Har varit ute idag i svampskogen. Trots torka de senaste 2 veckor och upp till 34 grader i skuggan har inte alla kantareller (gula) torkad bort. Det är en fantastisk och tålig svamp. Så kollar era svampställen - jag hittade många 5-7 centimeter stora exemplarer, trots att jag kollade veckan innan och plockade - kommer regnet inte snart är de också borta, därför plockade jag de, la de en stund i vatten - de blev jättegoda.
Jag håller fullständigt med de två senaste talarna. Här i Sala är bromsarna fruktansvärt ettriga i år. Så fort man stannar till i skogen är man genast omgiven av ett otal anfallande monster. Jag har prövat att smörja in mig med bromsolja, men inte hjälpte det! Har alltid bromsmedicin (flugsmälla) till hands men de är ju både många och snabba och jag är ingen Don Quijotte. Om någon har några bättre tips på hur man skyddar sig mot dessa monster så hör av er till forumet.
Bengt Sändh hade rätt!!-Nu är den förbannade sommarn här…..
Jag vet hur man håller bromsar borta!!!!!!
Tjärsalva! Smörj in hand och fotleder och man slipper mygg, fästingar och bromsar.
Ok, salvan kan vara lite svår att få tag på men jag har ett lager burkar och kan sälja om det är så. Den finns på min hemsida http://www.geocities.com/skogsraets
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.