Ja, torka som svamp och mala. Har aldrig provat förr, men har för mig att jag sett det som ingrediens i bröd. Blir säkert bra som krydda i soppor o grytor.
Ja, sen kan man göra hårinpackningar med nässlepulver i olivolja. Bra att ha tänkte jag.
Soppan blev bra, men inte uppskattad av alla. Nu ligger det lite blad på tork.
Tack för tipset/påminnelsen.
Jag glömmer alltid att jag ska plocka nässlor på våren innan det är för sent.För visst är det väl bara de unga nässlorna man plockar? Jag har hört att man kan göra bra miljövänlig växtgödning av den.
Och efter att ha googlat så fann jag att den är ju jätte nyttig och bra mot mycket.
I en länk stod det bl.a…
.....löser obehagliga problem - svartsjuka, missunnsamhet, skvaller”
:-))))
ett tips är att hittar man ett mycket bra nässelställe så kan man även under sommaren plocka på sig lite nässlor att torka!
Man kapar av nässelbuskarnas toppar och väntar på att nya gröna sidoskott kommer. Och så plockar man sidoskotten och torkar eller lagar mat på det :D
ska nog också plocka lite nässlor, tack för idén!
Kan tipsa om http://www.icakuriren.se På förstasidan finns en länk till smarriga saker man kan göra på nässlor
Enda sättet att bli av med kärsen är väl att äta den….SUCK! Hos mig finns den i överflöd och varenda sommar startar jag ett krig - som jag givetvis förlorar!
Trädgårdens värstingar som dessutom har underjordiska system i flera nivåer.
Kanske man skulle prova en paj i alla fall….
Dagens boktips:
http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=45123
“Kan man äta sånt”, en genomgång av vad man kan äta bland vilda växter ute i skog och mark. Nu tydligen i omarbetad upplaga. Jag läste den när jag var liten, runt 12 år tror jag, och det var en riktig ögonöppnare.
Det är inte “överlevnad” även om ämnena kan vara relaterade.
Vi hade förresten en guru på området nära vårt lantställe, Gösta Wilson. Bekant? Han levde som han lärde så länge han levde.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.