Hej!
Håller på med ett projekt där jag ska artbestämma allt inom ett utsatt biotopområde. Har hittat denna svamp men vet ej vad det är för art. Någon som skulle kunna hjälpa mig?
Tack på förhand Helena
Det är samma art/sort på båda bilderna. Någon som vet vilken sort?
Majrödling, Entoloma aprile, eller mörkrödling, Entoloma clypeatum, är två vår- och försommararter som är svåra att skilja åt - om de nu ska betraktas som olika arter eller varieteter av en art.
Mörkrödlingen hittas under många olika träd och buskar av familjen Rosaceae (hagtorn, hägg, äppelträd etc.)
Majrödlingen växer framför allt under alm, är lite spensligare, mindre hygrofan med något strimmig hattkant, och en hatt som inte blir lika utbredd som mörkrödlingens.
Ytterligare en snarlik art är slånrödling, Entoloma saepium. Den växer under slån.
Det kan vara en viss hjälp att veta var i landet du befinner dig och vilka träd som växer intill fyndet. Det du har på bilden tycker jag har stora likheter med majrödling, men säker är jag inte.
Här finns en bra bild av majrödling:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/entoloma_aprile_(yd)_1.htm
Tack så jättemycket för hjälpen!
Tänkte inte på att beskriva var jag hittat svampen. Biotopen jag har är i Norrköping i närheten av Motala ström. Det växer en hel del klibbalar utmed vattnet och almar i närheten av där svampen växer.
Kan jag anta utifrån det du/ni skrivit att det är en Majrödling, Entoloma aprile?
MVH/ Helena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.