Toppmurklor hittas säkrast i kalkmarker, men aldrig på hyggen som stenmurklan. Du kanske kan luska reda på något nedlagt kalkbrott eller industriområde med rivna byggnader där det finns vittrande cementrester?
Askan på brandplatser brukar ge tillfälligt förhöjt ph-värde, som kan vara orsaken till att toppmurklor även brukar hittas på sådana.
Sen tror jag också att det är glesare mellan växtplatserna för toppmurklor i Norrland än det är längre söderut.
per, dina erfarenheter kanske stämmer i Danmark, men inte häruppe. Toppmurklorna har ett minimikrav när det gäller pH-värde i marken - en bit över 7, och sådana skogsmarker har vi inte här. De runda toppmurklorna saknas helt, och den vanliga toppmurklan har jag bara hittat längs igenväxande grusiga vägkanter och nedlagda kalkbrott, stenbrott, industriområden och bangårdar.
Tina och A-M, det där stämmer bra med det jag hade läst mig till om odling av toppmurklor.
Se inläggen som följer i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=56440&fnr=1&sok=murkelodling&Start=0&Offset=50&ipos=26
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.