0 447 visningar

19 svar

De är många nu

Ingemar

24 apr 2007 kl. 13:16

Var ute och letade hasselmusbon igår kväll. Vår guide hittade några men mest kunde man se de här hårskålarna lite överallt. I verkligheten är de runt en millimeter.
Det har ju äntligen kommit regn i trakterna som satt fart på svampen.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

24 apr 2007 kl. 13:27

Så otroligt läckert!!!
Varför hittar jag aldrig sådana spännande saker?

0

Morgan

24 apr 2007 kl. 13:29

Härlig bild

0

Svamptokig sen barnsben

24 apr 2007 kl. 13:42

Riktigt cool bild !
Tack för den…

0

PiaFia

24 apr 2007 kl. 14:35

Himla fin bild!

0

Tina Nordberg

24 apr 2007 kl. 14:41

Superläckra ägghalvor . Berätta om dem.

0

Ingemar

24 apr 2007 kl. 15:28

Gå ut i ekbacken Tina. Titta på små pinnar om det finns några ljusa prickar på dem, så där nån millimeter stora. Man behöver lupp för att se på dem närmare. Bilden är tagen med macroobjektiv och många megapixlar så det är därför man ser dem så bra.
Det finns liknande hårskålar på bl a tall och lärk. Just lärk hade du väl gått förbi idag.

0

Helena A

24 apr 2007 kl. 17:45

Oj, . måste ut o kolla alla grenar runt de stora lärkträden på tomtan.

0

Lena M

24 apr 2007 kl. 18:33

Oj, vilken läcker bild, önskar att jag kunde lära mig fota. Men man kan inte allt och hinner inte heller.

0

Evus

24 apr 2007 kl. 19:06

Bara att hålla med de övriga talarna:
Vilken härlig bild!

Jag får sätta på mig “förstorningsglasögonen” nästa gång jag går ut i naturen.

0

Hans v E

24 apr 2007 kl. 22:30

Oj, va fint. Är det på ekpinnar? I så fall är det väl Lachnum - eller som det senaste namnet är - Capitotricha bicolor.

0

Irene A

25 apr 2007 kl. 08:01

Lachnum bicolor - är det en egen art eller samma som växer på hallonkvistar (Lachnum “rubi”)?

Ingemar, berätta hur du gör för att ta sådana fantastiska närbilder. Använder du systemkamera med speciellt makroobjektiv, eller har du något annat knep?

0

Hans v E

25 apr 2007 kl. 10:09

Ja Irene, i gamla Krok & Almquist går Lachnum bicolor på hallon och ek. 
Ja Ingemar, berätta!

0

Ingemar!

Elisabeth J

25 apr 2007 kl. 10:23

Var i Sverige bor du?
Undrar just eftersom ni hittade bon av Hasselmus?

0

Irene A

25 apr 2007 kl. 12:40

Ingemar, jag hade tydligen råkat hoppa över inlägget där du skrev om makroobjektiv och många megapixlar, såg det nu…

Om man har en kompaktkamera med begränsade möjligheter till bra närbilder, kan det löna sig att prova närbildslinser till en sån?

0

Ingemar

25 apr 2007 kl. 17:36

Elisabeth, jag bor i Borås. Vi var ute ett gäng med kommunbiologen och kollade förra årets hasselmusbon som de har på sommaren (se bild). Just det här gick bra att se bara för löven var borta annars är de väl gömda. Här bor de gärna i ledningsgator där bl a ek och rönn förbuskas av betande älg. Hittade förresten en annan svamp också där som jag behöver lite hjälp med, återkommer med den.
Irene, jag vet inte om det finns nån typ av närbildsfilter till kompaktkameror men det vore ju toppen. Har ingen erfarenhet av dem men det ska visst vara ett billigt alternativ till lite mer makro. Skaffade äntligen ett riktigt makroobjektiv (1:1) ganska nyligen och det har inte ångrat än för bilderna blir ruskigt bra mot mitt tidigare kit-objektiv, tar som exempel vitsippan (se bild). Ser fram emot småsvamparna framöver.

0

Irene A

26 apr 2007 kl. 10:13

Vilken häftig vitsippsbild!

Det är inte många kompaktkameror som det går att montera närbildslinser på, men på min nya kamera finns den möjligheten om jag köper en filteradapter till den för ca 200:-. Sen tillkommer linserna förstås.
Måste bara prova, det finns ju så många vackra småsvampar.

Återkommer om detta när jag har hunnit testa och hittat lämpliga fotoobjekt…

0

Lena M

26 apr 2007 kl. 18:19

Vilken bild !!!
Tänk om jag kunde lära mig, två gånger har jag sett en “illandes röd spindel” som var 1, max 2 mm.
Och idag satt en annan insekt på bordet som jag försökte fota för den hade verkligen ett uppkäftigt utseende, men det blev som vanligt bara suddigt.

0

Ingemar

26 apr 2007 kl. 19:05

Jaså Lena, du har insekter som är uppkäftiga mot dig. På dem bara om de mopsar sig :o)
Den lilla röda. Kan inte det varit Sammetskvalster eller liknande, se länken
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/kvalster.htm

De brukar nästan se ut som en spindel med sina åtta ben.
Det är väldigt svårt med den typen av närfoto, som du försökte med, om man har en vanlig kompaktkamera, Lena. Man får ha en hel del tur om det ska bli en hygglig bild.

0

lena M

26 apr 2007 kl. 19:11

Ja, de är inte särskilt sällskapliga må jag säga.  Av länken / bilden att dömma tycker jag att det inte stämmer riktigt på de små röda. Om jag har turen att se dem igen skall jag vara mera observant.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone