0 2877 visningar

14 svar

Torka murklor?

ELd

29 apr 2007 kl. 21:37

Hur gör man?
Vi plockade ca 6 kg normaltorra idag. Rensade och klara, ligger nu med kallfläkt i ladugården. Min man tror dock inte riktigt på att man kan “torka” bort det giftiga, kan någon förklara? Och när de är torra, kan man då förvara dem för långtork (3-6 månader)inomhus? Många frågor blev det…

0

Nina H, Sthlm norr

29 apr 2007 kl. 22:35

Jag har hört att giftet försvinner från murklorna efter några månaders torkning. Själv har jag murklor som är säkert över tio år gamla. Luktar helt OK och vore jag inte så idioträdd skulle jag inte tveka att tillaga dem. (Men jag åt minsann murkelsås med god aptit när jag blev bjuden förra helgen!!! Logisk? - Nä varför då?)

0

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 23:14

det mesta giftet försvinner redan vid första torkningen, sedan låter du murklorna ligga luftigt i 2-3 månader, vid tillagning bara blöta upp och tillaga. de flesta klarar att äta murklor som man gjort så med, men det är klart, det finns undantag

0

Bo E

30 apr 2007 kl. 13:08

En kompis lufttorkade våra murkelfynd på sin vind i ca 6 månader.
Där låg de bra och dessutom inte i bostadsrum.

Minimum 3 månaders torkning ska det vara har jag hört.

Sen blir det lätt några till medans man väntar på rätt tillfälle att anrätta dem!

I varje fall när man bara är “delägare” i murkelskörden!

0

Totte Gbg

30 apr 2007 kl. 21:19

Det finns en fantastisk databas här på siten som man kan söka o få fin information.
http://svampguiden.com/art/visa/Gyromitra_esculenta

Ordförklaringar med i ordlistan…lite tips bara :)

0

ELd

1 maj 2007 kl. 07:31

Tack för alla svar! Nu tror min gubbe också på det här med torkning. 6 kg ligger på tork i fd ladugården med fläkt för vidare slutplacering i ett stängt rum här hemma. Ser fram emot att testa smaken på dessa raringar.

0

Anders Öberg

5 maj 2007 kl. 17:52

Hej!
Vid torkning av stenmurklor
försvinner endast ca.75% av
giftet, oavsätt hur länge torkningen varat.Vid förvällning
blir omkring 15% kvar.

0

PiaFia

5 maj 2007 kl. 18:06

Kan man inte torka dom först och sedan när man ska använda dom förvälla dom först innan dom åker i såsen??

0

Helena A

5 maj 2007 kl. 19:30

Jag torkar mina och när de sen ska bli sås så kokar jag av dom en gång.

0

Thomas H

5 maj 2007 kl. 22:44

Torkar man murklorna hela eller ska man skiva dem? Tänkte ut på en exkursion snart för idag såg jag en stor rackare på min systers tomt.

0

Helena A

6 maj 2007 kl. 07:01

Jag brukar dela dom.
Det händer att det gömmer sej sniglar i dom.

0

Tina Nordberg

6 maj 2007 kl. 09:38

Skiva är omöjligt det blir bara smulor, dela de stora så torkar de snabbare. Torktiden ska ändå inte kortas.

0

Kicki

7 maj 2007 kl. 14:45

På livsmedelsverkets hemsida http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV finns en lång artikel om varför man inte bör äta murkla. Men det är ju så gott….

0

Tommy

7 maj 2007 kl. 15:11

Min fundering kanske är ologisk men om man torkar murklorna i svamptork vilket tar max 24 timmar eller mindre, finns det då behov av att låta dem ligga “öppet och luftligt”? Om de redan är torra kan de väl inte bli torrare? Eller tänker jag fel? Skulle giftet avdunsta i luften även sedan murklan är torr? Låter inte logiskt för mig!

0

Bo E

7 maj 2007 kl. 15:52

Tommy

Förmodligen avger de gift under en längre torkperiod eftersom tre månader rekommenderas som minimitid.

Måhända ologiskt men annars finns det väl ingen anledning att torka dem så lång tid.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone