0 311 visningar

13 svar

Testsvampar

Irene A

20 apr 2007 kl. 09:23

1-3:

0

Irene A

20 apr 2007 kl. 09:23

4-6:

0

Lena M

20 apr 2007 kl. 10:18

Här kommer mina vilda gissningar iall hast. ( skall åka bort )

1. Rodnande flugsvamp
2. Panterflugsvamp
3 ?????
4. Elfenbensvaxskivling
5. Rostbrun grynskivling
6. umbraröksvamp

Gissa på ni andra, det kan inte bli annat än fel, ha, ha.

0

Kapten Hammock

20 apr 2007 kl. 10:27

Trean bör väl vara en fläcksopp?

0

gunhild

20 apr 2007 kl. 11:03

Dom två första gissar jag flugsvampar (är dålig på dom)som tur är har vi inte så många olika här. den tredje fläcksopp
Nästa tror jag granvaxing sen nån grynsopp och nån röksvamp ska kolla lite bättre i böckerna. Måste bara köra bort lite skråp först.

0

gunhild

20 apr 2007 kl. 11:07

Nu hade jag för brått menar förstås grynskivling inte sopp kanske ockragul

0

G.G

20 apr 2007 kl. 11:37

1.Rodnande flugsvamp
2.Panter flugsvamp
3.Fläcksopp
4.Välluktande vaxskivling
5.Ockragul grynskivling
6.Slöjröksvamp
Detta är mina förslag

0

Hans v E

20 apr 2007 kl. 12:39

Brun flugsvamp
Panterflugsvamp
Fläcksopp
Granvaxing
Tvåfärgslaxing(eller vad heter
  den ?)
Slöjröksvamp

0

Hans v E

20 apr 2007 kl. 12:42

Nej - förlåt! Femman är förstås en grynskivling men inte vilken som helst utan en ganska “ny” art.

0

Tina Nordberg

20 apr 2007 kl. 12:56

Ursäkta att jag stampar in i din tråd.

Är det här något liknande din nr 5?

0

Evus

20 apr 2007 kl. 13:00

Jag hade också gissat på flugsvamp på de två första, sen måste jag bara få säga att jag tyckte 3:an, Fläcksoppen, var väldigt vacker, ser ut som porslin eller sten.

0

Lena M

20 apr 2007 kl. 19:04

Irene , jag är så nyfiken på vad för svampar du lade ut, får vi svaren innan dagen går mot natt ?
Det verkar inte bli fler svar / gissningar.

0

Irene A

20 apr 2007 kl. 21:17

Det är alltid intressant att läsa svaren, för man vet ju aldrig, ibland kan man missa att det finns snarlika förväxlingsarter - men den här gången tror jag att jag har de rätta svaren:

1. brun flugsvamp
2. panterflugsvamp
3. fläcksopp
4. granvaxing
5. ockragul grynskivling
6. slöjröksvamp

Det är grynskivlingen som eventuellt kan vara något annat, men den stämmer bra med en speciell form eller varietet av ockragul grynskivling som har rynkig hatt och en aning mattare hattfärg, Cystoderma amianthinum f. rugulosoreticulatum.

0

Lena M

21 apr 2007 kl. 07:13

Jasså, så hette dom !Granvaxing och fläcksopp finns inte i mina nuvarande böcker och slöjröksvampen var lurig för bilden visar en vit röksvamp. Men jag är glad att jag var inne på rätt släkten iallafall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone