0 405 visningar

16 svar

Murklor

PiaFia

2 maj 2007 kl. 07:35

Jag har blivit så inspirerad av er att jag och en kompis ska ut nu och leta murklor. Hoppas att vi hittar några, kameran är med ;)

0

PiaFia

2 maj 2007 kl. 12:51

Jag har blivit lurad!! Efter 4 timmars letande, vad hittade jag???? :( var letar man efter murklor, detta var granskog é dé bra??

0

Tina Nordberg

2 maj 2007 kl. 13:43

Det där blir inte mycket att mumsa på PiaFia.Gamla tickor kan vara väldigt sega o smaklösa, ingen matsvamp. Murklorna trivs bra i tallskog. Utmed stigar och under rotvältor. På tallhyggen med sandjord. Kämpa på.

0

PiaFia

2 maj 2007 kl. 13:45

Under rotvältor????? den del som har rötter och åkt upp i luften??
Tack för din uppmuntran, får väl försöka i morgon igen :)

0

Tina Nordberg

2 maj 2007 kl. 14:03

Just det, men passa dig så de inte slår igen ;)

0

Bo i Örebro

2 maj 2007 kl. 14:06

Förra året såg jag två minst knytnävstora stenmurklor under rotvälta av asp.

I år hade de sågat bort stammen och rotvältan slagit igen!

Inget napp där alltså!

Rotvälötor är bra murkelställen och jag tror att det kan vara under vilöka trän som helst som lever på den marken.
Här hade nog gran och tall avverkats och några stora aspar lämnats kvar för stormnen att ta.

0

PiaFia

2 maj 2007 kl. 14:28

OK, får bli en tur till i morgon och kolla alla rotvältor och tack Tina ska passa mig :)

0

Blommor

PiaFia

2 maj 2007 kl. 17:22

Blev så trött av att inte hitta murklor så jag gick ut i trädgården i stället.

0

Blommor

Enelie Linköping

2 maj 2007 kl. 22:48

Lycka till!

Hoppas att du har turen med dig imorgon och hittar murklor.

Det var väldigt vackra bilder du skickat in.
Men, jag undrar, den tredje bilden såg ut som kirskål.
Var det det, eller misstog jag mig?

0

Blommor

Bello

2 maj 2007 kl. 23:21

Tyckte också att sista bilden såg ut som kirskål, men ibland är det svårt att se på bild.
Men i så fall så kan du ju koka kirskålssoppa i stället, det är mina barns favvis soppa just nu…
jämte nässlorna förstås.

0

Blommor

Enelie Linköping

2 maj 2007 kl. 23:30

Hej Bello!
Har du något bra recept på kirskålssoppa.
Jag har ytterst lite i trädgården som jag hade tänkt att utrota i år men det kan ju vara idé att provlaga dem först.
Jag har använt dem ibland att smörfräsa och servera till grillat kött. Andra tycker att det är jättegott men jag är inte så förtjust i det.

0

Blommor

Lisa G

3 maj 2007 kl. 23:28

Först sjuder jag kirskålen ett par minuter i lite vatten med buljongtärning i. Den blir fort mjuk.

Vattnet spar jag, kirskålen hackar jag.

Jag gör en redning på mjölk och grovt rågmjöl (nyttigare än vitt vetemjöl som såklart går lika bra), kokar upp med mer mjölk och buljongvattnet jag sparat. Får sjuda några minuter så mjölsmaken försvinner. Först mot slutet sätter jag i kirskålen, eftersom jag inte vill koka bort alltför mycket vitaminer.

Krydda efter behag och tycke. Jag har bara lite svartpeppar och allkrydda (förutom buljongtärningen).

Serveras med kokt ägg i, precis som nässelsoppa. 
Kopierat från “trädgårdsforum 18/4 -05

0

Murklor i Linköping

Peter

7 maj 2007 kl. 11:27

Jag hittade några fina (men få) i Vidingsjöskogen i Linköping.

0

Murklor i Linköping

Peter

7 maj 2007 kl. 11:40

Stenmurklor, alltså.

0

Murklor i Linköping

Jonas A

7 maj 2007 kl. 13:05

Under rotvältor alltså? Får väl ge mig ut välta några tallar inför nästa säsong.

0

Lisa G.

Enelie LInköping

8 maj 2007 kl. 22:31

Tack för receptet Lisa G.

Jag ska provlaga. Jag får nog klippa ner min kirskål först en gång så jag får lite yngre frächare skott.

0

susann

9 maj 2007 kl. 17:53

jag har murklor på tomten vågar inte äta dom
har aldrig ätit murklor är dom goda och ofaliga

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone