Lite information om växternas medicinala egenskaper.
Jordreva ´glechoma hederacea`
Kransblommiga växter
Känd som läkeört sedan medeltiden.
På 1500 talet användes den som botemedel mot både invärtes som utvärtes sår samt invärtes mot depression och vansinne, och har till och med brukats som skydd mot trolldom.
Då skulle man binda en krans av jordrevan , plockad på (passande) valborgsmässokvällen, bunden vid midnatt. Den som sedan bar denna krans på huvudet fick så skarp syn att hon genast såg vilka kvinnor som var häxor.
Den höga halten av garvämne gör den stoppande vid diarréer.
Använda delar:
Blommande grenspetsar.
Kabbeleka `caltha palustris`
Ranunkelväxter
De avrundat hjärtformiga bladen har tidigare använts som grönsak, inlagda i vinäger fick de späda knopparna tjäna som ersättning för kapris. I vissa trakter har bönder använt den till att färga smör med.
Även om dessa användningssätt torde vara ofarliga bör man inte förtära kabbeleka i färskt tillstånd; örten hör till familjen ranunkelväxter och är liksom många andra inom familjen vacker men giftig.
Inom homeopatin används en essens utvunnen ur den blommande örten invärtes vid hudutslag, annars används kabbelekan för det mesta utvärtes.
Ett omslag tillverkat av de torkade bladen framkallar lokala hudretningar som i någon mån lindrar vissa reumatiskt betingade smärtor.
Använda växtdelar: Blad.
Ur: Örtmedicin och växtmagi
Mvh
God morgon. Jag vet att detta är GRÄSLIGT svårt. Men ville ta med dem, de är ju åxå vackra. Om ni vill gå vidare kan jag rekomendera : Den virituella floran. En fryleart( Luzula) är det, ni vet åxå vilken det inte är. Någon som vill försöka? Irene Har gett bra ledtrådar.
En gammal och inte så bra bild, men den har svampanknytning.
Denna blomma är helt beroende av en svamp för att kunna gro och leva. Jag har inte hittat någon uppgift om vilken svamppartner just den här arten har, men flera av dess släktingar är beroende av skinnsvampar i släktet Tulasnella. Vad heter blomman?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.