Jag har en svampbok med titeln svamp att plocka och laga av Sven Tollin, utgiven 1979. I denna finns ett uppslag om svamparnas sporbilder. Hattar av t.ex skivlingar och soppar läggs ut på ett papper, varvid man får en dekorativ sporbild. För att bli bestående måste bilden besprutas med fixativ.
Nu till min fråga:
Har någon läsare av detta forum någon erfarenhet av detta förfarande? Måste det vara något speciellt papper och vilket medel använder man för att fixera sporbilden?
Jag har inte egen erfarenhet. Men hör och häpna ett av mina barn gjorde just såna bilder på dagis för 100 år sen. Om jag inte minns helt fel så hade de använt mörkt papper för att mönstret ska framträda tydligt.
Fixativ kan du säkert få tag på i nån affär som säljer konstsnärsmaterial. Jag har en bekant som ritar med kol och han köper nåt sånt och sprejar på det färdiga motivet för att kolen så att säja ska bli kvar på papperet.
Finns ingen välsorterad färghandel eller specialaffär för konstnärsmaterial i närheten, kan du exempelvis söka här:
http://www.slojd-detaljer.se/
Har förmodligen läst samma bok, för jag minns tydligt dessa sporbilder.
Jag gjorde några prover också, och man kan väl bara tillägga att det blir bäst på mörkt papper om man tar prov på svampar med vita eller ljusa sporer. För att se bruna eller andra mörkare sporer rekommenderas vitt papper.
Dessa sporbilder kan vara avgörande vid artbestämning av vissa svampar där sporfärgen kan vara det tydligaste skiljetecknet.
Men mest gjorde man det för att det var lite spännande och det blev ibland vackra mönster.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.