0 503 visningar

10 svar

Svamptorkar

Enelie Linköping

24 apr 2007 kl. 21:59

Jag ska försöka torka stenmurklor istället för avkokning.
Men platsbrist i förrådet gör att jag funderar på att köpa en svamptork.
Jag har hitta några på nätet men är osäker på vilka skillnader som finns mellan apparaterna.
Någon som har tips och rekommendationer?

Till att börja med så får jag väl ta den gamla beprövade metoden med att trä dem på sytråd.
Men hur håller man dem dammfria?

(Övrig svamp som jag torkar brukar jag ha på ett nätfönster och med lakansväv över.)

0

klas jaederfeldt

24 apr 2007 kl. 22:05

du skall inte torka dina murklor i högre värme äm ca 18 grader, jag har hört någongång (vet inte om det är rätt, att högre värme binder giftet i svampen) jag lägger bara en kall-luftsfläkt som blåser mina torra

0

Helena A

25 apr 2007 kl. 06:20

Jag torkar mina i svamptork. Men då kokar jag av dom en gång vid tillagning.
Har en jättebra prisvärd tork från OBH Nordica. Kostar ca 500 kr i elfackhandeln.

0

A-M

25 apr 2007 kl. 06:38

Jag gör som klas , kall-luftsfläkt , det fungerar alldeles utmärkt.T.ex kupevärmare (utan värme).
Det fins också små fläktar , endast ram med fläkt att köpa.
Energi-åtg c.a 20 W
Ska försöka lägga in en kopierad bild.

0

Beteckning på fläkt

A-M

25 apr 2007 kl. 06:41

Skulle förstås följt med bilden.
Den kommer nedan.
ebm ws 107.

0

Beteckning på fläkt

Anitha, Umeå

25 apr 2007 kl. 09:25

Jag föredrar torken EVERMAT. Den är visserligen dyr ca 1600:- Ollorna har metallunderlag och inte plast. Jag provade först OBH Nordica, men luktade så mycket plast när torkvärmen startade.
Det beror ju på hur känslig man är.

0

Evermat

gunhild

25 apr 2007 kl. 11:28

Kolla den här sidan med den absolut bästa svamptorken.
http://www.europlast.se/

0

Evermat

Helena A

25 apr 2007 kl. 12:17

Jag som har OBH Nordica har då inte kännt nån plastlukt.
Vid ett tillfälle lånade jag en Evermat och använde den och min jämnsides.
Märkte absolut ingen skillnad i torkning, effektivitet osv.

0

Anitha, Umeå

25 apr 2007 kl. 15:09

hej igen!
Jag håller med sista inlägget.
Det är så individuellt, jag klarar inte OBH, det innebär ju inte att ingen gör det.

Ha det bra i det val du gör
Enelie

0

Evermat

Mikael Lindqvist

13 maj 2007 kl. 16:38

Jag håller nog med Anitha.Evermat har jag alltid kört med och så får det bli.Jag har en svampkompis som köpte OBH och var inte alls nöjd.Svampen torkades för hårt.Vet ej varför.Man borde väl kunna ställa värmen på den med.

0

Torka inte inomhus

Marit D

15 maj 2007 kl. 11:58

Jag antar att ni inte torkar murklor inomhus!? För dem som inte vet så kan man alltså få en kraftig reaktion på ångorna i t ex bilen om man har korgarna fulla med murklor och även om man torkar murklorna inomhus där man vistas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone