0 3038 visningar

66 svar

Vågar vi äta stenmurklor?

Gunilla F

22 apr 2007 kl. 13:50

Hej. Hittade idag för första gången i mitt liv stenmurklor! Runt omkring de två vi plockade växte en mängd svampar som såg ut som någon sorts skålsvampar. Dessa hade samma färg som stenmurklorna och exakt samma typ av kött. Kan det ha varit unga exemplar av murklor?
Enligt vad jag läser på nätet är det inte riskfritt att äta stenmurklor ens även efter en ordentlig förvällning med påföljande sköljning. Är jag pjåskig som är lite rädd för dem? Hur gör ni själva?

0

Irene A

22 apr 2007 kl. 16:27

Om du med “förvällning” menar avkokning i rikligt med vatten som man sedan slår bort, går det att få bort det mesta av det gift som ger akut förgiftning. Viktigt är att lägga murklorna i kallt vatten, som sedan får koka upp och koka 5-10 minuter utan lock och med bra ventilation. Skölj dem och krama ur vattnet, så går det bra att laga till dem sedan.
Ibland rekommenderas två avkokningar à 5 minuter, men det är inte nödvändigt om man kokar små mängder åt gången i mycket vatten. Det som händer när man kokar andra gången är en ytterligare utspädning av gifthalten i svamparna.

De ämnen som är cancerframkallande går däremot inte att koka bort.

0

Bo Reyer

24 apr 2007 kl. 09:17

Den 3/12 2006 var det på dagen 3 år sedan jag tvärt klippte av mitt rökande efter 25 - 30 cigaretter per dag i närmare 30 år. Jag kan numera njuta av en mediumstekt lite tjockare skiva av oxfile, med en gräddig sås eller stuvning av stenmurkla. Till sist ett gott råd till er som fortfarande röker: Jag blir hellre förgiftad av murklor än förgiftad av rök!!!

0

Lena M

24 apr 2007 kl. 09:22

Bra gjort Bo !

0

Affe Nv Skåne

24 apr 2007 kl. 09:40

Bo, härligt att höra. I maj månad är det 6 år sen jag slutade med cigg 30-35 st om dan. (efter 17 års slavande), och i oktober 2004 slutade jag med snus(efter 22 års slavande).

0

Affe Nv Skåne

24 apr 2007 kl. 09:42

Glömde ju bort det jag egentligen skulle skriva :)

Har fortfarande inte provat någon form av murkla, hoppas få prova detta året. Tror nog att om man följer rekomendationer om avkokning så är det nog ingen fara med några få måltider med stenmurkla varje år/säsong.

0

Grethe F

24 apr 2007 kl. 10:28

Två dagar efter mig då jag slutade den 10 /3 06 och har fåttt alla mina smak och lukt sinnen tillbaka jag var storrökare i många år

0

Gunilla F

24 apr 2007 kl. 16:10

Tack Irene för svaret!
I övrigt fattar jag inte vad er eventuella rökning har att göra med min fråga. Tycker det är synd och skam att forumet “brallar ur”. Min fråga var seriös och jag är totalt ointresserad av era rökvanor!
Tror nog att cancerrisken får mig att avstå från att äta stenmurklorna. Dem jag plockade har jag slängt.

0

Grethe F

24 apr 2007 kl. 16:28

Gifthalt i kroppen , nu våger jag ändå inte att äta Murklor..

0

Bo E

24 apr 2007 kl. 17:11

Inte ska man slänga stenmurklor!
Torka dem ett halvår och om du själv inte vill anrätta dem så går de säkert att skänka bort eller t o m sälja!

För övrigt tycker jagh inte det är så “urballat” att jämföra daglig cigarettkonsumtion med murkelätning en-två gånger per år.
Det visar ju bara på att det finns värre cancerrisker.

0

Lena M

24 apr 2007 kl. 18:42

Jag tycker att alla som efter många års rökande lyckats att sluta gör det bra. Den enda likheten är väl att murklor och cigaretter kan ge cancer.
Då tror jag på Klas J, att någon / några gånger per år kan man unna sig murkelstuvning om man gillar det.

0

Grethe F

24 apr 2007 kl. 19:39

Om jag lyckas att hitta någon i år ska jag prova dom har alldrig hittat dom

0

Bo E

24 apr 2007 kl. 20:50

hittade mina första förrförra året de tillredde jag med avkoksmetoden.
Förra årets fynd fick däremot torka ca ett halvår innan tillredning.

Det blev faktiskt bäst resultat med de torkade!

Underbar smak på murkelsåsen!

Det tycker jag man vågar unna sig nångång per år i alla fall!

0

Anita S

20 apr 2008 kl. 22:39

Plockade ett halvt kg murklor igår, ska torkas och ätas vid något speciellt tiifälle. Har ätit murklor sen jag var barn, stog alltid på menyn när det vankades morkulla.

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 23:29

0

Enelie, Linköping

20 apr 2008 kl. 23:51

Äta eller inte äta….?
Men visst är de vackra de här sammetslena i alla fall.
(Bild från idag.)

0

Trompette des Morts

21 apr 2008 kl. 00:13

gunilla f !! slænga stenmurklor ?? då har man verkligen ballat ur !!

var rædd om maten och och slæng inget ætbart !!

speciellt inte i dessa tider med co2 diskussion och nærproducerat !!

jag hade varit øverlycklig om jag haft stenmurklor hær !!

kommer ihåg det glada 80 talet då guldkrogarna i stockholm tillsatte lite herbariesand till de førvællda stenmurklorna før att de skulle kænnas mer ækta !!

0

Sofia, Skåne

21 apr 2008 kl. 00:53

Det var ord och inga visor från Christer Andersson på Livsmedelsverket. Det trista med levercancer är att den nästan alltid upptäcks för sent, den ger nämligen sällan symptom. Visst är de goda, de små liven, men med tanke på ev konsekvenser har vi slutat äta dem.

En stor grattishälsning till alla rökare här på forumet som lyckats sluta!!! Det finns ju alltid röksvamp :)

0

Enelie och Gunilla

gunhild

21 apr 2008 kl. 22:00

När jag ser bilder på och hör er prata om stenmurklor då längtar jag verkligen till våren, det är vår för mig när murklorna ploppar upp på hyggena. Tyvärr verkar det vara en bit dit för vår del här uppe där snön ligger kvar och isarna fortfarande går att pimpla på. Själv har jag börjat använda torkad sandsopp istället för murklor, men jag plockar en del till goda vänner som absolut vill ha dem. De är jättegoda stuvade till älgfile.

0

Enelie och Gunilla

Maegareta

21 apr 2008 kl. 23:08

Sandsopp är en mycket god svamp som man får vara ensam om att plocka.

0

Marit D

22 apr 2008 kl. 08:43

Visst är det väl så att det inte är tillåtet att sälja murklor i affären men tillåtet för krögarna att servera dem?
Om man i så fall hittar murklor i sin affär, bör man då påpeka detta för handläaren eller?

0

Trompette des Mots/Vågar vi äta stenmurklor?

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 08:52

Jag vet inte vad det är för krogar du åsyfta! Peka ut en enda med namn som tillsatta herbariesand, så blir du säkert åtalad för falskt påstående och ärekränkning.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 09:06

ojdå lille peter vad du tar i !!

jag skrev att det var på det glada 80-talet. och om jag minns rætt så var det i en krønika i tidskriften gourmet jag læste det.

vitsen med det hela var liksom att ge lite “real feeling” øver stenmurklarna efter att de noga avkokts i flera omgångar !

så nu lille peter kanske du kan lugna ner dig igen !!

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 09:09

ursækta, det var ju dieter du kallar dig och inte peter som jag skrev !!!!

0

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 09:18

Varför hänvisa du till en tidning och “tror” när du kommer med egna påstående som du inte har belägg för.
Mycket rigtig, jag heter Dieter, OBS med stort D.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 19:02

dieter lille, jag har belægg før det och det ær inget påstående!

och du dieter lille det heter versal, inte stor bokstav !! det lær man væl sig i fjærde klass, ca !!

0

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 19:22

Det bjuda jag på.
Tala om istället vilken lyxkrog du avser men det klara du väl inte.

0

cicki T Belgien

22 apr 2008 kl. 19:32

Versal = stor bokstav på´svenska.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 19:44

he cicki ! vad ær det før fel att tala om versaler och gemener nu då ??

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 19:46

he he dieter lille, du låter som en arbetsløs jur kand som vill ha en guldkrog att føra en sak før !!

men ser du lille dieter det får du inte jag har aldrig skrivit att den var en viss guldkrog som gjorde det med herbariesanden ! och jag har heller aldrig sagt att jag tycker det var førkastligt av dem !
så du lille dieter, jur kand, får nog leta vidare efter något arbetstillfælle….... LOL

0

Irene A

22 apr 2008 kl. 19:53

Och vad tusan är “herbariesand” för något?!
Per lille, man behöver inte ens vara dyslektiker för att råka läsa fel nån gång… I själva verket kanske det stod herbasalt, det kan det i alla fall ha funnits fog för att tillsätta.

0

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 20:01

Nej, det har du inte och ingen har sagt att du har. Däremot har jag frågat dig om kan namnge någon men det kan du inte. Jag har ingen jur kand och är inte arbetslös heller och så har jag inte heller trillat ur barnvagn som en annan.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 21:48

irene a. givetvis heter det inte herbariesand utan terrariesand. tusen gånger ursækt till dig irene ! men den lille dieter hade nog ingen aning om vad herbariesand ær ! han jagar mig bara før att han tycker att jag misskrediterat någon restaurang som han så skall tipsa om det och så skall de genom någon djævulens advokat stæmma mig før førtal !

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 22:03

he he dieter lille !

ursækta det med att jag anklagade dig fær att vara arbetsløs jurkand.

du ær ju køksmæstare och svampexpert har jag sett på nætet !

inte undra på att du ville veta vem av dina kollegor som blandat terrariesand i stenmurklorna !!!

LOL !!

0

Gunhild/Enelie och Gunilla

Enelie, Linköping

26 apr 2008 kl. 00:54

Jag har inte varit inne på forumet på ett tag och såg inte förrän nu det här inlägget.

Jag hoppas verkligen att våren snart är oss dig också så att du får komma ut på hyggena och plocka.
Jag har inte så många murklor på “mina” ställen i år men det räcker gott och väl. Jag har blivit lite mer skeptisk till att äta dem efter all information man får här. Men jag kommer att fortsätta att äta dem någon gång ibland.

Sandsopp är en svamp som jag har förbisett tidigare. Men tack vare Anitha, som skickade torkade till mig, så har jag nu upptäckt att det är en riktig delikatess. Så, jag hoppas att jag hittar mycket av den i år.

0

Sofia, Skåne

26 apr 2008 kl. 01:08

Jag måste fråga om sandsopp. Jag har bara ätit sandsopp i soppstuvning med blandad sopp. Jag har mest sett sandsopp som slags utfyllnadssvamp. Menar ni att den ensam smakar annorlunda än t ex brunsopp?

0

Enelie, Linköping

26 apr 2008 kl. 01:16

Efter att ha smakat de som jag fick här i vinter så håller jag nog dem som en absolut favorit numera.

Jag plockade Sandsopp för jättemånga år sedan och smörstekte dem färska. Jag fann inget matvärde i dem då för jag tyckte inte att de smakade något.

När jag nu tillagde de torkade och gräddstuvade dem så fullständigt exploderade smakerna i munnen, en klar delikatess.
Jag vet inte om det bara var grädden som frigjorde smakerna eller om de också kommer mer till sin rätt efter att de har torkats.
Men det kanske någon annan har ett bättre svar på.

0

anithau

26 apr 2008 kl. 08:30

Hej tjejer!
Många av sopparna får bättre smak efter att de har torkats.
Fett utlöser smaken i svampen ännu mer. Där har ni smakeffekterna.
Jag håller med Enelie om sandsoppen. Den är jättegod.
Och det finns en smak av murkla när man äter den, förutsatt att den har varit torkad.

DET BÄSTA AV ALLT: DEN ÄR INTE GIFTIG.

0

Sofia, Skåne

26 apr 2008 kl. 17:00

Så intressant. Då får vi börja plocka sandsopp och torka den. Så mkt kunskap det finns här på guiden!  :)

0

Ät inte murklor

Karin Hedén

26 apr 2008 kl. 20:56

“Du skulle aldrig äta murklor om du förstod dig på formeln för det cancerogena giftet” sa min väninna toxikologen och tillika svampälskaren. Efter den informationen äter jag inte murklor. Det skulle heller inte falla mig in att bjuda mina barnbarn på murklor. Men till riktigt gamla människor kanske man skulle kunna servera en god sås.

