Hej alla svampvänner!
Jag har en fråga om aspsopp. I hösten plockade jag massor av dessa svampar och djupfrös dom. Men nu håller jag på att kasta dom bort :-( . Alla svamprätter som jag lagar smakar ganska beskt med eftersmak av jord och julgran. Det går inte att ta bort smaken med kryddor. Jag försökte koka svamparna först i en timme och sen steka eller gratinera, men det gjorde ingen skillnad. Jag vet att ibland smakar svamp skogen och det är gott, men nu är det för mycket, det känns som om man äter jorden.
Svamparna växte i granskog, under stora gamla träden, det var ganska blöt och kallt – om det spelar någon roll.
Har ni upplevt någonting liknande? Vad gjorde ni? Vad beror smaken på?
P.S. Förlåt mitt dåligt svenska :-)
Hej!
Jag har aldrig tagit hand om just Aspsopp så jag kan inte ge något råd.
Men jag har ett liknande problem som jag kom att tänka på.
(Jag kände mig osäker på om jag skulle starta en ny tråd eller inte.)
Torkade trattkantareller kan bli beska när jag tillagar dem.
Jag har länge funderat på vad jag gjort för fel.
Det går ju bara att torka på ett sätt.
Är det vissa av dem som bara blir beska eller gör jag något fel när jag tillagar dem?
Någon som vet eller har råkat ut för det samma?
En sak som jag har fått lära mig om trattkantareller, är att den nedersta delen av foten ibland kan ta åt sig smak av mossan, så att man bör ta bort de nedersta centimetrarna för att slippa det.
Jag har aldrig känt någon besk smak på trattkantareller, men det kanske kan bero lite på var man har plockat dem?
Jag har aldrig frusit in rå sopp själv, så jag vet inte hur resultatet brukar bli då.
Om du är en van svampplockare, känner du säkert till att gallsoppen är en relativt tidig art som är mycket vanlig i granskog:
http://www.gifte.de/Giftpilze/tylopilus_felleus_bild01.htm
Smaken på den skulle jag förstås inte beskriva som “ganska besk med eftersmak av jord och julgran” - jag skulle utan pardon kalla den VIDRIG.
Har aldrig förut sett på gallsoppen som en möjlig förväxlingssvamp till aspsopp, men nu när jag läser lite nogare om den så ser jag ju att man säkert kan förväxla dom.
Just det att den rodnar. Det gör ju aspsoppen också. Har som tur är inte råkat förväxla några ännu, men hedanefter ska jag kolla lite nogare.
Har föresten till nu aldrig hittat någon gallsopp över huvdtaget.
Katja. och Irene
Katja:
Du undrade var jag plockat trattisarna om kanske det beska kan komma från växtplatsen.
Jag är lite osäker på om det enbart var granskog där jag plockar.
Men det är i alla fall en gammal skog där hela marken är täckt med en mycket tjock grön mossa, som en heltäckningsmatta.
Kanske är det lite för fuktigt just på några av växtställena?
+Irene
Tack för tipset.
Jag ska prova med att ta bort lite mer av den nedre delen av trattisen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.