0 442 visningar

34 svar

Murcia

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 18:12

Jag skall till Bergen i Murcia i veckoslutet. Det skall finnas murklor och en del olika Champinjoner. Jag skikar en rapport med bilder om ni vill. Det har rengnat ganska bra i 2 veckor, sâ kanske jag kan hitta mer ovanliga svampar.

0

Bo E

18 apr 2007 kl. 18:15

Jätteintressant!

Det är Murcia i Spanien du menar?

Säkert massor av intressanta miljöer, växter o svampar där.

Jag blir lite barnsligt fascinerad när jag ser bilder på t ex en champinjon från fjärran land som ser ut precis som de jag själv plockar härhemma!

0

Murcia-Spanien

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 18:30

Jag bor i Valencia, är kock och utbildad sommelier.

0

Murcia-Spanien

Bo E

18 apr 2007 kl. 19:53

OK

då förstår jag att svenska systembolaget inte alltid är fyndplatsen för dina viner i alla fall…

kul att forumet har gäster från andra länder, tycker jag!

0

Systembolaget

Svamptokig sen barnsben

18 apr 2007 kl. 20:02

Bo, jag kommer bara nämna viner som finns pâ systembolaget. Jag saknar systemet, Mànga viner ar billigare i Svedala en utomlands..
Jag har missat denna sajt, och jag är mycket glad att ha hittat den.
Att plocka svamp är en av mina stora intressen, sâ det ska bli jättekul komma med komentarer.
Tack för att du svara..

0

Systembolaget

per d

18 apr 2007 kl. 21:13

jo, helt riktigt många lite dyrare viner är billigare i sverige än i utlandet, speciellt tyskland. men det passar ju svensk alkoholpolitik att de besuttna skall få dricka gott medan folket får betala överpris för dåliga viner. som väl ör så bor jag i danmark och där finns otroligt mycket bra vin för under 40 sek flaskan. och helt drickbart ner till 20 sek flaskan.

0

Viner 50-70 Kr

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 10:59

Per d, där har du lite fel, det finns massor av smaskiga viner i prisläget 50-70 skr pâ Systemet.
Dessutom har systemet ett sortiment som ingen annan butiks grupp kommer i närheten av, globalt!Därtill stâr väl den Danska kronan högre en den Svenska.
Sâ du kan säkert fynda pà Systembolaget. Pà skoj har jag tittat även vad billiga bra spanska viner kostar här i Spanien jämfört med Svedala och det är ingen stor skillnad.Dessutom har Systembolaget en fantastisk service.

0

per d

19 apr 2007 kl. 11:55

svamptokig, ledsen att behöva säga det men du har fullständigt fel angående vinpriser i danmark kontra sverige.
här kommer några exempel, alla priser är omräknade till svenska kronor.
periquita 63 kr systembolaget
periquita 42, 50 kr netto
rodeberg 83 kr systembolaget
rodeberg 56, 25 kr netto
trivento baginbox 3 l 187 kr systembolaget
trivento baginbox 3 l 83 kr netto.

den sistnämnda på extrapris just nu och förutsätter köp av 3 ggr 3 liter annars är priset 95 kr per bag.

de felsta viner som du hävdar är bra på systembolaget för 50-70 kr finns att få i danmark betydligt billigare.
och det du säger att det går att fynda vin i sverige beroende på en stark dansk krona är fullständigt fel !
men ju dyrare vin desstu mer fördelaktigt är det att handla i sverige, men då skall vi alltså upp i prisklassen 500-5000 kr per flaska.
finns dock en pinot noir från erazzuriz i chile som kostar runt 80-90 kr, den är ca 5 kr billigare i sverige än hos min vinhandlare i danmark.men den får jag alltid till systembolagspris hos honom eftersom han vägrar vara dyrare än systembolaget !! när visade systembolaget den fleksibiliteten senast ?
prisskillnaden på vardagsviner i sverige mot danmark beror på flera faktorer. för det första är systembolagetett mycket dyrt distributionssätt jämfört med i danmark där vin kan köpas där mat kan köpas. för det andra är det en konkurrensutsatt sektor i danmark. för det tredje är det flera led som skall tjäna pengar på varje flaska i sverige med privat importörer. i danmark importerar tex netto sitt eget vin utan fördyrande mellanhänder. skatten gör givetvis något till fördel för danmark men förklarar inte långt ifrån det hela.
och så till sist har vi anitra steen som ju skall ha sin mångmiljonpension betald av svenska vinkonsumenter !
och så skriver du att systembolaget har en utmärkt service !!
de gånger jag tvingas besöka systembolaget och skall fråga om något så möts man oftast av någon som inte kan något annat än att packa upp vin på hyllan….och att komma in i en systembolagsbutik i sverige känns ungefär som att komma in i dödens väntrum…t o m det likaså statliga apoteksbolaget har lyckats inreda sina butiker trevligare än systembolaget!
det är sannerligen en skamm för den borgerliga regeringen att man inte valt att avskaffa detta trista monopol !!

