Ursäkta om jag kommer med en ormfråga men jag vet att det finns rätt kunnigt folk i forumet. Fast jag letade förstås efter svamp när jag träffade på den :)
Jag tänkte huggorm direkt när jag såg den och mönstret, se bild ett. När jag kom hem och tittade på bilderna såg jag pupillen som är rund (bild två) om inte jag ser fel. Den kan ha varit så där 30-40 cm, som jag uppfattade den. Kollade bilder på hasselsnok på nätet men de ser inte alls ut som den här. Exempel http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/hasselsnok.htm
Jag får inte ihop det. Vad tror ni?
Kolla in ormens öga.
Det är en snok du fotat Ingemar.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.biopix.dk/Temp/JCS%2520Vipera%2520berus%252030859.jpg&imgrefurl=http://www.biopix.dk/Photo.asp%3FLanguage%3Dsv%26PhotoId%3D33284&h=480&w=640&sz=58&hl=sv&start=14&um=1&tbnid=Hdc7bX9PMjFoxM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dhuggorm%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4HPNN_sv___SE219%26sa%3DN
Hej, det är en snok.
Ett mycket vackert exemplar av hasselsnok.
Det förekommer liksom hos huggormar en hel del färg och teckenvariationer.
Tyvärr är inte hasselsnokar så jättevanliga så man ser dem sällan om man inte vet var man ska leta.
Grattis till ett fint reptilfynd!!! =)
Hej!
Vilka häftiga bilder!
Ta kontakt med någon på Länstyrelsen naturvårdsenhet eller något sådant och rapportera, du har ju bildbevis, skulle aldrig trott att det var en hasselsnok, inte huggorm heller!
Någon som kanske hade rymt eller blivit utsläppt det har man hört!
Mycket vacker var den, jag såg en huggorm som var blågrönsvart vid zigzagen, tyvärr kan man inte återskapa det med kameralinsen.
Jag kan ju informera vår kommunbiolog nästa gång vi träffas, Elisabeth. Det verkar vara rätt variationsrikt mönster på ormarna. Riktigt intressant, nästan så man blir lite “ormbiten” av dessa möten.
Tycker det har varit ganska många tillfällen som jag sett orm redan i år.
Jag har suttit och letat på nätet även det latinska namnet men inte hittat någon bild på färger som den här, har du mer bilder?
Sidolinjen på huvudet är ett bra kännetecken står det.
Den föder också levande ungar, jaha då var det inte bara huggormen som gjorde det i Sverige!!!!!
Just det, Elisabeth. Det var just färgerna och teckningen som förbryllade mig, men pupillen är tveklöst rund. Tyvärr har jag inga mer bilder på Hasse som den nu heter. Jag ska tillbaka fler gånger i år så vi får väl se.
Skickar med en bild på Hugo Huggorm så länge, som jag träffade för några veckor sedan som jämförelse. Ögat är lite mörkt men har pupill i lod.
Fjällen har ju tydlig mittköl, vilket talar för huggorm. Samma gäller för de många små plåtarna på huvudet, färgen och att den är stubbsvansig. Dessutom saknar den helt hasselsnokens mörka linje genom ögat, liksom dess bruna färger.
Tror alltså helt på huggorm, trots den runda pupillen.
http://www.uhf.se/orm_pa_tomten.html
Hej Ingemar!
Jag kan inte släppa bilden på din häftiga orm!
Kan du inte ta kontakt med någon ormkunnig, Skansen eller någon annan person, det finns mycket på nätet, så vi får en förklaring på din vackra orm!
När jag var på svamputflykt nära Skövde för något år sedan hittade jag ett konstigt rede som de först trodde tillhörde en hasselmus, men det skulle senare visa sig att det var en pungmes som hade byggt bo.
I redet låg det ägg kvar skulle det visa sig, boet hamnade hos biologi läraren på skolan i Gullspång han är mycket fågelintresserad.
Tänk vad mycket roligt det finns att lära sig i naturen och det är gratis också.
Ingemar,
100% att det där är en Huggorm.
Huggormens dräkt har massor av olika nyanser. Allt frân nästan svart till olika bruna nyanser. Jag hade nämligen en ovanlig hobby när jag var 10-15âr âldern. Jag samlade pâ just pâ Huggisar under sommararna, till min mammas förtvivlan förvarade jag dem pâ bakgârden i gamla akvarier. Sâ den teckningen har jag sett förut.Huggormen är ett ganska snäll djur bara man tar det lungt och inte skrämmer den. Det finns en lite ovanligare variant av Huggormen och den finns pâ Lilla Karlsö.
Skumt, men det enda det kan vara är huggorm, dock med en rund pupill.! Hasselsnoken har inte alls denna fjälluppsättning i huvudet. På kroppsbilden hade jag inte alls tvekat, eftersom det är en TYPISK huggorm!
Mvh
Bo Jonsson
Curator of Mammals
Skansen-Akvariet AB
115 93 Stockholm
Phone number: +46-8-4428039
Fax number +46-8-6607335
Homepage http://www.skansen-akvariet.se
E-mail bo.jonsson@skansen-akvariet.se
Kjell, skriv till fib.boras@passagen.se
så får du en riktig adress.
Om det är nån annan som vill skriva så går det också bra.
Tja, det var alltså inte helt enkelt med Hasse Hugg. Skickade en förfrågan till Claes Andrén, när jag svar så får ni också veta.
Alltid lär man sig nåt på sånt här, förhoppningsvis säkert kunna skilja arterna åt när alla bitar faller på plats. Kanske det är som Irene säger att pupillen blir rundare när de blir stressade. Jag fick springa i cirklar runt den för att den inte skulle försvinna när jag skulle ta bilderna. Bara som en gissning.
Eftersom jag var 100% säker pâ att ormen pâ dina bilder var en huggorm sâ tog mig friheten att ta kontakt med Torbjörn Peterson pâ Naturhistoriska Museet. Han är Herpetelog(Ormexpert) Detta är hans svar.
Hej!
Bägge bilderna visar mycket tydligt en huggorm (Vipera berus). På den första bilden är färgteckningen omisskännlig och några andra svenska ormar kommer inte i närheten av denna! På den andra bilden är huvudet ett tydligt huggormshuvud. Minnesregeln att svenska snokar har rund pupill och huggormen spaltad, bör kompletteras med: i dagljus. I svagt ljus är även huggormens pupill rund (vilket bilden visar mycket tydligt), liksom hos ex. geckoödlor och många andra nattdjur som har spaltad pupill i starkt ljus under dagtid. Det finns en mängd andra karaktärer som skiljer huggorm från svenska snokar och med lite vana räcker det med en snabb blick för att skilja dem åt.
Mvh
Torbjörn Peterson
Jourhavande herpetolog
Naturhistoriska Riksmuseét
Tina, det skulle säkert vara bra med lite olika avdelningar för oss som skriver här. Tyckte att i höstas var det svårt att hänga med plus att man skulle vara ute och kolla svamp. Om inte jag minns fel tänkte Mikael ändra på forumet framöver på nåt sätt. Det är ganska ovanligt att man inte ens behöver logga in för att skriva men det är ju enkelt att plita ner några rader.
Jag har förresten fått svar från Claes Andrén, känd bl a från TV, och kompletterar med det.
Ofta har huggormen en spaltformad pupill (som kattens), men pupillens form beror på hur ljust det är. Det är alltså ingen säker karaktär. Tittar man på fjällen så ser man en tydlig köl som löper som en takås mitt på fjället. Detta är typiskt och en säker artkaraktär för snok och huggorm (hasselsnoken har släta fjäll och kallas ibland slätsnok). Enklast att skilja snok och huggorm är att titta på teckningen och plåtarnas utseende på huvudets ovansida. En snok är relativt enfärgad i grå, svarta eller bruna nyanser och kan ha mörka prickar eller små fläckar längs kroppen och den har stora plåtar på huvudets ovansida. Detta stämmer inte med bilderna.
En huggorm har typiskt små plåtar och fjäll på huvudet, vilket stämmer och en tydlig zigzag formad teckning på ryggen och mörka fläckar på kroppens sidor, vilket också stämmer. Huggormen är ovanlig genom att könen har olika färg. Hanen brukar vara ljust grå, vit eller ibland blå med svart teckning. Detta är mest tydligt under parningstiden mitt i april direkt efter ömsningen. Det är precis en sådan hane du sett och fotograferat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.