0 1175 visningar

16 svar

recept

Lena melin

7 jul 2005 kl. 08:07

Är det någon som vet hur man lägger in svamp i OLJA/VITLÖK.
Mycket tacksam för recept. Lena

0

Fia-Lotta

7 jul 2005 kl. 11:11

Ett litet inlägg med en viktig upplysning om heminläggningar i olja, så alla vet: Heminläggningar i olja, speciellt med svamp som innehåller jordbakterier, kan bli hälsovådliga mycket snabbt. Varje årtionde dör ett par svenskar av sådana inläggningar. Så tänk på att din inläggning bara blir hållbar någon vecka i kylen! Generellt avråder man från sådana inläggningar överhuvudtaget…

0

Tommy K

7 jul 2005 kl. 15:41

Egentligen har jag ingen aning, men kan det inte vara så enkelt så att man först förväller svampen och sedan tillför oljan och vitlöken?
(lite timjan skulle nog jag tillsätta också)

0

Helena

7 jul 2005 kl. 16:17

Du som avråder från inläggningar med olja. Avser du då alla slags oljor med svamp??????
Jag tex (och säkert fler med mej) tillverkar olivolja med svamp. Alltså lääger torkad svamp och kryddor i olivolja under en längre tid sen silas det ifrån. Ska det vara lika farligt eller????
Kan ju vara bra att veta efter som jag har åtskilliga liter med olja med Karl Johan på gång

0

cobran

7 jul 2005 kl. 19:49

Helena, är det svampen eller oljan du vill smaksätta, eller båda?
Har själv mycket negativ smakupplevelse som minne av kombinationen svamp - olivolja. Olivoljan tar över helt. Möjligen till mycket smakfattig svamp som behöver piffas upp lite.
Är det dessutom ohälsosamt så avstår jag med glädje från dylika experiment.

0

Helena

7 jul 2005 kl. 20:24

Kan tala om att det faktiskt blir jätte bra med svamp och olja. Det är oljan som smaksätts med svampen och oljesmaken tar INTE över

0

Fia-Lotta

7 jul 2005 kl. 23:49

Helena: Aha, det är en annan femma. När svampen är torkad är ju vätskan urtagen, och bakterier kan inte leva utan vätska. Olja med svamp-kryddsättning låter i mina öron helt ofarligt (och låter dessutom smaskigt gott) :-D

0

Helena

8 jul 2005 kl. 06:33

Tack vad bra…..Jag trodde i och för sej själv att det var så men bra att få det bekräftat. Ja oljan är god och jag har den ibland med på marknader och liknade och det är alltid stor efterfrågan på den. Men jag vill ju inte förgifta nån.

0

cobran

8 jul 2005 kl. 12:28

Jag får väl prova nån neutralare olja.
Kanske ekologisk rapsolja kan fungera?
Den har jag testat att steka svamp i, och det blev ju lite bättre än med olivolja, men inte fullt så bra som med vanligt kosmör.

0

Helena

8 jul 2005 kl. 16:35

Oljan jag gör har jag aldrig stekt svamp i. Har torkad svamp och kryddor i oljan under en längre tid och sen silar jag bort det. Men sen har oljan svampsmak och fungerar ypperligt till både att marinera kött och använda som salladsdressing. när jag steker svamp är det vanligt hederligt smör som gäller.

0

Helena

10 jul 2005 kl. 09:13

Har hittat ett recept på vitlöksmarinerad svamp i Nya Svampboken.
5 dl avkokta riskor eller annan svamp
Marinad:
1 dl olja
1 dl vatten
3/4 dl vinäger
2 tsk salt
3 vitlöksklyftor
2 msk örtkryddor
Koka upp marinaden, läg i svampen och fyll på glasburk.
Har inte testat detta själv men ska göra när torkan är över och svampen kommer igång igen.

0

Lena Melin

11 jul 2005 kl. 07:42

jag blev lite konfunderad ang. svampinläggning i olja? Om jag förstått saken rätt, så bör svampen torkas först.
Tack för alla inlägg. Lena

0

Helena

11 jul 2005 kl. 12:38

Nja…..när min olja har diskuterats så har det rört torkad svamp som sen läggs i olja. Men receptet som jag hittade i Nya svampboken det baseras på färsk svamp. Det har nog blivit lite förvirrade begrepp här.

0

Lena

12 jul 2005 kl. 06:55

Skall testa med färsk svamp. OM den kommer ??? Hur länge kan hållbarheten vara måntro ?
Får väl plocka smultron så länge, hitentills 2, 5 liter.  Lena

0

Helena

12 jul 2005 kl. 19:26

Ingen aning om hållbarheten eftersom det inte står nånting om den i receptet. Men förvarad i kyl så borde den väl hålla sej länge. Jag har kollat på div recept med t ex syltad svamp och inte heller där förekommer det uppgifter om hållbarhet. Nån här på forumet som vet?????

0

Fia-Lotta

13 jul 2005 kl. 00:46

Syltad svamp som innehåller ättika och socker håller sig länge. Inläggningar i enbart olja (gäller såväl svamp som ex vitlök, oliver och soltorkad tomat) är inte säkra att äta speciellt länge, max ett par veckor i kyl. Vad gäller “hållbara” inläggningar: följ enbart väl beprövade recept, och mixtra ALDRIG med proportionerna ättika-socker-annat innehåll!!!

Så, då var det utrett :-D

0

w3r5t67

3 sep 2022 kl. 07:47

man stopar ner den i en burk

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone