Ja det var ju smart av Bo eller duktigt, jag var iallafall inne på rätt släkte. Men som jag sa tidigare så är det svårt. Har tittat på de andra tre men är lika osäker på dem
Någon slags musseron tror jag, kråk eller brand.
Stor kragskivling
Gullnaving
Jag förväntar mig inga rätt och det verkar inte som om någon fler vågar gissa. Kanske senare, då jag märkt att aktiviteten ökar på kvällarna.
Hm, jag trodde inte att de skulle vara så svåra.. Men Tony har kommit med rätt svar på
1. Sommartrattskivling
3. Ringskräling
6. Stubbmusseron
Nr. 4 och 5 som återstår är musseroner, och Lena var nog på rätt väg med fyran (men inte brandmusseron)
För dem som inte är vana vid att hitta dessa arter som ofta växer i samma slags biotop, kan de vara lätta att förväxla med varandra, men framför allt skiljer de sig tydligt åt på doften.
Hej Irene!
Svampar som du lade ut bruna ganska oansenliga har jag en förmåga att inte lära mig d.v.s om den inte har en speciell karaktär doft, ändrar färg vid beröring m.m.
Jag har inte hittat Goliatmusseronen, men om jag inte minns fel så hittade mina vänner
den på andra sidan Skagern.
Örebro län. Endast ett eller två ex.
Jag har ju den förmånen att många arter finns här för att jag bor i mellansverige.
Nord och syd möts, sedan finns det en bokskog intill Vänern Surö bokskog (planterad för längesenan) där det finns roliga arter
Det var svårt detta!
Skrälingen har jag aldrig hört talas om, jag funderade på någon slöjskivling men tyckte så att det borde vara någon honungsskivling, de kan ju se lite olika ut.
Ekriskan gissade jag faktiskt på trots att jag inte hade tid och /eller synskärpa nog att identifiera något eklöv!
Det var bara att den liknade just ekriska som jag sett levandes!
Goliatmusseronen har jag icke sett levandes men väl många bilder.
Det var en luring som jag borde ha känt igen…svår bild?
Tack för kul test i alla fall!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.