0 326 visningar

20 svar

det surrar så härligt i luften nu

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 17:51

Kollade igenom min enda levande bikupa i dag, det ser bra ut för framtiden

0

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 17:54

1 bin på kaka med öppet och täckt yngel
2 Den stora är bidrottningen

3 yngel och biägg

0

Maric

29 apr 2007 kl. 18:10

Blr du ofta stucken?

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 18:19

Fina bilder, honung är ju så gott och nyttigt. Tar du tillvara bivaxet som också innehåller en del bra ämnen ?

0

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 18:56

har så snälla bin nu så får nog inte mer än max 15 stick/året, annat var det förr när jag hade 16 samhällen, en del riktigt ilskna, vaxet sänder jag iväg till smältning, och köper nya vaxmellanväggar så bina har något att bygga ut ramarna på

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 19:16

Jasså, jag vet inte riktigt hur det fungerar, trodde att bina fixade vaxet själva. Oj vad mycket man inte kan och vad man får lära sig på svampguiden så här i väntans tider.
Berätta gärna mer hur det hela hänger ihop Klas.

0

Bo Reyer

29 apr 2007 kl. 20:27

Eftersom detta är ett svampforum, undrar jag vilka svamparter du hoppas ska pollineras av dina bin. Jag har märkt att du har humor, så du tar nog inte illa upp för detta lilla skämt. Ha en trevlig helg.

0

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 20:47

Bina samlar faktiskt in en ascomycet som heter Propolis versicolor, som de blandar med sitt vax, och gör sk, kittvax av, detta använder bina att täta för vintern, kittvaxet har dessutom starka bakteriehämmnande ämnen, det säljs till syhöga priser på hälsokosten. Vidare kan bin bli angripna av svampsjukdomar som förvandlar deras yngel till hårda klumpar (orkar inte slå upp namnen nu)
jo lena Bin svettas ut vax att bygga med, men om de får bygga sina kakor hur som helst blir det så svårt att slunga ur honungen, därför gör man präglade mellanväggar av vax för att få bina att bygga ut dem rakt

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 21:00

Klas, jag är ingen kvällsmänniska, skall ta del av ditt svar i morgon och kanske har jag har mera frågor.

0

Svamp/ Bin

Tina Nordberg

30 apr 2007 kl. 08:22

Inte svamp av bin??????

Varifrån kommer då Honuggsskivlingen ?
Och alla Vaxskivlingar?

0

Svamp/ Bin

Lena M

30 apr 2007 kl. 08:26

Jag sökte på ” biodling ” och hittade bra information hur bisamhällen fungerar, intressant.
Klas, har du hållit på med bin länge?

0

lena

klas jaederfeldt

30 apr 2007 kl. 09:54

en bit över 30 år tror jag

0

Lena M

30 apr 2007 kl. 10:15

Ja, då kan du detta på dina fem fingrar förstår jag.
Drönaren har det väl trevligt ända till hösten kommer, då det är ajöss med honom om jag förstått det hela rätt.

0

Propolis

Hans v E

30 apr 2007 kl. 10:16

Kan tillägga att svampen Propolis versicolor heter puderbädd på svenka och är mycket vanlig. Ses som små vita fläckar på lövved. När jag var på ett salutorg i södra Frankrike och såg skylten “Propolis” undrade jag om de sålde svamp, men det var mycket riktigt honung.

0

klas jaederfeldt

30 apr 2007 kl. 10:51

Lena, Drönaren har det trevligt bara han inte “pippar”, samlaget sker högt upp i luften, efter det han fått in lämmen i drottningen , kastar han sig bakåt, och ett spermapaket trycks in i henne med en kraft av 500 kg, detta gör att hela bakkroppen på Drönaren exploderar. och han faller död till marken

0

Tina Nordberg

30 apr 2007 kl. 11:31

Det är därför man aldrog hört ett bi skryta över sina erövringar.

0

BaWa

30 apr 2007 kl. 11:58

Ordet bisexuell fick helt plötsligt en annan betydelse ;-)

0

Lena M

30 apr 2007 kl. 12:01

Nu tänkte jag på de stackars drönare som överlevt men som dödas av arbetsbina på hösten vid den s.k ” drönarslakten “. men den / de som befruktar drottningen går ju inte heller nåt vidare öde till mötes.

0

klas jaederfeldt

30 apr 2007 kl. 15:01

en lite konstig sak är att de som skall bli drönare föds ur obefruktade ägg, Dörönarcellerna är större och när drottningen sticker ner bakkroppen i dessa så känner hon att det är drönarceller och stänger av tillförseln av lagrade spermier.
Resultat en Drönare

0

Hans v E

30 apr 2007 kl. 16:09

Ja, vad har “puderbädd” för intresse jämfört med detta!

0

Lena M

30 apr 2007 kl. 16:51

ja, det är synd om drönarna som är faderlösa, också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone