Var ute och letade hasselmusbon igår kväll. Vår guide hittade några men mest kunde man se de här hårskålarna lite överallt. I verkligheten är de runt en millimeter.
Det har ju äntligen kommit regn i trakterna som satt fart på svampen.
Gå ut i ekbacken Tina. Titta på små pinnar om det finns några ljusa prickar på dem, så där nån millimeter stora. Man behöver lupp för att se på dem närmare. Bilden är tagen med macroobjektiv och många megapixlar så det är därför man ser dem så bra.
Det finns liknande hårskålar på bl a tall och lärk. Just lärk hade du väl gått förbi idag.
Elisabeth, jag bor i Borås. Vi var ute ett gäng med kommunbiologen och kollade förra årets hasselmusbon som de har på sommaren (se bild). Just det här gick bra att se bara för löven var borta annars är de väl gömda. Här bor de gärna i ledningsgator där bl a ek och rönn förbuskas av betande älg. Hittade förresten en annan svamp också där som jag behöver lite hjälp med, återkommer med den.
Irene, jag vet inte om det finns nån typ av närbildsfilter till kompaktkameror men det vore ju toppen. Har ingen erfarenhet av dem men det ska visst vara ett billigt alternativ till lite mer makro. Skaffade äntligen ett riktigt makroobjektiv (1:1) ganska nyligen och det har inte ångrat än för bilderna blir ruskigt bra mot mitt tidigare kit-objektiv, tar som exempel vitsippan (se bild). Ser fram emot småsvamparna framöver.
Vilken häftig vitsippsbild!
Det är inte många kompaktkameror som det går att montera närbildslinser på, men på min nya kamera finns den möjligheten om jag köper en filteradapter till den för ca 200:-. Sen tillkommer linserna förstås.
Måste bara prova, det finns ju så många vackra småsvampar.
Återkommer om detta när jag har hunnit testa och hittat lämpliga fotoobjekt…
Jaså Lena, du har insekter som är uppkäftiga mot dig. På dem bara om de mopsar sig :o)
Den lilla röda. Kan inte det varit Sammetskvalster eller liknande, se länken
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/kvalster.htm
De brukar nästan se ut som en spindel med sina åtta ben.
Det är väldigt svårt med den typen av närfoto, som du försökte med, om man har en vanlig kompaktkamera, Lena. Man får ha en hel del tur om det ska bli en hygglig bild.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.