Har läst alla inlägg kring att torka trattisar den senaste tiden. Jag har torkat men de blir inte “knastertorra” och går inte att smula. Men det innebär väl inte att de är oanvändbara? De ser fina ut där de ligger i sina burkar. Eller?
Jag känner inte igen problemet. Efter torkning i lägenheten lägger jag trattisarna i papperspåsar (ägg påsar). När det sen är dags att äta/laga så går det utmärkt att smula dom om man så vill. Kanske kan ett tips vara att istället för dina burkar som är täta använda papperspåsar?
Jag har också provat att torka trattisar, med samma resultat.
Mitt tips är att lägga in de på en plåt, och torka de på lägsta temperatur
med öppen lucka. Givetvis så måste man ha torkat svampen innan också, men har man in de i ugnen, som det står ovan, ett par minuter, drivs den sista fuktigheten ut, och blir alltså knastertorra. Prova då att göra svampmjöl, genom att t.ex mortla svampen till mjöl. Utmärkt att krydda i maträtter
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.