0

Ät inte murklor

N Jutare

26 apr 2008 kl. 21:53

Det spelar väl ingen roll om jag blir av med ett par år av mitt liv på slutet. Om jag blir 95 eller 100 spelar ingen större roll. Därför äter jag murklor. Det finns de som lever exemplariskt och dör ändå vid 65-årsåldern.

0

Ät inte murklor

Sofia, Skåne

26 apr 2008 kl. 22:05

Det är inte säkert att du blir av med ett par år på slutet. Nu vet jag inte hur gammal du är, men du kan få cancer om 2 år. Och levercancer upptäcker man tyvärr inte förrän det är för sent.

0

Ät inte murklor

Trompette des Morts

26 apr 2008 kl. 22:53

sofia !

nu finns det ju en hel del annat æn stenmurklor som kan orsaka levercancer !

http://www.medicinenet.com/liver_cancer/page2.htm

och så har du risken med att få hudcancer av før mycket solande som så metastaserar till levern !

jag fortsætter lugnt att æta stenmurklor !!! bara jag kunde finna några !!!

0

Ät inte murklor

Trompette des Morts

26 apr 2008 kl. 22:55

och hade det nu varit så farligt med stenmurklor så hade nog inte livsmedelsverket i førbudsverige ens tillåtit stenmurkla på restaurang !!

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14181&epslanguage=SV

0

Ät inte murklor

Sofia, Skåne

27 apr 2008 kl. 02:56

Det är helt riktigt att man kan få cancer av en mängd substanser. Här kan man även diskutera synergieffekter vid canceruppkomsten, de flesta outforskade. En utredd sådan är kombination av rökning och alkoholintag vid uppkomst av struplockscancer. Båda var för sig ökar risken. Den som däremot både röker och dricker ökar risken, inte till summan av dessa båda risker, utan 10 gånger summan.

Den som enbart dricker ett glas vin om dagen ökar risken något för struplockscancer, men samtidigt minskar risken för hjärt och kärlsjukdom och demens. Så det hela är synnerligen komplicerat. Nu avvek jag lite fråm murklorna… :)

0

Ät inte murklor

Trompette des Morts

27 apr 2008 kl. 08:08

sofia,  och gløm heller inte att man kan få cancer helt spontant och æven av ærvtliga orsaker !

så utifrån hur farligt det ær att leva æven utan stenmurklor så kommer jag inte att vælja bort dem !!

bara jag nu kunde finna några !!!

0

Ät inte murklor

Sofia, Skåne

27 apr 2008 kl. 16:01

Per, jag hoppas verkligen att du hittar dina efterlängtade stenmurklor. De finns i Skåne, så de borde dyka upp i Danmark också. Lycka till!

0

Ät inte murklor

Trompette des Morts

27 apr 2008 kl. 16:51

nej du sofia, jag tror inte de finns i danmark ! jag har sækt på hyggen och skogsbilvægar men intet !

men skall till småland i morgon och dær fann jag 2 st utanfør åseda førra året.

och før 30 år sedan fann jag 2 liter utanfør oskarshamn.

och fær 20 år sedan kæpte jag 1 kg i saluhallen i malmø !!!!

så jag har knappast øverkonsumerat denna ultimativa læckerhet !!!

0

Ät inte murklor

Karin Hedén

27 apr 2008 kl. 19:14

I begynnelsen hade rökarna också svårt att ta till sig cancerrisken. Så är det med risker som ligger långt fram. Och lika ologiskt som det är att restaurangägare får tillaga stenmurklor är det att tillåta försäljning av cigaretter - även om de är försedda med övertydlig varningstext. Livet är inte alltid logiskt…

0

Ät inte murklor

Trompette des Morts

28 apr 2008 kl. 07:30

harin !

tycker du att restauranger skall førbjudas servera stenmurklor ?

tycker du att det skall vara førbjudet att sælja cigaretter ?

0

Karin

Musikern

28 apr 2008 kl. 08:08

Snälla ,svara inte på trumpetens inlägg ,du får bara tordönsstörtar tillbaka.

0

Trompette des Morts

"JAS" Helsingborg

28 apr 2008 kl. 08:51

Ja det tycker jag faktiskt och en del annat borde åxå förbjudas.

0

Trompette des Morts

Trompette des Morts

28 apr 2008 kl. 09:37

jas, vi vet alla vad konsekvensen blivit av att narkotika ær olagligt ! skyhøga priser, smuggling, kriminalitet och en grogrund fær maffia och mc klubbar plus att de som ær beroende tvingas till kiminalitet før att få pengar till sitt missbruk.
førbjød man cigaretter så skulle mc klubbarna sannerligen gotta sig.
och gløm inte vad som låg bakom maffians uppblomstring i usa på 20-30 talet. jo alkoholførbudet i usa !!!
førbud hjælper inte det stjælper snarare !

slæpp allt fritt !

från en som vare sig røker eller knarkar men driker vin som inte likt i sverige ær straffbeskattat !!!

0

Trompette des Morts

Bengt Sandh

28 apr 2008 kl. 11:28

Om man har bestämt sig för att konsumera stenmurkla får man allt vara försedd med skygglappar på samma sätt som rökare som VET hur farligt det är men som ändå tror att det bara gäller andra.
http://svampistockholm.org/toxique9.html

Utdrag ur Livsmedelverkets rekommendation om förtäring av stenmurkla:

Förgiftningen karaktäriseras av två faser, där den första i regel inträder 6-12 timmar efter det att man förtärt stenmurkla. Insjuknar man kort tid efter att ha ätit svampen ska man ta sig till en akutmottagning eller åtminstone ringa Giftinformationscentralen för konsultation. Den första fasen av det akuta insjuknandet, gastrointestinal-fasen, karaktäriseras av trötthet, huvudvärk, magvärk, yrsel, illamående, ideliga kräkningar och ibland vatten- eller blodinnehållande avföring (26,28). Vanligen återhämtar man sig från den första fasen efter 2-6 dygn och i de flesta fallen uppträder inga fler symptom. I allvarligare fall uppträder efter en tid den så kallade hepatorenala fasen, där hemolys (sönderfall) av de röda blodkropparna ibland är påtaglig. Inslag av neurologiska symptom är inte ovanliga. Under detta skede märks rastlöshet, ljudliga gråtanden, sinnesförvirring, utvidgade pupiller, ryckningar, konvulsioner och kramper som gör det svårt att andas och som kan leda till döden (26,28).

Vidare:
Goda råd om stenmurkla
Huvudavsikten med denna artikel är att redovisa fakta om stenmurklan och dess gifter så att den enskilde konsumenten kan avgöra om det är värt risken att förtära svampen. Den som lyder råd är vis, heter det. Vi rekommenderar alltså att du avstår från att äta stenmurklan, men naturligtvis kan ingen hindras från att plocka och äta sin egen svamp. Om du vill fortsätta att äta svampen, trots den information som givits i artikeln ovan, är det viktigt att svampen tillreds på rätt sätt:

Färska stenmurklor ska före förtäring avgiftas genom avkokning i rikligt med vatten. Bäst är att koka svampen i två omgångar, vardera om 5 minuter. Använd cirka 3 volymer vatten till 1 volym svamp och slå bort kokvattnet efter varje kokning.
Torkade stenmurklor ska först blötläggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp. Häll bort blötläggningsvattnet och koka murklorna på samma sätt som färska.
OBS! Använd aldrig kokvatten eller blötläggningsvatten från stenmurklor i matlagningen.

Det räcker iaf för mig. Nu är det definitivt slut på fortsatt sökande efter denna en gång så hyllade svamp. Då kan jag lika gärna ge mig ut på jakt efter toppmurkla för att inte sitta hemma och växa fast i golvet i väntan på att svampsäsongen börjar på allvar.

0

Trompette des Morts

Trompette des Morts

28 apr 2008 kl. 11:56

bengt, givetvis handlar førgiftningssymptomen om svamp som inte ær førvælld eller torkad !

jag vill oførtrutet leta vidare efter stenmurkla och skulle jag nu finna riktigt många och dø av den så blir væl de flesta hær vældigt glada…....

0

Trompette des Morts

Bengt Sandh

28 apr 2008 kl. 12:15

per d, där har du grovt fel! Om du läser länken ovan så kan du bl.a. konstatera : “Att äta murkla som bara torkats är rent livsfarligt.”

By the way, du är lika betydelsefull här på forumet som alla andra, bara du inte går över anständiga gränser. Det är garanterat ingen som vill att någon ska trilla av pinn bara för att den inte kan låta bli att förtära stenmurklor.

