0 367 visningar

12 svar

Färgvariationer

Anki

22 apr 2007 kl. 19:24

Hittade dessa stenmurklor ( + några till )på min skogspromenad i dag.

0

klas jaederfeldt

22 apr 2007 kl. 19:54

tror du inte att den ljusa är Blek stenmurkla Discina gigas, jag vet att stenmurklor kan bli ljusa men dina ljusa har formen av gigas

0

Anki

22 apr 2007 kl. 20:35

Jag var inne på det också, men jag är osäker på hur man skiljer dem åt. Har du något tips?

0

Hans v E

22 apr 2007 kl. 21:15

Den bleka har fri nederkant på mössan och luktar inte (förutom sporskillnad).
Detta var den bästa illustration jag sett hittills av skillnaden mellan blek stenmurkla och stenmurkla.
Här är ju verkligen den bleka blekare. Annars tycker jag den brukar vara rent brun jämfört med stenmurklan som är rödbrun.
Sedan finns nästan vita albinoformer av stenmurklan som man kan tro är blek stenmurkla.

0

skär

klas jaederfeldt

22 apr 2007 kl. 23:49

om du delar svampen uppifrån och ner så går kniven lättare igenom den bleka, annars är det mikroskop som gäller 2 st oljedroppar i stenmurklans sporer 3 st i den bleka

0

Lena M

23 apr 2007 kl. 07:27

Grattis till murklorna ! Om jag förstått det rätt så är blek stenmurkla ovanligare än den mörkbruna.
Antar att du bor i södra delen av landen med tanke på storleken på svamparna.

0

Grethe F

23 apr 2007 kl. 08:34

Jag undrar vilken miljö du hittade dom i dom är fina

0

Irene A

23 apr 2007 kl. 08:43

Största skillnaden i utseendet mellan stenmurklan och den bleka stenmurklan, tycker jag brukar synas på foten. Hos den bleka är den alltid påfallande blek, medan den vanliga stenmurklan brukar ha lite brun ton i foten.

0

Anki

23 apr 2007 kl. 12:19

Tack för alla tips. Tror dock att även de ljusa är Gyromitra esculenta. De luktar som den vanliga stenmurklan och hattkanten är tydligt fastvuxen med foten. Har tyvärr inte tillgång till mikroskop( och inte tillräckligt med kunskap)
Lena & Grethe - Jag bor i norra Östergötland och svampen är plockad i min hemmaskog, som är en blandskog med mycket gran och tall.

0

klas jaederfeldt

23 apr 2007 kl. 12:25

låt den ljusa ligga ute och mogna någon vecka , sänd mej sedan en bit så skall jag kolla åt dej

0

Grethe F

23 apr 2007 kl. 12:55

Tack för svaret jag gick i granskog i Skåne i går och så inte tillstymmelse till svamp kanske jag får hitta en talskog

0

Färgvariationer - Klas

Anki

23 apr 2007 kl. 15:31

Jag gör så. Tack Klas

0

Färgvariationer - Klas

Bo i Örebro

23 apr 2007 kl. 15:40

Grattis till de fina murklorna!

Här har de tyvärr inte kommit.

Det var t o m lite is på vissa ställen i skogen lördag fm!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone