0 324 visningar

25 svar

Svampkorg i väntan på svamp

Nina H, Sthlm norr

25 apr 2007 kl. 22:26

Imorgon är det jag som tar fram svampkorgen, tar på handskar och sax och ger mig ut och plockar nässlor. Så mycket det kommer nu! Här skall lagas nässelsoppa och torkas nässlepulver.

0

Morgan

25 apr 2007 kl. 22:38

Nässelpulver??
Jag brukar ta späda blad av nässlor och koka soppa.
Berätta mer om pulvret.. Torka, mala och använda som krydda?

0

Nina H, Sthlm norr

26 apr 2007 kl. 22:24

Ja, torka som svamp och mala. Har aldrig provat förr, men har för mig att jag sett det som ingrediens i bröd. Blir säkert bra som krydda i soppor o grytor.
Ja, sen kan man göra hårinpackningar med nässlepulver i olivolja. Bra att ha tänkte jag.
Soppan blev bra, men inte uppskattad av alla. Nu ligger det lite blad på tork.

0

Lena M

27 apr 2007 kl. 07:28

Om ni skriver in brännässlor i sökrutan kan ni läsa om alla förträffliga egenskaper den har. B.l.a kan den användas till the, soppa, rik på mineraler och vitaminer, färga garn, nässelvatten för besprutning av ohyra på växter m.m. och gratis.

0

Helena A

27 apr 2007 kl. 17:04

Falbygdens ost sålde otroligt god ost med nässlor runt jul.

0

Evus

27 apr 2007 kl. 17:12

Tack för tipset/påminnelsen.
Jag glömmer alltid att jag ska plocka nässlor på våren innan det är för sent.För visst är det väl bara de unga nässlorna man plockar? Jag har hört att man kan göra bra miljövänlig växtgödning av den.
Och efter att ha googlat så fann jag att den är ju jätte nyttig och bra mot mycket.

I en länk stod det bl.a…
.....löser obehagliga problem - svartsjuka, missunnsamhet, skvaller”
:-))))

0

Nina H, Sthlm norr

27 apr 2007 kl. 22:47

Nässelvatten att gödsla med kan man göra även på de stora otäcka - men då gäller det att ha rejäla handskar!!!!!!

0

Evus

27 apr 2007 kl. 23:36

Tack Nina:-))
Då behöver jag inte ha sån panik med just det ändamålet.

Jag tänkte plocka lite nässlor i morgon för att torka till te och andra nyttigheter.

Måste man pyssla om nässlorna på något särskilt sätt under torkperioden eller sköter dom sig själva?

0

Hanzzon

28 apr 2007 kl. 10:23

Vi brukar torka nässlor och ge till hönsen under vintern. Nyttigt och gott och äggen blir väldigt fina.  :)
Mvh

0

Nina A

28 apr 2007 kl. 10:33

ett tips är att hittar man ett mycket bra nässelställe så kan man även under sommaren plocka på sig lite nässlor att torka!

Man kapar av nässelbuskarnas toppar och väntar på att nya gröna sidoskott kommer. Och så plockar man sidoskotten och torkar eller lagar mat på det :D

ska nog också plocka lite nässlor, tack för idén!

0

Nässlor

Tony S

28 apr 2007 kl. 14:56

Funkade helt ok med nässlor även i vegetarisk paj. Bytade bara ut spenatbladen i receptet.

0

Peter

28 apr 2007 kl. 17:02

Jag har plockat ordentligt med urfina nässlor redan, förvällt och fryst in. Men det där med nässlepulvret låter så intressant att jag skall ta och ge mig ut i morgon och plocka mer.

0

cicki T Belgien

28 apr 2007 kl. 17:14

Kan tipsa om http://www.icakuriren.se  På förstasidan finns en länk till smarriga saker man kan göra på nässlor

0

Lena M

28 apr 2007 kl. 17:18

Ja där fanns en del recept, piggelindrink känner jag för nu.

Är det någon som provat kirskålen, skall ju gå att äta de späda bladen av dem, liksom maskrosens, men den tycker jag smakar beskt

0

Nina H, Sthlm norr

28 apr 2007 kl. 17:21

Enda sättet att bli av med kärsen är väl att äta den….SUCK! Hos mig finns den i överflöd och varenda sommar startar jag ett krig - som jag givetvis förlorar!
Trädgårdens värstingar som dessutom har underjordiska system i flera nivåer.
Kanske man skulle prova en paj i alla fall….

0

Lena M

28 apr 2007 kl. 17:35

Ja gör det så får vi höra om det är gott, jag sökte den faktiskt ett år. I stället är jag drabbad av åkervindan som snärjer in sig överallt, visserligen fin när den blommar men den tar över totalt.

0

Boktips i väntan på svamp

Peter

28 apr 2007 kl. 17:59

Dagens boktips:

http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=45123

“Kan man äta sånt”, en genomgång av vad man kan äta bland vilda växter ute i skog och mark. Nu tydligen i omarbetad upplaga. Jag läste den när jag var liten, runt 12 år tror jag, och det var en riktig ögonöppnare.

Det är inte “överlevnad” även om ämnena kan vara relaterade.

Vi hade förresten en guru på området nära vårt lantställe, Gösta Wilson. Bekant? Han levde som han lärde så länge han levde.

0

Boktips i väntan på svamp

Lena M

28 apr 2007 kl. 18:22

Intressant, jag såg att den fanns b.l.a på Bokus för 182:-

0

Kirskål

Evus

28 apr 2007 kl. 21:43

Det värsta är att ju mer man drar upp, ju mer förökar dom sig via rotsystemet.

Jag har dom i en rabatt och dom förökar sig mer och mer för varje år.

Man kanske helt enkelt får se dom som fina marktäckare, eller göra om rabatten till “grönsaksland”

0

Kirskål

Tina Nordberg

29 apr 2007 kl. 00:04

Riktigt späda skott av Kirskål finklippt på kokta morötter. Och en klick SMÖR förstås.
Boken Kan man äta sånt av Inger Ingmansson är riktigt kul o läsvärd.

0

Kirskål

Lena M

29 apr 2007 kl. 07:56

Evus, du får äta upp dem, såg ett recept på förvälld kirskål, grovhackad med en vitlöksklyfta och lite olivolja som pålägg på en grovt bröd ?

0

Kirskål

Tina Nordberg

29 apr 2007 kl. 08:38

eller Kärs som den kallas har lite kryddig smak. Passar ofta som ett utbyte för persilja.

0

Kirskål

Hanzzon

29 apr 2007 kl. 09:43

Våra grisar älskar kirskålen.
Vi hade den i hela trädgården förut, men sedan minigrisarna anlände får man leta med förstorningsglas efter den.
Synd med tanke på era fina matlagningstips.  ;)
Mvh

0

Kirskål

Evus

29 apr 2007 kl. 10:02

Jag kan skicka över ett lass till dig Hanzzon:-)))))

Nu vill jag önska er alla en trevlig Valborg och en skön första maj.

Nu drar jag ända in i hälsingland ett tag.  :-))

0

Kirskål

Hanzzon

29 apr 2007 kl. 10:09

Det samma Evus! :p
Mvh

0

Kirskål

Tina Nordberg

29 apr 2007 kl. 10:21

Trevlig Valborg på er alla.
Den som vill ha Kärs är välkommen att hämta gratis hos mig.Visst är jag generös, men det är ju snart 1 Maj.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone