Jag har noterat att det i normala fall säkra svampskogar råder enorm brist på svamp efter stormen “Gudruns” härjningar. Finns det någon samband mellan stormfälld skog och svampbrist. Jag har noterat fenomenet i olika skogar och kan bara konstatera att det är likadant överallt. Är det någon mer som har tänkt på detta? Ska jag ge upp hoppet eller är jag bara inte tillräckligt envis och nogrann? Bor i Halland.
Sambandet svampbrist - stormfälld skog bör väl troligast bero på att det blivit ljusare och därmed utsätts både marken och svamparna för direkt solljus som under sommarens heta period torkat ut de flesta växter.
Det är väl troligt att de mindre träd och buskar som inte fallit för stormen växer till sig och då kan det ta några år innan förutsättningar åter finns för god svampskötd i dessa trakter.
Kanske några nya arter (typ musklor) som trivs i härjad miljö hinner ta över under tiden. Sen kommer säkert en tät undervegetation att frodas då den skyddande storskogen fallit. Det kan ju också göra ställena väldigt otillgängliga till dess ny skog hunnit växa upp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.