0 267 visningar

14 svar

tulpaner?

Lisa G

29 apr 2007 kl. 20:39

hejsan alla otroligt duktiga svampmänniskor, jag delar ert intresse, men har långt kvar innan jag får nån asterisk, , ,
vad har jag hittat?

0

Alf Pallin

29 apr 2007 kl. 20:45

Ser ut som tulpanskål.

0

Lisa G

29 apr 2007 kl. 20:46

provar med ny storlek, dom ser faktiskt ut som tulpaner, , ,

0

Lena M

29 apr 2007 kl. 20:54

Lisa , gissa om jag hade problem med bilderna i början, Men efter idogt arbete ifrån forumdeltagarna så ramlade ” tjugofemöringen ner ” och tack för de.

0

Lisa G

29 apr 2007 kl. 20:56

tusen tack, tänk att jag var så nära sanningen, , , :-)
jag följde rådet på förminskning av bilder, det var nog lite för litet, ,

0

Anki

30 apr 2007 kl. 06:30

Det finns en skålsvamp som heter tulpanskål, Microstoma protracta. Den brukar komma så här på våren och växer på i marken dold lövved. Har tyvärr ingen bild på den, men det är det nog någon annan som har.

0

Hans v E

30 apr 2007 kl. 10:29

Grattis till tulpanskålarna. Det är en sällsynt vårsvamp. Finns i början på Nyléns första svampbok. I gamla svampböcker hette den flikskål. Varifrån är bilden? Svampen är bl.a. funnen vid Edssjön i Upplands Väsby, Eldgarnsö, Tullgarnsnäs och några platser i norrland.

0

bjuder på bild

klas jaederfeldt

30 apr 2007 kl. 10:45

denna hittades på Eldgarnsö för några år sedan, hoppas finna den igen den 5/5

0

bjuder på bild

Tina Nordberg

30 apr 2007 kl. 11:27

Oj vad söta de är, hoppas du hittar dem igen o bjuder på mera fina bilder.

0

bjuder på bild

Lisa G

30 apr 2007 kl. 17:27

hejsan
så glad jag blir, , , som nyfrälst så är alla fynd, just fynd! svampen har jag hittat i Härjedalen och här är den inte ovanlig. Jag har hittat skapligt mycket av den, dels på tallhed med gammal bebyggelse lite gräs, samt på en 40 årig gräsmatta, eller mossmatta om man så vill.

0

bjuder på bild

Irene A

30 apr 2007 kl. 18:04

Fascinerande att du har hittat mycket tulpanskål i Härjedalen! Jag har bara sett den två gånger: i Gagnef nära Dalälven (under gråal tillammans med vinterskål), och vid Enån i Rättvik (kalkrik granskog där det också växte bombmurklor).

0

bjuder på bild

Lisa G

30 apr 2007 kl. 20:39

blev så fascinerad av tulpanskålen att jag bad min käre man att fotografera med riktig kamera, själv använde jag mobilkameran, , ,

0

bjuder på bild

Tina Nordberg

30 apr 2007 kl. 21:20

Fin fina bilder. De är sååååååå söta.

0

irene

klas jaederfeldt

30 apr 2007 kl. 23:00

finns du inte i umeå nu, för några år sedan såg jag massor där i krokarna vet inte var, men vad som slog mej var att dom var större och vackrare än de i sdml

0

klas

Irene A

1 maj 2007 kl. 16:06

Jag ser att du har varit på Ön och hittat tulpanskål den 25 maj -99. Tack för tipset! Området är fortfarande relativt orört och kan vara värt ett besök igen. Men nu planerar de att göra ett bostadsområde av hela Ön.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone