0 306 visningar

10 svar

Kan nån förklara...

gunhild

29 apr 2007 kl. 10:22

Den här hittade jag när jag krattade gräsmattan vad kan det vara och hur har det bildats?
Påminner om något jag fick från havet i Grekland en gång.

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 10:32

Men vad häftigt , vet inte vad det är.

0

Tina Nordberg

29 apr 2007 kl. 10:33

Ja nu har havet haft högvatten, det ser då ut som en Sjöborre.
Har ingen annan förklaring. Bild 1 trodde jag först var igelkottaskinn.Men…........det sket sig på bild 2.Spännande iaf.

0

Jämförelse

gunhild

29 apr 2007 kl. 10:58

Jag har en torkad sjöborre från Grekland tog en jämförelsebild dom är onekligen lika men den jag hittade har ju gröna barr.

0

Irene A

29 apr 2007 kl. 11:30

Den liknar en tångborre - men det är ju en västkustart.
Inte kan det väl ha varit skärtorsdagsstormen som tog den med sig ända dit?

0

Hans v E

29 apr 2007 kl. 15:03

Min kollega säger att det är ett insektbo som en larv har tillverkat och bott i innan den har förpuppats.

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 15:56

Fick du inte veta vad för sorts larv som göt dessa bon ?

0

Irene A

29 apr 2007 kl. 16:56

Det var jättebra bilder som jag tycker visar tydligt vad det är för organism.
Taggarna har ringformade förtjockningar vid basen (alltså inget som någon larv bygger, inte heller någon gallbildning), och skalet är uppbyggt av 5 sköldar som man ser mönstret av på insidan. För mig är det utan tvekan någon art av sjöborre, och vad jag kan förstå finns det ingen annan riktigt grön art än tångborren:
http://www.unterwasser-welt-ostsee.de/html/strand-seeigel.html

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 16:58

Men hur har den hamnat på Gunhilds gräsmatta, någon som vill skoja eller vad ?

0

Charina

29 apr 2007 kl. 17:33

Ja, hur hamnade Novalucoltabletterna, jag hittade i skogen häromdan, just där bredvid skogsvägen… ?!
Jaha, vem vet…..?

0

gunhild

29 apr 2007 kl. 17:52

Nu när jag vet vad det är, tack Irene, så får jag väl forska lite bland grannarna, kanske ngn som, precis som jag haft den som prydnad och så har den blåst ut genom fönstret och hamnat hos mig, att den skulle blåst hit från västkusten är väl lite för långsökt, hör av mig om jag lyckas lösa mysteriet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone