vår gamla frys som hängt med sedan vi byggde huset ca 40 år sedan, tydligen en jättebra frys började läcka vatten kanske det var bara is som läckte ut, hur som helst så skaffade vi en ny, största som fanns . Men Fan va vi fick kasta gammalsvamp. DE FICK JU INTE PLATS I DEN NYA. många timmars plockande och rensande åt helvete
Ja det är ju sådant man kan vakna i en säng full av kallsvett om natten och haft mardrömmar om.Jag började få “kalla fötter"gällande min gamla frys så jag köpte en extern dito som nu är full.Eftersom jag bor i en 1:a så blir det lite trångt att köpa en 3:e frys.Man får väl satsa på torkbara svampar eller äta svamp utav bara fan.
Det är ett problem som jag inte har kan jag säga…
Har 2 eller 3 påsar trattkantareller kvar och 1 påse kantareller….
Sen är det helt slut på svamp i frysen. Har som tur är en liten gnutta torkad diverse svampar också.
Får bara hoppas på mer tid för skogen denna säsong.
Tråkigt för dig av bli av med all den goda svampen.
Men…jag kom i det här sammanhanget att tänka på något jag har funderat över…
Hur länge kan man egentligen ha förvälld svamp i frysen?
Hur länge står den sig med smaken i behåll?
Jag har fått för mig att det är max ett år.
Enelie, Torkad svamp typ Trattkantareller, håller sig flera år. Problemet är förväld svamp i plastpåsar. Jag vill påstå högst 6 månader om man fryser i vanliga “fryspåsar”.
De är nämligen inte fissionstäta
och släpper igenom luft från båda håll. Däremot förväld svamp i tätslutande burk, flera år.
Puh, Hur vart det med svenskan här egentligen? Hoppas du förstod ändå.
Ok.
Jag brukar frysa i plastpåsar (fryspåsar).
Jag ska prova med tättslutande burkar istället i frysen.
Jag brukar nämligen slänga förväld, fryst svamp om jag inte har ätit upp dem inom ett år.
Däremot tror jag inte att torkad svamp har någon bortre gräns, men jag kanske har fel.
Bara det är torrt, mörkt och svalt.
Varför är det nästan ingen som konserverar svamp? Det är ju så enkelt och smidigt både att göra och att förvara. Jag konsevrerar i både särskilda konservglas och i vanliga tomma glasburkar, syltburkar osv. Båda fungerar lika bra.
Bara en tanke när frysarna börjar bli fulla…
Tråkigt med all Din svamp Klas! Att frysen kan haverera eller risken för strömavbrott är skäl nog att förvara mödosamt insamlad och tillvaratagen svamp på annat sätt. Knöligt är det också med alla förpackningar när frysen ska frostas av eller rengöras. Jag har ingen svamp i frysen. Allt torkas eller konserveras på gammaldags sätt. Hållbarheen är längre och förutsatt att svampen torkas utan hjälp av torkapparat är det miljövänligare (lägre energiåtgång). Så här gör Du när Du konserverar:
* Rensa svampen väl.
* Skär den i (små) bitar.
* Pressa ner så mycket det går i en ren glasburk med tättslutande lock. Vanliga burkar som du köper tex. sill, rödbetor eller marmelad i går bra.
* Koka ihop en saltlag. Ta litet mer salt än när du kokar potatis.
* Slå lagen över svampen så burken fylls ända upp till kanten.
* Sätt på locket meddetsamma och dra till hårt.
* Ställ burken i en stor kastrull/gryta och täck med vatten. Låt sjuda i 1 - 1, 5 timme. Lägg gärna en dubbelvikt handduk i botten på kastrullen för att skona burkarna och så att det inte skramlar.
* Lyft upp burken (burkarna) ur det heta vattnet, istången går bra att använda, och låt svalna. Ställ gärna på en skärbräda.
* Kantareller, vanliga, gula, blir särskilt goda efter konservering!
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.