efter ett hus med en gammal källar, en lönn som delvis var av och full med tickor, björk- platt och musslingar och en hel orkester uppe bland lönnblommorna. ( bin , humlor, getingar , jag vet inte )
Men är de här också någon slags mussling som växte så gyttrat, nu var de som att bryta i pergament. ( som jag aldrig gjort )
Lena, tänkte du på om “musslingarna” hade (lite rufsiga) taggar på undersidan? Om de hade det, är det en gammal grentaggsvamp, Climacocystis septentrionalis.
Det där är ju ett träd som man skulle kunna hitta koralltaggsvamp på till hösten också.
Härliga bilder, lite mer grönska än det har hunnit bli här.
Jag hade faktiskt tagit en bit och lagt i fickan och det är taggar på ca 2-3mm, nu gulbeiga. Rufsig tja, men det olika längd på dem.
Koralltaggsvamp, då måste jag kolla, jag brukar passera där rätt ofta under svampsäsongen. och så var det väl fnöskticka inte björk- som jag skrev
Hanzzon, det dröjer nog ett tag, det är ett par mil dit, men jag lovar att återkomma, blev ju nufiken på om det kommet en koralltaggsvamp på trädet / träden.
Men Irene , nu när jag läst på så står det att taggarna är 5-15 mm kan det vara grentaggsvampen ändå som av ålderns rätt krympt?
Ja så kan det vara , eller är.!
I höst kommer jag att stanna och kolla vad som händer på dessa gamla murkna trädstammar.
Gysinge nationalpark är också ett eldorado av gamla ekar, lönnar och svampar som trivs i den miljön. Fyra mil härifrån och vad skall jag tro, 6 - 7 mil ifrån Uppsala. Det var där jag såg den första blod- och eldsoppen förra året.
Ja, Det är vackert där!
Gick en vandringsled där för några år sedan när bandet varit på “turné” i Sandviken övernattade vi i Gysinge.
Där fanns vandrarhem och en folkhögskola och verkade vara lite museal bruksort liksom.
Fina miljöer vid Dalälven, men det var en kall period om våren så ingen svamp i sikte.
Kan tänka mig att det finns under rätt säsong!
Fördelen med att vandra i naturen så här års är ju annars att det är jämförelsevis lätt att ta sig fram.
Man kan komma t ex husruiner inpå livet som annars är övervuxna med nässlor etc etc.
Och man ser ju tydligare alla ojämnheter i marken innan gräset växer upp igen.
Likaså på kalhyggen som senare blir ogenomträngliga slysnår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.