0 2076 visningar

11 svar

Sotägg

klas jaederfeldt

18 apr 2007 kl. 17:31

vid en vandring i dag hittade jag på en fallen grov sälggren ett plasmodium av Sotägg Reticularia lycoperdon (Myxomycet)
En myxomycet är en svamp? som kanske egentligen är ett djur. Plasmodiet är en mjuk geggig sak som kryper fram på substratet och äter, när den är mätt så hårdnar den till och blir svamp? som sprider sporer, Storleken på sotä´gget var ca 7 cm.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 17:34

blir det svart när det hårdnar, apropå namnet?

0

klas jaederfeldt

18 apr 2007 kl. 17:35

silverfärgat tunnt skal . mörkbrunt pulver innuti

0

Irene A

18 apr 2007 kl. 17:46

Dessutom brukar det krylla av små skalbaggar inuti sotäggen…

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:01

Hmmm..kanske ingen hit att peta sönder ett sotägg då?

0

Ingemar

18 apr 2007 kl. 22:11

Mycket tunt…jag petade bara lite.
Det var *nästan* så spindeln trampade igenom :)
Från juni förra året.

0

Hans v E

18 apr 2007 kl. 22:24

Här kommer mitt sotägg - från i går.
Sotägget är - tror jag - den enda myxomycet som fruktifierar på våren och hette i gamla böcker rökslemsvamp - Enteridium lycoperdon.

0

Tommy K

19 apr 2007 kl. 08:47

Var det dom där som Linné hade problem med?
Han visste inte om han skulle hänföra dem till djur- eller växtriket.

0

Irene A

19 apr 2007 kl. 09:18

Linné var inte så fel ute, för han klassade alla svampar som djur, närmast besläktade med maskar.
Idag räknas svamparna till en egen klass, skild från både djur- och växtriket, men närmare släkt med djuren än med växterna. Slemsvamparna, som sotägget hör till, har man problem med än idag och de har placerats i en slaskgrupp tillsammans med vissa alger och plankton (Protista, som är en egen klass, varken djur, växter eller svampar).
När zoologer studerar dem är de djur, när mykologer studerar dem är de svampar…

0

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:30

Ha ha!

Jag vet en vegan som vägrade äta champinjoner för att de var “djur”!

Han var inte så fel ute som vi tyckte då alltså!

0

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 16:29

det finns ju en teori om att skär man i en tomat så skriker dom andra;)

0

Monika

21 apr 2007 kl. 21:28

Fin bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone