enstaka exemplar som krydda i större blandsvampsanrättningar.
Själv gick jag steget längre och stekte 3-4 stycken och lät dem trona i ensamt majestät.
Och Häpp! Jag tyckte det var riktigt gôtt!
Fast jag har å andra sidan en rätt härdad currymage…
Nå´n annan som har erfarenheter av den lelle gynnaren?
Har också fått tipset att använda den som krydda. Har ätit några ex. och kryddat med dem i grytor etc. Inte heller märkt några magreaktioner.
Det kan vara pepprigheten som avskräcker mer än ev. giftverkan. Nån som vet vad den innehåller? Hur giftig den är i jämförelse med skarpa kremlor och riskor t ex, dem vill jag dock inte pröva i maten!
Har som sagt sedan länge levt i tron att pepparsoppen är ätlig om man gillar kryddigheten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.