0

Gnäll-pelle!

Gertrud

19 apr 2007 kl. 14:09

Finns det nåt i Sverige som är bra ? Denna gång visste besserwisser bättre än utbildat yrkesfolk.Igen!Puuuuh!

0

Joachim Krumlinde

19 apr 2007 kl. 14:21

Det finns mycket - både - och + - som kan sägas om svenska Systembolaget, men de butiker jag brukar gynna har personal som är både intresserad och kunnig - i varje fall betr. de produkter som framställs med hjälp av svampar (Saccharomyces)

0

Till svamptokig sen

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 14:52

Kock och sommelier och bor i Valencia, låter spännande! Jobbar du där? Berätta mer om du vill är nyfiken ;)

0

Saccharomyces

Bo E

19 apr 2007 kl. 14:52

Nu var du riktigt lurig!

Jag kunde inte låta bli att googla på det ordet.

Jäst tillsätts vid framställning av vin så nu förstår jag!

Förövrigt är jag nöjd med systemets service och betackar mig för vissa billiga viner som man ibland träffar på bland folk som “reser till kontinenten”!

Bredden är säkert större därnere, men jag tycker att systemet håller nånslags garanti för att varan är åtminstone drickbar till köttbullar eller kokt torsk!
....och smörstekta kantareller förstås…

0

Lena M

19 apr 2007 kl. 14:53

Kan du utveckla det närmare Joachim ? Sökte på ordet och det stod att det använts till bakning / bryggning. Sporerna ?
Och är det någon speciell svamp för jäsning ? Begriper just ingenting.

0

Gnäll-pelle! gnäll gertrud !

per d

19 apr 2007 kl. 15:09

gertrud, dig har vi aldrig sett förut här under det namnet, men genast hugger du på mig när jag presenterar oemotstridliga fakta !
bara för att någon är kock och sommelier i spanien behöver ju inte denne ha helkoll på vinpriser sverige kontra danmark, eller ??
men fortsätter du gärna att göda anitra steen med att betala överpriser på systemet för det mesta du köper där.

0

Saccharomyces

per d

19 apr 2007 kl. 15:16

bo e, du skall nog läsa på väldigt noga innan du uttalar dig kring något om vin överhuvudtaget !!
du säger ju att man tillsätter jäst vid framställning av vin….
inget kan vara mer fel,
men däremot sker det vid framställning av öl !!
http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/dec2002.html

0

Saccharomyces

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:25

Jaså, jag vill minnas att det på vissa viner anges vilka sk jäststammar som använts vid jäsningen?

Kanske kallas det inte att tillsätta då utan de kommer av sig själva?

Trodde det funkade både och, men att man i vissa fall väljer jäst för att ge vinet önskad karaktär.

per d har helt rätt i att jag inte vet mycket om hur vin tillverkas, men ännu mindre om öl för det dricker jag inte ens.

Smaken är ju personlig…

0

Saccharomyces

Peter

19 apr 2007 kl. 15:32

Bo E har rätt även om han inte visste om det.

Man låter ytterst sällan vin spontanjäsa utan tillsätter önskvärd stam av jäst för att få rätt resultat.

Här lite om jäst. http://www.bioscience-explained.org/SE1.1/pdf/JastSE.pdf

0

Saccharomyces

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:42

ja ser man på....jo, jag trodde liksom det var jOachims poäng med det “svåra” ordet i detta sammanhang!

0

Saccharomyces fel av mig

per d

19 apr 2007 kl. 16:02

ber om ursäkt ! tänkte lite fel där givetvis är det helt riktigt att man i dag tillsätter en jäststamm för att få en kontrollerad jäsning av vinet, i vart fall när det gäller att göra vardagsviner. de spontanjästa är ju aningen mer spännande ! skulle tex inte tro att en d´yquem är annat än spontanjäst.
men bo e, man kan inte ge vinet önskad karaktärmed att välja jäststam !
men även sommelierer är av uppfattningen att man inte tillsätter jäst !
http://www.vinguiden.com/dricka/vin/index.php?artikelID=219&M=10

0

Saccharomyces

Joachim Krumlinde

19 apr 2007 kl. 16:44

Hej Lena, jag tror du har fått svar av den efterföljande diskussionen.

Saccharomyces cervisiae är öljäst och Sacch. ellipsoides är vinjäst, kanske är de bara olika stammar av samma art.

Lustigt f ö att vår onde vän per d kan råka i affekt också när det pratas jäst.

0

Saccharomyces

Bo E

19 apr 2007 kl. 17:26

ja alla är vi olika.
jag blir bara glad att ha lärt mig något nytt!

0

Saccharomyces

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 17:30

och då är det ju ok att diskutera vin och öl och andra jästa drycker här på forumet, det handlar ju de facto om svamp! Kul! Tack joachim!

0

Saccharomyces

Joachim Krumlinde

19 apr 2007 kl. 17:31

Ja just det, och det går bra att diskutera ost också!

0

Saccharomyces

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 17:40

YES! Och yoghurt!

0

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 18:54

Just därför är vin fantastiskt till
svamp!

0

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 18:58

Du förstog inte mitt svar, och mâste du ta i sâ.

0

Till svamptokig sen

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 19:16

Jag driver ett företag för utveckling av nya produkter, till lika skriver jag i en del i spanska tidningar om Vin.
Tyvärr har jag inte haft tid att leta upp nya jaktmarker för svamp här i Spanien, sà har lovat mig själv att 2007 skall detta ske.
Ps. är galen i Belgisk trappistöl…

0

Till svamptokig sen

Affe Nv Skåne

19 apr 2007 kl. 20:52

Vad är Belgisk trapistöl???

0

Trappistöl

Nina H, Sthlm norr

19 apr 2007 kl. 22:10

0

Till Affe

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 23:50

Du har nog fått tillräcklig info av Nina, men trappistöl är öl som tillverkas i munkkloster, speciellt i Ardennerna där det finns tillgång till färska vattendrag. Starkt, mustigt öl. Inte i min smak, men ok smaken är delad. Om du googlar “Orval” får du mer info.

0

Till Affe

Affe Nv Skåne

20 apr 2007 kl. 01:53

Tackar för info om ölen, klockan ringde så fort jag öppnade länkarna och visst kände jag till det sedan tidigare….

Till sommaren kommer dessutom en ny leverans av Belgiska smaker i form av flytande. Leveransen sker av dom Belgiska fiskekamraterna. :)

0

Saccharomyces fel av mig

Peter

20 apr 2007 kl. 07:11

Ursäkta för sent svar, men det här jästsvampspratet i samband med vin fick mig att fundera lite.

Vilka viner är spontanjästa? Vågar man verkligen riskera en högkvalitativ druvskörd genom att låta den spontanjäsa? Det låter mer som något man gör på mindre vingårdar i experimentellt syfte och kanske i liten skala. Jag har inte medvetet druckit ett spontanjäst vin, men enligt enligt en del skall det bli lite “rundare” i smaken än ett där man tillsatt en känd jäststam.

Att Chateau D’Yquem skulle spontanjäsas är jag tveksam till, såvitt jag förstått så har ädelrötan ingen större inverkan på själva jäsningen. Men jag har gärna fel, så länge jag kan lära mig något.

För den som inte vill lägga ut pengarna på en äkta Chateau D’Yquem så vill jag tipsa om Chateau Menota, finns på systemet för ca 60 kr för en halvflaska.

0

Saccharomyces fel av mig

Nina H, Sthlm norr

20 apr 2007 kl. 21:21

Håller med dig, Menota är mycket bra - tål också att lagras några år.
När vi besökte Sauternes-distriktet för några år sedan fanns det “kom-och-prova”-skyltar överallt - utom vid d’Yquem, där var det stängsel och låsta grindar.

0

Saccharomyces

Skogsrået

20 apr 2007 kl. 22:07

joakim K att per d råkar i affekt när det pratas jäst är inget att bry sig om. Hans jästspel är nog snart över.

0

Saccharomyces

per d

21 apr 2007 kl. 09:12

och skogsrået ! jag ser att du på ett patetiskt sätt försöker göra dig lustig och samtidigt med all kraft hålla gång i personförföljelsen mot mig på sidan ! bengt och bo sänder dig säkert en takksamhetens tanke !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone