Hej alla!
Vâr vandring i Fuensanta ( Murcia Spanien) var riktigt kul. Tyvärr hittade vi inte sâ mânga olika arter av svamp, naturen här är storslagen och gav oss alla en mycket trevlig dag. Vi hittade i alla fall Ängschampinjoner, Lärksopp och rester av vad jag tror är en Clathrus Ruber.
Jag tog lite bilder, hur lägger jag in dem..Ny Här!!
Kul att få se dina bilder! Du svarar bara på det här inlägget, går ner till “jag vill inte..” och skrollar ner till “jag vill bif…” och följer instruktionerna. Ev kan dina bilder vara för stora, hö klicka då på bilden, öppna redigera, sen komprimera till web storlek. Good luck!
Vyn storslagen, detsamma är det gamla fösrsvarstornet till den gamla borgen cirka 1100.
Jag har aldrig sett denna insekt förr, borde vara en larv, den gottade i sig en lite planta i rasande fart..Vet nâgon här pâ forumet vad detta kan vara, den var 5-7 cm lâng…
Intressant!
Bild 1 är väl “resterna” eller…?
Bild 2 champinjon
Bild 3 lärksopp…eller?
Har den sådär stora pormynningar?
Färgerna stämmer annars bra med en åldrad lärksopp.
Tack för att vi får titta in i Spaniens svampvärld!
Man känner ju igen sig rätt bra.
Men vad är en clathrus ruber?
Någon slags fingersvamp?
Denna fjärill känner väl alla till. Allmän Svärmare om jag inte har fel, rätta mig annars.
Denna mycket lilla blomma var underbar att skâda eller denna goding. Känner inte till dessa, vet nâgon namnet pâ dessa. Hjälp mig att hitta namnen pâ de tvâ.
Tack pâ förhand
Skalbaggsfotot föreställer ingen larv utan en Majbagge (fam Meloidae), en fullbildad skalbagge, vi har tre (fyra) arter majbaggar även i Sverige, men detta är ingen av dessa. Baggen har en mycket mårklig biologi. Skalbaggen, som inte kan flyga lägger 1000 ägg i en grop. Ur äggen kläcks små snabba larver med klor. Larven kryper upp i en blomma, klamrar sig fast i ett bi och “liftar” med detta till bicellerna. Där äter larven upp en bilarv, och sedan livnär den sig av matförrådet. Den förvandlas till en tjock klumpig larv, som följande vår kläcks som fullbilldad bagge som på bilden.
Här en svensk art som jag plåtade i Skåne för ett par veckor sedan.
(Förlåt om detta blev ett långt svar)
Majbagge, Meloe proscarabaeus
Såg inte fjärilsbilden, men det är någon art av bastardsvärmare, dock inte någon av våra vanligaste.
http://www.myra.nu/bastardsvarmare.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.