0 1812 visningar

4 svar

Färgnyanser Sammetsfotad pluggskivling

m0g

27 jul 2005 kl. 11:32

Jag hade tur och hittade nyligen två riktigt rejäla exemplar av sammetsfotad pluggskivling. Har även en gammal torkad som jag sparade tills större skörd stod att finnas. Nu skulle jag vilja använda dem för att färga in lite garn. Jag har hört så mycket olika om vad för färger man kan få ut av den här svampen och skulle uppskatta om någon som har experimenterat med olika betmedel kan berätta vad resultatet blev? Går det att få blått resultat, eller är det bara grågrönt som gäller?

0

Elisabeth

27 jul 2005 kl. 12:39

Hej!
När det gäller den här svampen, så vet man aldrig i förväg vad det ska bli för färg.
Blått har jag aldrig fått!
Vacker grön färg, eller gråsvartviolett.
Bra böcker att läsa om färgning är Carla och Erik Sundström Ica förlaget. Finns säkert på biblioteket.
Största felet man gör när man färgar är att man vill ha så mycket garn med färg som möjligt, och därför lägger man i för mycket garn i förhållandet till svamp, på bekostnad av att färgen inte framträder ordenligt på garnet!

0

m0g

27 jul 2005 kl. 12:51

Jag vill få ut bästa resultat. Har inga planer på användningsområde för garnet utan tycker mest om färgningsprocessen och resultatet. Så för mycket garn ska jag inte använda :)
Hade du olika betmedel när du fick de olika resultaten, eller tror du att det har att göra med svampens växtplats och tid på året?
Den boken går inte tat löpa ny längre antar jag? Har säkert använt den när jag gick på folkhögskola förra året. På såna skolor samlas all bra litteratur som inte finns att få tag på längre.

0

Elisabeth

28 jul 2005 kl. 00:15

Hej igen!
Om jag minns rätt så hade jag betat med alun och vinsten.Fick olika färger vid olika tillfällen.
Det beror på små variationer i färgbadet till följd av årstid, växtplats och vattenkvalitet eller hur tidigt man lägger i garnet.
Tenn ger bra och skarpa färger men på bekostnad av att garnet blir strävt och skört, inte så bra miljövänligt att beta med tenn.
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone