0 277 visningar

4 svar

Vårsvamp

Lena M

25 apr 2007 kl. 14:02

Mina första fynd i vår herres hage om man frånser de tre murklorna ( en till idag )
De här små växer i hästhagen där det en gång i tiden stått hus. De minsta var bruna, större ex. beiga i olika nyanser. Kände varken doft eller smak och vet inte vad jag skall leta i för släkte. Snälla hjälp !

0

Irene A

25 apr 2007 kl. 14:10

Jag tror att det finns begravda kottar i marken där.
grankottar: grankotteskivling
tallkottar: tallkotteskivling
bitter kotteskivling borde ha haft bitter smak, men det kanske de inte har alla gånger.

0

Bo E

25 apr 2007 kl. 14:40

Nu kom det igen!

“Begravda kottar”!

Vill minnas att jag förvånades över en bild härom veckan där kotteskivlingen växte direkt på en kotte.

Då kan bägge växtsätten förekomma!

Intressant upplysning.

De är väl ätliga om de inte är bittra då?

Förmodliogen har man sett dessa men utan att veta att det är de.

Är det varianter av samma art på tall och gran?

0

Lena M

25 apr 2007 kl. 14:44

Jaha, det har varit både gran och tall där tidigare , nu är det mesta nedtaget.  Inte lär man bli mätt på dessa om man nu funderar på att plocka dem och det struntar jag i.Men tack för svaret !

0

Mattias Andersson

27 apr 2007 kl. 10:50

Den bittra kotteskivling som jag hittade i veckan var inte bitter i smaken, men den hade så tydliga lansettformade cystider att det inte var någon tvekan. Den ska också vara något kalkkrävande. Makroskopiskt kan det vara svårt att skilja den “bittra” från den vanliga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone