0 556 visningar

28 svar

Nyfiken på hur många av er som plockar riskor?

Maric

16 apr 2007 kl. 22:20

Har alltid hört en skröna av att *finnar* plockar de mesta riskorna. Är det så?
Jag plockar alltid pepparriska och skäggriska, som jag lärt mig av mina föräldrar (finskar).

0

Alf Pallin

16 apr 2007 kl. 22:23

Jag plockar skäggriska, skogsriska, pepparriska, lägger in dom i lag eller marinad och äter dom med glädje.

0

Karin Z

16 apr 2007 kl. 22:25

Plockar bara blodriska. Har inte kommit till skott med andra riskor ännu. Kanske på tiden att prova.

0

Karin

Maric

16 apr 2007 kl. 22:29

Gör så, prova även de andra riskorna. Efter uppkok och sen inlägg med grovsalt och låt stå ett tag, det blir så gott!

0

Karin

Karin Z

16 apr 2007 kl. 22:31

...och nu längtar man ju inte precis mindre till svampsäsongen tar fart! Ska definitivt testa när riskorna går till!

0

Nyfilen på...................

Tina Nordberg

16 apr 2007 kl. 22:43

Plockar alla goda riskor jag hittar. Skogsriska o pepparriska tror jag inte att jag klarar mig utan.Hittar sällan Blodriskor utan inneboende.
Finlandssvensk.

0

Tony S

16 apr 2007 kl. 22:45

Jag nöjer mig med mandelriska. Kunde inte riktigt med smaken hos de skarpa riskorna.

0

Tina Nordberg

16 apr 2007 kl. 22:48

Tack Tony, den glömde jag. Förlåt Gud. Den är ju allra godast.Gräddstuvad med dill.

0

Evus

16 apr 2007 kl. 23:07

Jag kan inget om riskor än, men hoppas på att få lära känna dom i år.

Om inte annat när vi i “Hantverkarna” träffas och skogs/svampluffar i höst hos Helena A i Romossen.

:-)

0

Helena A

17 apr 2007 kl. 06:26

Blodriskor och mandelriskor. Fast mandelriskorna torkar jag och skickar till Åre. Gillar inte skaldjurssmaken.

0

klas jaederfeldt

17 apr 2007 kl. 11:28

0

Bo E

17 apr 2007 kl. 14:52

Jag plockar (om jag hinner före masken) blodriska och mandelriskan är en personlig favorit!
Jag hittar dem årligen på ungefär samma platser och jag älskar skaldjursmaken!

Fina som smörstekta eller i grytor till alla fiskrätter tycker jag!

0

Birgitta D

17 apr 2007 kl. 22:35

Tack för påminnelsen. Dags att ta fram de insaltade riskorna och göra en smarrig sallad. Ingen mening att ha kvar dem till hösten i alla fall och lyckliga ni som hittar mandelriska. Jag har aldrig gjort det. Annars plockar jag blodriskorna oc de skarpa.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 15:40

Mandelriskan är en luring.
Har länge trott att man bara hittar den på kalkrik lermark i lövskog eller betesmark, men så poppade det upp fina mandelriskor på en gångstig i stenig terränbg med tall, gran och björk.

Även i betesmark nära tall har jag nu funnit dem.

0

cicki T Belgien

18 apr 2007 kl. 15:56

Har samma erfarenhet som du Bo, inte när det gäller mandelriska kanske men andra svampar. Dom verkar inte riktigt växa “där dom ska”...

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 16:01

...eller så behöver vi lära oss mer om dem och inte bara ta för givet efter en första erfarenhet.
Det är ju ofta mer komplicerat än så...

0

Tina Nordberg

18 apr 2007 kl. 17:13

Har någon av er hittat stora mängder Mandelriska ? Jag hittar dara några ex varje år.Får lov att snåla o gneta.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 17:28

Inga stora mängder, men allting är ju relativt.

Den hör till de svampar som trogetr visar sig år efter år på samma ställen och det blir ett flertal goda anrättningar av den.

Mellan 3 - 10 gånger per år har den väl hamnat i min mat sen jag lärde mig den.

Förra året var inget rekordår för just den trots fina förutsättningar, men gissar att jag åt mandelriska 5 gånger typ.

Har inte testat att spara den längre.
Är det frys som gäller eller hur gör man med den i så fall.
Torkad gissar jag att det bara blir nåt illaluktande gegg? Nån som provat?

0

Helena A

18 apr 2007 kl. 19:13

Jag som inte ens tycker om den brukar hitta massor!!!!!!
Oftast utefter stigar och i kanten av skogsbilvägar.
Har några ställen där jag ofta hittar 10-15 stycken varje gång.
Fast ok, min mandelriskeälskande kompis i Åre blir ju glad.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 19:34

har man tur kan man hitta större grupper friska svampar

har man mindre tur kan de vara maskätna, på väg att ruttna eller trampade av kor och då blir lätt en grupp på 10 st endast 4 st i korgen eller hur?

0

Helena A

18 apr 2007 kl. 20:05

Mina skogar är “kofria” så det är inget bekymmer.
Men visst med otur kan en del vara maskigt. Men jag menade alltså friska svampar.

0

Nina A

18 apr 2007 kl. 20:47

det blir “bara” blodriskor efter att jag testat en läbbig risksallad
ratar dom trots att jag är andra generationen finne

kanske gör ett nytt försök i år dock eftersom jag hittat både blek och vanlig skäggriska…

0

Gunilla

19 apr 2007 kl. 06:45

Å jag hittade ett ställe med mandelriskor 2005 där jag plockade 17 st alldeles intill varandra, och det fanns flera som hade blivit för gamla åxå. Återvände dit 2006-mycket förvantansfull. Vad ser jag-ett kalhygge!Snacka om besvikelse!Min älsklingssvamp som jag annars har hittat högst 5 på samma ställe.

0

Tina Nordberg

19 apr 2007 kl. 08:15

Åh, jag gråter med dig Gunilla det där är en svampplockares mardröm.Har hänt mig åxå. Just nu brummar en stort skogsmonster i “min” skog som är 300m från trappan, där har jag hittat det mesta jag lärt mig i vinter. Sedan har jag lärt mig massor som ni andra skickat in bilder på.
Tack till er alla.

0

Irene A

19 apr 2007 kl. 08:31

Gunilla, jag lider också med dig och mandelriskans skog. Det är inte vilken skitskog som helst som den växer i. Ofta finns den på rika marker där man kan hitta många andra ovanliga arter också.

Varje vår när skogsbilvägarna har blivit farbara igen efter tjällossningen, upptäcker man nya hyggen, och av någon anledning är det alltid de bästa svampmarkerna som försvinner först.

0

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:40

Tråkigt med dessa kalhyggen.

Dock har jag aldrig hittat mandelriska i den typen av skog utan endast i betesmark eller på gångstigar ganska nära villabebyggelse så där tror jag inte skogsmaskiner är aktuella.

Visst är det trevligare att en ko trampar i ens tilltänkta mat än att den körs över med bandvagnar!

0

Kapten Hammock

22 apr 2007 kl. 09:02

Plockar mest blodriska. Mandelriskan är fantastisk, men har hittills bara lyckats hitta enstaka exemplar.
När det gäller “finska riskor” har jag bara testat skägg- och skogsriska. Tyckte skogsriskan var åkej, men skäggriskan har nå´n retsinaliknande smak som jag inte har bestämt mig för om jag gillar eller ej.
Men varför är det bara inläggning, insaltning och risksallad som tycks vara det enda som gäller för finska riskor?
Tror aldrig jag har sett något annat förslag på vare sig tillagning eller konservering.
Är det aldrig någon som t.ex. smörsteker skogsriska? (Efter avkokning naturligtvis.)
Och omvänt: Är det ingen som har gjort bytt ut riskorna i risksalladen mot exempelvis kantarell eller fårticka?

0

Karin Hedén

22 apr 2007 kl. 10:40

Plockar bara blodriska och mandelriska. Det som blir kvar av blodriskan när jag fyllt på mitt förråd av svampmjöl ger jag till vänner som gillar blodriska. Själv tycker jag smaken är alltför stark och mäktig. Mandelriskan avnjuter jag gräddstuvad. Övriga riskor är oprövade - tycker det är för mycket krångel med avkokning och saltning etc när det finns så mycket annat gott i skogen. Detta med risk (sic!) att missa en smaksensation…

0

Karin Z

22 apr 2007 kl. 10:50

En tanke som slog mig…

Jag har tidigare gjort kräfttaggisar enligt receptet på kräftkantareller i receptboken. Rimligen borde det väl gå att göra kräftriskor på samma sätt, men med en avkokning innan svampen läggs i lagen?!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone