0 933 visningar

46 svar

ost

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 17:45

Joachim gav mig en idé: vilken är din favoritost? Min är utan tvekan en riktigt mogen, krämig Gorgonzola, (Emile Zola’s bror, ni vet ;;))

0

per d

19 apr 2007 kl. 17:47

2 år lagrad gruyere, väl mogen chevre samt lagrad och krämig danablue !

0

cicki T Belgien

19 apr 2007 kl. 17:56

mums! Ost är ju en hel vetenskap, när jag var yngre (!) hade jag en kompis vars farfar var ostprofessor på något institut på universitetet i Helsingfors. Blev bjuden på middag hos honom och att äta ostbrickan tog längst tid, han hade mycket intressant att berätta!

0

per d

19 apr 2007 kl. 18:00

visst ost är fantastiskt, om man håller sig borta från de vacumpackade i snabbköpet…. min dotter på 8 år älskar turen till den riktiga ostbutiken varje lördag där hon lött provar sig igenom 7-8 ostar och ju mer smak desstu bättre !

0

Affe Nv Skåne

19 apr 2007 kl. 20:47

per d, där avundas jag dej…
Beträffande “ostaffärerna”. Brukar själv åka till Helsingör eller Köbenhavn med jämna mellanrum och det går inte att missa ostaffären, 2 sorter som jag nästan alltid har med mej hem är “Svarta Sara” och Rygeost. Sistnämnda tycker jag nog slår det mesta i ostväg på en franskbrödmacka…

0

gunhild

19 apr 2007 kl. 20:55

Har ni smakat västerbottensost på tunnbrödsmacka?

0

Tina Nordberg

19 apr 2007 kl. 21:08

Vill ha Raketost!!!!!!!!!!

0

Affe Nv Skåne

19 apr 2007 kl. 21:27

Raketost….
Känner igen men kan inte placera det riktigt…
Om inte det är en mjukost på tub som fanns innan min tid…. ;)

0

Tony S

19 apr 2007 kl. 21:44

Cambozola är en favorit bland mögelostarna som ofta inhandlas.
Gillar också en del av de kraftigt doftande danska ostarna som Svarta sara, Gamle ole och Gulddanbo, men i måttliga mängder. Det kan bli för mkt också.
Som vegetarian blir det överhuvudtaget lätt mkt ost…

0

Värstingosten

Nina H, Sthlm norr

19 apr 2007 kl. 22:17

...är nog i alla fall Gargantin, endast 50% fett, men oj, som en smekning i gommen.
Getost är också mums (de där i små rullar) chevre, en krämig Gorgonzola, whiskycheddar, svarta sara, hittade en svensk mögelost som jag inte kommer ihåg namnet på - urgod!! Det finns flera små svenska mejerier som gör underbara ostar t ex Jurss, Dalsspira m fl.
Ja, och så kan en rätt lagrad Grevé smaka helt ljuvligt….
Ost är godis!!!

0

BaWa

19 apr 2007 kl. 22:23

Friterad norsk Ridderost med varma hjorton, där har ni missat nåt…

0

ost raket ost

per d

19 apr 2007 kl. 22:51

eakety ost fanns på 50 och 60 talet och man tryckte upp innehållet ur en konformad papprulle och så skar man av skivan med ett på förpackningen vidhängande snöre. men smaksmässigtvar raketosten inget för ostkännare…...men kul för barn

0

ost raket ost

Nina A

19 apr 2007 kl. 23:00

ost är gott!
min favorit just nu är vällagrad prästost, men vällagrad svecia, krämig camenbert eller grillad halloumiost är inte fel!

mer ost till folket :D

är man sugen på att testa ostar i ett trevligt lag kan man dra med sina vänner till Winjas ostkällare i stockholm för 300-pix får man smaka på mängder av olika ostar!
prisvärt och mättande:D

0

per d

19 apr 2007 kl. 23:15

för ca 10 år sedan fanns på östermalshallen en svensk chevre som var fullständigt outstanding och kostade ca 400 kr kg men var värd varenda öre, någon som kommer ihåg namnet ? kan ha varit borgvattnet men har för mig att den kom från mellansverige och inte norrland.

0

ost och vin

Svamptokig sen barnsben

20 apr 2007 kl. 00:05

Franska favorit ostar för mig just nu är Langres AOC och Tourrée de l’Aubier och den mycket ovanliga Saint Winoc frân orten Nord Pas de Calais. Dessutom är Roquefort AOC och en mogen Sauternes nâgot av det godaste som finns, sältan frân osten och den magiska sötman frân vinet ger en fantastisk smaksensation, värt att utforska om nâgon inte provat det ännu, glöm inte att vinet inte fâr vara allt för kyligt, 14-16 grader är att rekomendera. Sauternes är ett Vitt Sött vin och kanske det mest kända är Château d’Yquem. Jag har haft turen att dricka de alla stora vinerna frân Frankrike och för mig finns inget vin som kommer upp till samma klass, detta söta vin är storslaget, tyvärr idag ganska dyrt, men även de billiga sauternes är absolut mycket trevliga och ger en annorlunda upplevelse.

0

Till svamptokig sen

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 00:26

Jag har haft den stora äran att smaka på d’Yquem. MEN även på div “Eiswein” som nog kan slåss med denna slottstappning, eller vad tycker du?

0

ost och vin

per d

20 apr 2007 kl. 00:33

visst är en château d’Yquem en höjdare till grönmögelost ! men visst går det lika bra med en billigare variant som från sauternes eller grannskapet cadillac. men klart till en skiva stegt försk foie gras skall det vara en Yquem. själv tycker jag nog det finns större smaksupplevelser bland röda franska bordeauxer. glömmer aldrig den mouton rotschild 1961 på russian tearoom i new york eller en magnum talbot 1945 !! som dracks 1994 på glömd restaurang i n y ! latour 59 till hamburgare på club 21 var heller inte fel !!

0

Till svamptokig sen

Svamptokig sen barnsben

20 apr 2007 kl. 00:36

Va kul cicki, ja Eiswein är fantastiskt och mycket mycket smaskigt, fast d’Yquem har liksom lite mer kött liksom, och en helt annan smakrikedom enlig mig. Olika ârgângar spelar ju ocksâ in.
Har du andra favoriter, vin och svamp hör ju liksom ihop.

0

ost o vin

per d

20 apr 2007 kl. 00:41

drack tidigare i kväll en petite shira från californien, otroligt gott ! någon som provat den druvan ? finns tydligen bara i californien och är kult i usa !

0

ost och vin

Svamptokig sen barnsben

20 apr 2007 kl. 00:42

jo, helt riktigt många lite dyrare viner är billigare i sverige än i utlandet, speciellt tyskland. men det passar ju svensk alkoholpolitik att de besuttna skall få dricka gott medan folket får betala överpris för dåliga viner. som väl ör så bor jag i danmark och där finns otroligt mycket bra vin för under 40 sek flaskan. och helt drickbart ner till 20 sek flaskan.´

Förstâr inte logiken ?

0

ost och vin

per d

20 apr 2007 kl. 00:47

ok svamptokig du förstår inte logiken ! men det handlar helt enkelt om att man från systembolagets sida kör med ett pålägg i kronor per flaska och då blir “billiga” vardagsviner relativt dyrare än “lyxviner” alltså plocka folket på pengar och låt de besuttna få sina viner relativt “billigt” samma politik oavsett om det är moderater eller sossar som styr !

0

ost och vin

per d

20 apr 2007 kl. 00:51

svamptokig, kommer du inte ihåg slutet på 70 talet då vi i överklassen kunde köpa världens billigaste vintage port 20-30 år gammal på systembolaget medans underklassen fick betala överpris för sin parador ??

0

Till svamptokig sen

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 01:22

Tja, i min bok är Yquem lite “överreklamerat”, jag är absolut inte en vinkännare men ett riktigt Eiswein tror jag kan slå de bästa kunderna

0

Till svamptokig sen

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 01:33

TUR att jag är vaken, men detta SVIN som har använt sig av mitt id - släng dig i väggen!

0

Till svamptokig sen

Svamptokig sen barnsben

20 apr 2007 kl. 01:45

Ja kanske det, Det flesta jag känner som jobbar med vin har ju olika favoriter, det är ju lite olika beroende pâ fysiska karatärer. Jag har haft i min ägo ett hundratal olika ârgangar av vinet, och jag vill pâstà att fór mig finns inget annat vin som kommer i nárheten. Det kanske beror pâ mina preferenser. Som Sommelier brukar vi förklara att det viktigaste är dina smakupplevelser och att dina preferenser är olika andras.

Det vore kul att veta namnet pà din bok, vem är författare eller dylikt.

0

Cicki

Svamptokig sen barnsben

20 apr 2007 kl. 01:47

Jag tyckte det var lite skumt med det där med boken..
Hoppas att du inte arg pâ mig.

Töntar finns det ju alltid!

0

Cicki

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 01:56

Ber om ursäkt, har nog bott utomlands för länge… “in my book” betyder inte alls i min bok…Har absolut inte skrivit en bok…

0

Till svamptokig sen cicki

per d

20 apr 2007 kl. 06:20

cicki, som du kanske vet har även jag utsatts för att någon användt sig av min signatur här!!!! det är ett FÖRBANNAT OFOG !! och något som enbart mikael k kan se till att vi slipper genom att han inför en inloggningsfunktion här!

0

ost raket ost

Tina Nordberg

20 apr 2007 kl. 08:35

“Raketost är inget för ostkännare”
Hm…... var du ostkännara på 50-60 talet per? Då visste iaf inte jag mycket om ost.Då gällde finsk Ementaler den röda o den svarta.
Svårt att välja en favorit har så många. Lättare att hitta en jag inte anstränger mig för: Billinge.
Ni har räknat upp så mycket gott att man dräglar.

0

ost raket ost

Tina Nordberg

20 apr 2007 kl. 08:42

Hittade en bild som jag knyckte från historiska museet.

0

ost raket ost

Lena M

20 apr 2007 kl. 08:47

Ja, den kommer jag ihåg , men är det någon mer som gillar den vita getosten ?

0

ost raket ost

per d

20 apr 2007 kl. 08:58

tina, inte på 50 talet men väl på60 talet ! föredrog olika grönmögelostar, herrgård, svecia och danbo före raketost redan som 7-8 åring ! och finsk emmentaler är ju verkligen något för finsmakare !

0

ost raket ost lena m

per d

20 apr 2007 kl. 09:00

jo då jag gillar chevre, men all chevre är väl vit bortsett från de fåtal grönmögelostar som produceras av getost !?

0

ost raket ost lena m

Lena M

20 apr 2007 kl. 09:36

Det finns ju en ljusbrun getost också som jag inte gillar, är lite frän i smaken, påminner lite om messmör.

0

ost raket ost lena m

per d

20 apr 2007 kl. 09:50

ok, du menar den norskavarianten. den ör knappast inte till att äta, men kan gå an i vissa såser !

0

ost raket ost lena m

Lena m

20 apr 2007 kl. 10:25

Ja inte vet jag om det är någon Norsk variant, jag brukar köpa den vita som har syrlig smak på ett gårdsmejeri i norra Dalarna.

0

ost raket ost lena m

per d

20 apr 2007 kl. 11:34

jo därfinns en ljusbrun fast till hård norskvariant, men den kanske inte är 100 proc på getmjölk. men den du beskriver låter som den rätta ! men finns tyvärr inte att få i danmark !

0

ost raket ost lena m

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 20:04

om jag förstått det hela rätt kallas den norska varianten för brunost, som är en mesost, dvs rätt söt. Smakar som messmör men är hård och kan hyvlas. Mycket speciell smak, själv tycker jag om den men alla kanske inte gör det. Fast man serverar ju den franska Chèvren med honung och det blir väl ungefär samma sak…

0

ost raket ost lena m

per d

20 apr 2007 kl. 20:30

hionung till chevre har jag aldrig provat men väl honung till riktigt vällagrad parmesan och det är riktigt gott !

0

ost raket ost lena m

cicki T Belgien

20 apr 2007 kl. 20:40

smaksak, “ringla” över lite flytande honung på din chèvre, in i varm ugn och , ursäkta uttrycket, det blir sk-t gott!

0

ost raket ost lena m

Tina Nordberg

21 apr 2007 kl. 17:37

Varm Brietårta.

En hel Brietårta täcks med tomatskivor, rödlöksringar salt o peppar. Ringla över lite god olivolja.
Kör i micron på hög effekt tills osten känn varm och börjar smälta.
Snabbt på med rikligt med färsk basilika. Ät genast med goda kex och gott vin. Lördagsgött.

0

ost raket ost lena m

cicki T Belgien

21 apr 2007 kl. 17:47

Låter mums! In i receptregistret med den!

0

brietårtan

Karin Z

21 apr 2007 kl. 17:47

HIMMEL vad det låter gott!

Det ska definitivt provas på goda vänner!

0

brietårtan

Evus

21 apr 2007 kl. 18:51

Jag har ätit den för ett antal år sedan.
Kan bara instämma…..MUMSFILLIBABBA!
Jag hade glömt den,  men nu ska jag göra den till Valborg!

Så tack för tipset. :-))

0

brietårtan

Tina Nordberg

21 apr 2007 kl. 20:29

Vill bara tillägga att Brietårtan är ypperlig som en liten förrätt åxå.
Dräggla dräggla ;)

0

brietårtan

Evus

21 apr 2007 kl. 20:56

Ja, det var så vi fick den serverad första gången.
Vi hade ingen rödlök på, sen var det hela körsbärstomater på kanterna…..men annars var det exakt, med basilkan och olivoljan
:-)))) lika smarrigt!

0

Birgitta D

22 apr 2007 kl. 11:08

Holländs Primadonna med ett gott vitt vin till är inte dumt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone