Förra året såg jag två minst knytnävstora stenmurklor under rotvälta av asp.
I år hade de sågat bort stammen och rotvältan slagit igen!
Inget napp där alltså!
Rotvälötor är bra murkelställen och jag tror att det kan vara under vilöka trän som helst som lever på den marken.
Här hade nog gran och tall avverkats och några stora aspar lämnats kvar för stormnen att ta.
Hej Bello!
Har du något bra recept på kirskålssoppa.
Jag har ytterst lite i trädgården som jag hade tänkt att utrota i år men det kan ju vara idé att provlaga dem först.
Jag har använt dem ibland att smörfräsa och servera till grillat kött. Andra tycker att det är jättegott men jag är inte så förtjust i det.
Först sjuder jag kirskålen ett par minuter i lite vatten med buljongtärning i. Den blir fort mjuk.
Vattnet spar jag, kirskålen hackar jag.
Jag gör en redning på mjölk och grovt rågmjöl (nyttigare än vitt vetemjöl som såklart går lika bra), kokar upp med mer mjölk och buljongvattnet jag sparat. Får sjuda några minuter så mjölsmaken försvinner. Först mot slutet sätter jag i kirskålen, eftersom jag inte vill koka bort alltför mycket vitaminer.
Krydda efter behag och tycke. Jag har bara lite svartpeppar och allkrydda (förutom buljongtärningen).
Serveras med kokt ägg i, precis som nässelsoppa.
Kopierat från “trädgårdsforum 18/4 -05
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.