Jag tänker starta en riksförening som vill fånga upp alla “stenmurkelberoende” för samtalsterapi och avvänjning. Kliniken hälsar alla välkomna!

0

Trompette des Morts

Trompette des Morts

28 apr 2008 kl. 12:20

ok, kan ju missuppfattas det dær med enbart torkning !

finner jag stora mængder torkar jag først och førvæller sedan.

men førra årets skørd om 2 stenmurklor torkades enbart åt åts senare utan problem men ok det var ju i småtingsavdelningen !

apropå din terapigrupp så skall du DEFINITIVT inte rækna med mig !!!!

0

Trompette des Morts

klas Jaederfeldt

28 apr 2008 kl. 16:51

jag anser att murklor vid långtidstorkning är såpass giftfria att det flesta människor utan att bli sjuka ,kan bara blöta upp dem och tillaga, givetvis finns det änen här de som inte tål giftet, medans andra klarar det . klart är att man skall inte överkonsumera stenmurklor. vad det gäller de canserogena ämmnen som finns , så berättade en man från livsmedelsverket på en giftträff i uppsala att en människa 60 -70 kg säkert kan äta en portion murklor i veckan hela livet utan att ta skada, men det är individuellt. hur som helst sa han från livsmedelsverket att det är mera canserframkallande att röka 2 cig om dagen eller att alltid leva i sthlmsluften , Tänk på vad mycket det finns som är farligt t.ex Chips för några år sedan, själva livet är jättefarligt, det finns ingen som överlevt

0

Äta eller inte äta, det är frågan?

Enelie, Linköping

28 apr 2008 kl. 18:19

Jag har följt den här tråden med stort intresse.
Jag har ätit murklor 2-4 ggr/år men börjar efter all informationen här bli tveksam. Jag plockar och torkar lite grann i år också så får jag se hur det blir med ätandet.

Sedan vill jag tacka Klas J. dels för ditt inlägg men speciellt för din slutkommentar:
“...själva livet är jättefarligt, det finns ingen som överlevt”.
:)))
Jag kommer nog att citera dig ibland i fortsättningen.

0

så lyckades det !!!!!

trompete des morts

1 maj 2008 kl. 01:57

400 gram stora och flotta stenmurklor !!!

vilken känsla att finna dessa skönheter och gastronomiska läckerheter !!!

avkokta enligt alla konstens regler ligger de nu i frysen !!!

0

så lyckades det !!!!!

Robban

1 maj 2008 kl. 06:39

Grattis Ttompette, håller med dig i att man inte kan gå och vara rädd för allt här i livet. Men med lite ödmjukhet kommer man nog mycket långt.

0

så lyckades det !!!!!

Trompette des Morts

1 maj 2008 kl. 20:51

ødmjuket ? hurdå ?

vad har det att gøra med att jag glædjer mig otroligt øver den upplevelse det var att finna stenmurklor !

ær det inte tillåtet att utrycka sin glædje hær længre eller har jantelagen helt tagit øver ??

0

så lyckades det !!!!!

BaWa

1 maj 2008 kl. 21:48

Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar.

0

så lyckades det !!!!!

Robban

1 maj 2008 kl. 22:12

Ödmjukhet handlar för mig att acepptera andra människors olika tänkande,humor,inntersse, m.m.
Och inte kasta skit på dom som har en annan åsikt, diskutera kan man allitd göra, utan det ingen utveckling. Så
åter igen till dig Trompette ett
stort GRATTIS till dina efterlängtade
Murklor, och jag menar det det faktiskt.

0

så lyckades det !!!!!

Trompette des Morts

3 maj 2008 kl. 06:34

åt så en ordentlig portion stenmurkla i går. och mina “vænner”, dessværre før er utan akuta førgiftnings symptom !!!!

0

Peter

3 maj 2008 kl. 16:18

VAd gäller ditt ointresse av Rökning så förstår jag det.
och vill du inte äta Stenmurklor så gör inte det!!!! men du behöver inte höja rösten för det var glad att folk svarar på din fråga istället samt att åtminstone en människa har slutat att röka och istället njuter av dessa läckerheter som finns i skogen mvh Peter

0

Liz

15 maj 2009 kl. 17:27

Idag har jag plockat 2kg murklor! Ska bli kanongott till grillat i kvæll!!!!!
Livet ær underbart!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone