0 326 visningar

18 svar

Blandat

Irene A

17 apr 2007 kl. 10:20

Här är sex arter att testa kunskaperna på. De flesta har jag visat förut, men det har ju gått ett år sen dess… Lycka till!

0

Blandat del 2

Irene A

17 apr 2007 kl. 10:21

Resten..

0

Lena M

17 apr 2007 kl. 10:24

Ja va kul, men har inte tid just nu, hoppas att svaren dröjer till i kväll.

0

Bo E

17 apr 2007 kl. 14:58

Usch vad svårt det var.
Länge sen man gissade på såna här arter.

Ett första försök:

1.liten trattskivling
2.ekriska
3.honungsskivling
4.rimskivling
5.stor kragskivling
6.svavelmusseron

0

Lena M

17 apr 2007 kl. 17:19

Men oj Irene vad svårt det var, men jag gissar på de första tre

1 Häggdoftande trattskivling

2 Riska-  kanske peppar el. brand

3 Honungsskivling,  fast bilden i datorn ser aningen rosa ut?

Som sagt svårt, få se om jag kan klura ut någon av de andra senare.

0

Irene A

17 apr 2007 kl. 19:31

Hittills ett rätt svar, ekriska på nr.2 (man kan se eklöv bakom dem).

0

Lena M

17 apr 2007 kl. 19:44

Ja det var ju smart av Bo eller duktigt, jag var iallafall inne på rätt släkte. Men som jag sa tidigare så är det svårt. Har tittat på de andra tre men är lika osäker på dem

Någon slags musseron tror jag, kråk eller brand.

Stor kragskivling

Gullnaving

Jag förväntar mig inga rätt och det verkar inte som om någon fler vågar gissa. Kanske senare, då jag märkt att aktiviteten ökar på kvällarna.

0

Tony S

17 apr 2007 kl. 20:46

Ja, det är magert med gissningar, så jag provar några.

1. Sommartrattskivling
3. Ringskräling el. möjligen kraghätting. Den flockiga hatten talar mer för den förstnämnda.
6. Stubbmusseron.

0

Elisabeth J

17 apr 2007 kl. 22:28

Usch och fy vad svårt jag gissar

1 Sommartrattskivling
2 Riska visste ej vilken
3 “Stubbsvamp” någon sort
4 Fjällig Ringtrådskivling gissar vet ej vilken grupp?
5 Goliatmusseron
6 Gullnavling

0

Irene A

17 apr 2007 kl. 22:28

Hm, jag trodde inte att de skulle vara så svåra.. Men Tony har kommit med rätt svar på
1. Sommartrattskivling
3. Ringskräling
6. Stubbmusseron

Nr. 4 och 5 som återstår är musseroner, och Lena var nog på rätt väg med fyran (men inte brandmusseron)

För dem som inte är vana vid att hitta dessa arter som ofta växer i samma slags biotop, kan de vara lätta att förväxla med varandra, men framför allt skiljer de sig tydligt åt på doften.

0

Elisabeth J

17 apr 2007 kl. 22:47

Del 2 Svamp 4 är Kråsmusseron tror jag nu är jag mer påläst

Flera av svamparna har jag aldrig sett

0

Irene A

17 apr 2007 kl. 22:56

Elisabeth, du fixade de sista musseronerna:
4. kråsmusseron
5. goliatmusseron

Har du sett goliatmusseron i dina trakter?

0

Lena M

18 apr 2007 kl. 06:39

Ja, det var verkligen en svår omgång, men du får gärna lägga ut flera svampar, alltid fastnar det något. ( och jag menar krås, annars har jag skapat en ny art )

0

Elisabeth Jansson

18 apr 2007 kl. 08:49

Hej Irene!

Svampar som du lade ut bruna ganska oansenliga har jag en förmåga att inte lära mig d.v.s om den inte har en speciell karaktär doft, ändrar färg vid beröring m.m.

Jag har inte hittat Goliatmusseronen, men om jag inte minns fel så hittade mina vänner
den på andra sidan Skagern.
Örebro län. Endast ett eller två ex.

Jag har ju den förmånen att många arter finns här för att jag bor i mellansverige.
Nord och syd möts, sedan finns det en bokskog intill Vänern Surö bokskog (planterad för längesenan) där det finns roliga arter

0

Irene A

18 apr 2007 kl. 11:34

Elisabeth, det låter spännande med bokskog så där långt norrut!
Det påminner mig om att jag borde leta upp bokplanteringarna utanför Gävle nån gång när jag har vägarna förbi…

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 14:48

Det var svårt detta!

Skrälingen har jag aldrig hört talas om, jag funderade på någon slöjskivling men tyckte så att det borde vara någon honungsskivling, de kan ju se lite olika ut.

Ekriskan gissade jag faktiskt på trots att jag inte hade tid och /eller synskärpa nog att identifiera något eklöv!
Det var bara att den liknade just ekriska som jag sett levandes!

Goliatmusseronen har jag icke sett levandes men väl många bilder.
Det var en luring som jag borde ha känt igen…svår bild?

Tack för kul test i alla fall!

0

Bokskog!

Elisabeth J

18 apr 2007 kl. 14:58

Det finns många fina svampar i bokskogen ett antal olika sorters ramarior, taggsvampar, kremlor, finluden K-J , porslinsskivling m.fl.
Jag kan återkomma med lite bilder vid senare tillfälle!

0

Bokskog!

cicki T Belgien

18 apr 2007 kl. 15:24

Jättegärna Elisabeth, här har vi massor med bokskog så får jag lite tips! och tack Irene, har lärt mig massor i denna tråd.

0

Bokskog!

Bo E

18 apr 2007 kl. 15:30

Har ingen bokskog men väl en relativt stor dunge med bok inom gångavstånd.
Skulle gärna vilja veta lite om vilka svampar som kan tänkas växa där och i så fall när man ska leta.

Har varit där lite på måfå nån fuktig höstdag men aldrig sett en svamp där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone