0 513 visningar

21 svar

Bergssvandring i Murcia

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 17:17

Hej alla!

Vâr vandring i Fuensanta ( Murcia Spanien) var riktigt kul. Tyvärr hittade vi inte sâ mânga olika arter av svamp, naturen här är storslagen och gav oss alla en mycket trevlig dag. Vi hittade i alla fall Ängschampinjoner, Lärksopp och rester av vad jag tror är en Clathrus Ruber.

Jag tog lite bilder, hur lägger jag in dem..Ny Här!!

0

cicki T Belgien

23 apr 2007 kl. 17:48

Kul att få se dina bilder! Du svarar bara på det här inlägget, går ner till “jag vill inte..” och skrollar ner till “jag vill bif…” och följer instruktionerna. Ev kan dina bilder vara för stora, hö klicka då på bilden, öppna redigera, sen komprimera till web storlek. Good luck!

0

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 18:15

Här kommer lite bilder, jag har fler..

0

Mer Bilder

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 18:27

Vyn storslagen, detsamma är det gamla fösrsvarstornet till den gamla borgen cirka 1100.
Jag har aldrig sett denna insekt förr, borde vara en larv, den gottade i sig en lite planta i rasande fart..Vet nâgon här pâ forumet vad detta kan vara, den var 5-7 cm lâng…

0

Bo E

23 apr 2007 kl. 18:30

Intressant!

Bild 1 är väl “resterna” eller…?

Bild 2 champinjon

Bild 3 lärksopp…eller?
Har den sådär stora pormynningar?
Färgerna stämmer annars bra med en åldrad lärksopp.

Tack för att vi får titta in i Spaniens svampvärld!

Man känner ju igen sig rätt bra.

Men vad är en clathrus ruber?

Någon slags fingersvamp?

0

Bo E

23 apr 2007 kl. 18:32

Fina miljöbilder oxå!

Insekten?
Kan det bli en skalbagge av den?

0

Mer Bilder

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 18:37

Denna fjärill känner väl alla till. Allmän Svärmare om jag inte har fel, rätta mig annars.
Denna mycket lilla blomma var underbar att skâda eller denna goding. Känner inte till dessa, vet nâgon namnet pâ dessa. Hjälp mig att hitta namnen pâ de tvâ.
Tack pâ förhand

0

cicki T Belgien

23 apr 2007 kl. 18:39

Tack för bilderna! Insekten ser ut som nåt ur “Starwars”.

0

Elisabeth B i Umeå

23 apr 2007 kl. 18:41

Intressant med vandring i Spanien, var? Jag har i flera år tänkt åka till norra Spanien och få se svamp, men det har varit torrt.Kan man få tips!

0

Bo E

23 apr 2007 kl. 18:44

vore kul med några spanska svamprecept oxå!

0

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 18:59

Det kommer, jag lägger in nâgra snart under länken recept senare i veckan :)

0

Bo E

23 apr 2007 kl. 19:02

jag är förtjust i spanska viner, men har aldrig riktigt greppat er matkultur!

Förutom modeflugan “tapas” och helstekt gris på strandpartyn(?)förstås, men det finns väl robustare och vardagligare rätter oxå!

0

skalbaggen (om det är det)

Morgan

24 apr 2007 kl. 05:56

Hade vi inte nån här för ett tag sedan som visste “allt” om skalbaggar?

0

Morgan

24 apr 2007 kl. 05:57

Jo, nu kollade jag upp.. Johnny hette han.

0

Clathrus ruber

Anki

24 apr 2007 kl. 07:00

Ni som är nyfikna på vad Clathrus ruber är och hur den ser ut, googla på namnet och gör ett bildsök. Röd gallersvamp tror jag det svenska namnet är.

0

Oj! Skalbaggar!

Johnny

24 apr 2007 kl. 15:20

Skalbaggsfotot föreställer ingen larv utan en Majbagge (fam Meloidae), en fullbildad skalbagge, vi har tre (fyra) arter majbaggar även i Sverige, men detta är ingen av dessa. Baggen har en mycket mårklig biologi. Skalbaggen, som inte kan flyga lägger 1000 ägg i en grop. Ur äggen kläcks små snabba larver med klor. Larven kryper upp i en blomma, klamrar sig fast i ett bi och “liftar” med detta till bicellerna. Där äter larven upp en bilarv, och sedan livnär den sig av matförrådet. Den förvandlas till en tjock klumpig larv, som följande vår kläcks som fullbilldad bagge som på bilden.

Här en svensk art som jag plåtade i Skåne för ett par veckor sedan.

(Förlåt om detta blev ett långt svar)

Majbagge, Meloe proscarabaeus

0

Mer Bilder

Johnny

24 apr 2007 kl. 15:30

Såg inte fjärilsbilden, men det är någon art av bastardsvärmare, dock inte någon av våra vanligaste.

http://www.myra.nu/bastardsvarmare.html

0

Jonny!

A-M

24 apr 2007 kl. 17:12

Oj, vilken intressant läsning ! Risken finns att jag börjar gilla skalbaggar!

0

Mer Bilder

Svamptokig sen barnsben

24 apr 2007 kl. 17:26

Tack Jonny, jättekul läsning. Insekter är ett mycket spännade omrâde.. Det kommer mer bilder snar hoppas jag :-)

0

Mer Bilder

Evus

24 apr 2007 kl. 19:09

Mycket fina bilder.
Roligt att få se lite från Spanien också.

Fjärilen var så läcker!

0

Mer Bilder

Svamptokig sen barnsben

24 apr 2007 kl. 20:26

Tack Evus:)

0

Mer Bilder

Evus

25 apr 2007 kl. 18:59

Hej igen.
Jag tittade på dina fina blombilder, vet inte alls vad det kan vara, men den sista rosa påminner om akleja tycker jag.
Och den blå tycker jag påminner om “blåöga”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone