0 409 visningar

11 svar

*Medlems-undersökning*

Maric

1 maj 2007 kl. 08:32

En liten undersökning :-) (Klipp ut frågorna och klistra in dina egna svar)

1. Vad heter du? - Ann-Maric

2. Var bor du? - Vid Arlanda

3. Vad arbetar du med? - Just nu sjukskriven, annars i blomsterbranshen

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Jepp

5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller, Karl johan, pepparriska, Skäggriska och ibland även taggsvamp.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Blomkålssvamp och Goliatmusseron.

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Ja, ormar…

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Japp, flera ggr. Sist fick jag tag på en bonde långt ifrån hemmet där jag fick låna mobilen och ringa efter sambo som fick komma och hämta mig en mil hemifrån.

9.Din favoritsvamp? - Hitills, pepparriskan.

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Är inne och kollar dagligen, *räcker det som info*?

0

Karin Z

1 maj 2007 kl. 09:11

1. Vad heter du? - Karin

2. Var bor du? - strax utanför Västerås

3. Vad arbetar du med? - Jag är undersköterska och skötare i grund och botten men just nu studerande. Läser på Mälardalens högskola. Jobbar en eller två dagar per vecka på mitt vanliga jobb.

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Definitivt lite smågalen!

5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller, taggsvamp, Karl johan och andra soppar, blodriska, fårticka, rödgul och svart trumpetsvamp om jag har turen att springa på någon, rimskivling och kremlor.
6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Blomkålssvamp och Goliatmusseron, håller med Maric.

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Egentligen inte…ja det skulle vara att slarva bort mig i skogen då.

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Nej, inte så att jag är helt “borta”. Jag väljer plockplats så att jag ska ha ljudet av en större väg som riktmärke. (Önskar mig en gps!)

9.Din favoritsvamp? - Kantareller - för att det doftar så gott när de tillagas, blodriska - för att det min makes favorit.

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Mycket! tycker jag om forumet. Kollar flera gånger dagligen och imponeras av den mix av kunskaper som samlas här.

0

Susann

1 maj 2007 kl. 11:47

*Medlems-undersökning*  SVARA
1. Vad heter du? -Susann

2. Var bor du? Norra Dalarna
3. Vad arbetar du med? Sjuksköterska
4. Anser du själv att du är *svamptokig*? Japp
5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller,  Karl johan, fårticka, rimskivling och rödgul trumpet. Vänta murklor förstås.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Svart trumpet.
7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Orm och varg och björn.
8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Ja en gång, vi hittade ut till vägen men då visste vi inte åt vilket håll vi hade bilen som tur var kom det en äldre herre som skjutsade runt oss tills vi hittade den.

9.Din favoritsvamp? - Rimskivling

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Beroendeframkallande

0

gunhild

1 maj 2007 kl. 18:34

0

Nina A

1 maj 2007 kl. 20:06

1.Nina
2.upplands väsby
3.barnskötare

4.japp.jag t.om drömmer om kommande svampsäsonger fast det inte är höst på länge!!!

5.från att bara plockat kantareller till _allt_ ätbart i svampväg

6.murklor!goliatmusseron och fagerkremla (sistnämnda -tror jag att jag hittade förra året men vågade inte plocka)

7.för att gå vilse och att råka avslöja mina svampställen(knatar runt mest i en mycket välbesökt skog)

8.näpp, jag är för feg för att våga mig ut på långutflykter i okända   marker

9.svart trumpetsvamp och karl johan!utan tvekan!

10.kan inte leva utan minst två tittar om dag här *s* händer så mycket spännande här :)

0

Tina Nordberg

1 maj 2007 kl. 21:27

1. Vad heter du? - Tina Nordberg
2. Var bor du? - Orsta utanför Kolsva

3. Vad arbetar du med? - Bilsadelmakare o Tapetserare driver eget.
4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Om !!!!Tom nörd.
5. Vilka svampar plockar du? - Allt som går att äta.
6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? -  Goliatmusseron.

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Nej.
8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Inte bortgången men lite osäker har jag blivit några gånger.
9.Din favoritsvamp? - Mandelriskan ligger bra till.
10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Kollar varje dag flera gånger.Gär det istället för TV

0

Enelie Linköping

2 maj 2007 kl. 00:23

1. Vad heter du? - Enelie

2. Var bor du? - Landet, utanför Linköping.

3. Vad arbetar du med? - Intervjuare. Men jag har bara timanställning så nu är jag i full gång med att söka sommarjobb.
(Verksamheten är inte “igång” under sommaren.)

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Ja, fast ofta förnekar jag det inför mig själv.

5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller, svart trumpetsvamp, blek taggsvamp, Stolt fjällskivling, Blomkålssvamp, Stenmurkla och alla intressanta soppar.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Sillkremla och Goliatmusseron.

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Ja, Jag vill inte gå ensam i skogen. Men jag vet inte vad jag är rädd för. Det finns ju inget farligt i skogen. Fånigt, tycker jag själv. (!!?!)

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Kanske lite grann kommit ur kurs någon gång. Jag har ganska bra lokalsinne. Jag har haft en gps i flera år men aldrig använt den.

9.Din favoritsvamp? - Hitills, blek taggsvamp och finluden stensopp. (hittar nästan aldrig taggsvampen, tyvärr.)

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Ibland inne och kollar dagligen om jag har tid. Inspirerande och kul. Det finns en outtömlig källa av kunskap här att ösa ur. Jag lär mig otroligt mycket. Tack allihop.

0

cicki T Belgien

2 maj 2007 kl. 15:49

1. Vad heter du? - Cicki

2. Var bor du? - Belgien, Ardennerna nära Luxemburg

3. Vad arbetar du med? - Översättare
4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - YES

5. Vilka svampar plockar du? - Allt som jag med säkerhet vet är matsvamp. Gula kantareller, fjällskivling, trattkantareller, div soppar (naturligtvis stensopp), taggsvamp osv.
6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Blomkålssvamp

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Att snubbla över en rot, bryta benet och ha glömt min telefon hemma.

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - nej, inte hittills
9.Din favoritsvamp? - Fjällskivling och Kalle Johan

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Kollar dagligen men gillar inte vissa anonyma troll

0

Lisa G

2 maj 2007 kl. 16:10

1. Vad heter du? - Lisa G

2. Var bor du? - Härliga Härjedalen

3. Vad arbetar du med? - Personligt Ombud

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Om!!!!!

5. Vilka svampar plockar du? -  mesta av alla, Karl johan, hela familjen gillar kalle, i höstas blev det sillkremla, fårticka, sandsopp i mängder. I år ska jag testa pepparriskorna vi hade enorma mängder vid Ljusnan.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Goliatmusseron.

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - brukar känna närvaron av andra skogsinnevånare, men rädd? nääää.

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - nepp, jag håller mig till kända marker och har alltid visselpipa samt mobiltelefonen med. Har gått skallgång(svampplockare) en gång, inte kul, , , ,

9.Din favoritsvamp? - Hitills, Karl-Johan.

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Är inne och kollar dagligen, jag tycker numera att det är en fantastisk källa till kunskap. Jag siktar på en asterisk i framtiden, , , ,

0

Svamptokig sen Barnsben

2 maj 2007 kl. 16:50

Forum/Frågor & svar
*Medlems-undersökning*  SVARA
1. Vad heter du? - Kjell H

2. Var bor du? - Valencia

3. Vad arbetar du med? -Kock, Sommelier. Driver ett företag med min Fru. (Spanjorska).

4. Anser du själv att du..?Svamptokig sen Barnsben. Min farfar tog mig alltid ut när han hade tid.

5. Vilka svampar plockar du? - I Svedala allt som gâr att äta..Svamp är vansinnigt gott Här i Spanien har jag just börjat. Kul att hitta ängschampinjoner sâ tidigt plus den första tryffeln här i Spanien. Annars var nog den första Vecktryffeln, Jätteröksvampen och Koralltaggsvampen höjdare tillsammans med den gângen jag hittade pâ en gammal ödetomt proppad med toppmurklor, trodde inte mina ögon, Jag plockade fyra IKEAkassar fulla..

Mvh
Svamptokig sen Barnsben.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? Vit tryffel:)

7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? - Inget.

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? - Inte ännu, men man vet aldrig.

9.Din favoritsvamp? - Toppmurklan med en liten aning rödlök, kaffegrädde tillsamns med en mör kalvbiff. Att dricka till, en smörig chablí.

10. Vad tycker du om forumet svampguiden? - Nytt för mig, men jättekul, hoppas även att ni i Sverige kan ha nâgon nytta av mig, jag tycker att de flesta är mycket duktiga.

/Lisa G

0

M-K, Blomkâlsvamp

Svamptokig sen Barnsben

2 maj 2007 kl. 17:05

Leta pâ inte allt för höga berg i söderläge. Tall med anknytning till mossa. följ synliga tallrötter pâ berget, där brukar de växa. Augusti-September.
Mycket goda som unga..

0

Susanne Nö Skåne

3 maj 2007 kl. 06:28

1. Vad heter du? Susanne N
2. Var bor du? – Norr om Kristianstad (nö skåne) Snapphanebygden
3. Vad arbetar du med? -  Arbetsledare i ett storkök

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? -  Haha ja fråga familjen….
5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller, Karl Johan, svart trumpet, blomkålsvamp, rödgul trumpet svamp
6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? Vill ju plocka goliat musseron men det blir nog inte aktuellt med tanke på var jag bor…
7. Finns det något du är rädd för när du plockar svamp? – Ja en ilsken vildsvinshona med kultingar

8. Har du gått vilse någongång vid svampplockning? – Jadå vimsat runt lite men hittat ut igen.
9.Din favoritsvamp? Svart trumpet
10. Vad tycker du om forumet svampguiden? – Jag gillar den och är inne dagligen för att kolla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone