Jag har hittat ett antal svampar med brun och lila färg som jag tänkte var blåmusseroner. De var bruna på ovansidan av hatten och lila för övrigt. När man bröt sönder en luktade den plast eller gummi under 1-2 sekunder, fast inte så starkt. En hel del skräp följde med svampen när jag plockade den. Det som gjort mig tveksam är att den inte alls var så kompakt som blåmusseronerna är i beskrivning och bilder i min bok. Dessutom verkade fotbasen kraftigare utvigdad än på bilderna. Den var dock inte lika spenslig som en violmusseron (eller vad den heter?). Finns det ytterligare förväxlingssvamp till blåmusseron som detta kan vara, eller är bara blåmusseronen mer variabel än vad min bok antyder?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.