0 1643 visningar

5 svar

Konservera

Karin Z

22 apr 2007 kl. 11:17

Apropå trasiga frysar…

Konservering är inte svårt och man man dels använda speciella konservglas med gummiringar men också helt vanliga syltburkar. Kolla bara på locket att det ser fint ut på insidan och att det inte syns några skador.

Svampen behandlas som inför frysning: förvällning eller avkokning. Burkarna fylls till 3/4 med svamp och spad. Vätskenivån ska vara upp till ungefär halva svampens höjd. Fattas det vätska så fyller man på med lite lättsaltat vatten. Konservglas förslutes med de tillbehör som finns till glasen och på vanliga burkar skruvas locken på tills det “tar emot”. Inte helt alltså för då kan burken sprängas.

Koka på spis:
Ställ burkarna i en stor gryta och fyll ned vatten upp till halva burkens höjd. Koka upp och låt koka 1 timme. Ta upp glasen och dra åt locket på de vanliga glasburkarna.

I ugn:
Sätt ugnen på drygt 100 grader.
Ställ burkarna i en långpanna. Jag har konserverat med och utan vattenbad med samma resultat. In i ugnen och när du ser att det kokar kraftigt i samtliga burkar tar du tid och låter du dem stå inne i ugnen och koka i minst 20 minuter. Obs att du tar tid från att det kokar i burkarna!
För övrigt gör som vid konservering på spisen.

Leverpastej kan med fördel konserveras! Ta ett recept på leverpastej, vilket som helst går bra. Gör smeten, provstek och smaka av kryddningen. Och för att koppla denna tråd till svamp: blanda gärna ner lite stekt svamp. Trattkantareller blir jättegott! Fyll konservglasen till 3/4 och förslut enligt ovan. Gör i övrigt som med svampen men låt det hela koka längre tid, 1½ timme på spis och lika länge i ugn från det att man sätter in burkarna, för att vara på den säkra sidan. Ugnstemp 125 grader.

Om frysen går hädan kan man konservera om tinad svamp! Resultatet blir inte lika bra som med färsk men om man annars bara har att välja på att slänga svampen så kanske det ändå är ett alternativ.

För all konservering i gäller det sen att kolla så att inte burkarna läcker. Låt dem stå framme några dagar och kontrollera att locket sitter fast på konservglasen och att det är en liten inbuktning i locket på de vanliga burkarna.

Lycka till!

0

Karin Hedén

22 apr 2007 kl. 12:31

Hmm… Det finns litet tveksamheter med denna metod och att burkarna kan sprängas när hälften består av luft är inte konstigt. Tyvärr så är det inte längre möjligt att hitta tillbaka till länkarna här på Svampguiden där vi (min man apotekaren och jag) förklarat vad som händer vid konservering. Kan det möjligen bero på platsbrist p.gr.a. icke svamprelaterade inlägg? Fram till dess vi fått till ett bra inlägg hänvisar jag till min kommentar under “kastad svamp”.

0

Karin Z

22 apr 2007 kl. 12:46

Det är inga problem att det är en del lufti burken! Resterande, som är svamp och vätska, räcker för att det ska fungera. Problemet med burkar som spricker eller sprängs av trycket är heller inget problem om man ser till att inte dra åt locket hårt innan konserveringen. Det ska bara börja nypa åt och sen drar man åt det sista när man tar burkarna ur vattnet eller ur ugnen.(Om man använder vanliga glasburkar)Den upphettade luften och ångan måste ju ha någonstans att ta vägen och om locket sitter på helt så säger det sig själv att trycket i burken blir för högt. I vanliga konservglas, med gummiring, så pyser ju luften förbi gummiringen när trycket ökar i burken.
Men fungerar det gör det! Det viktiga är att innehållet i burken är i kokning tillräckligt länge för att bli sterilt och att locket sedan är tätt så att undertrycket bibehålls. Då kommer det heller inte in några objudna gäster som kan göra innehållet otjänligt.

0

Karin Hedén

24 apr 2007 kl. 07:48

Hej!
Nu finns våra gamla inlägg om konservering tillgängliga här http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

Lena M

24 apr 2007 kl. 08:01

Jag skall faktiskt testa i höst, min mamma konserverad minns jag.

0

Bo Reyer

24 apr 2007 kl. 10:24

Dagens moderna frysar gör arbetet med konservering helt onödigt! Jag har förvarat svamp, förvälld i sitt eget spad i flera år. Det kanske är dags att konversera istället! Ha en bra dag Karin ggr. 4. I konsekvensens namn måste jag även önska dig Lena M ggr.ett en fortsatt trevlig vecka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone